Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8867

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 24 april 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Luchthaven van Zaventem - Treinstation - Ticketautomaten - Betaalmiddelen - Defecten - Talen

luchthaven
spoorwegstation
plaatsbewijs
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
taalgebruik
automaat

Chronologie

24/4/2013Verzending vraag
10/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8867 d.d. 24 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) is sinds enige tijd bezig om nieuwe ticketautomaten te installeren in alle stations en stopplaatsen. Zo ook in het treinstation van de luchthaven van Zaventem.

Er zijn echter verschillende soorten automaten in gebruik. De oude automaten staan er nog steeds, daarnaast zijn er de nieuwe automaten en dan nog de "speciale" automaten op de perrons, die enkel tickets verdelen naar de belangrijkste bestemmingen vanuit de luchthaven.

In sommige automaten is het echter niet evident om te betalen met bank- en/of kredietkaarten. Vooral voor buitenlandse reizigers die bij aankomst in ons land hun reis willen verderzetten met de trein is die mogelijkheid heel belangrijk.

Bovendien zouden vooral de oudere ticketautomaten al eens buiten dienst zijn.

Ik had dan ook graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Hoeveel ticketautomaten staan er op dit moment in de luchthaven en het treinstation van de luchthaven? Graag een overzicht per type.

2) Hoe kan men bij elk van die ticketautomaten betalen? Graag een overzicht per ticketautomaat.

3) Komen defecten aan bepaalde soorten automaten frequenter voor dan aan andere? Graag een overzicht van de "downtime" van elke ticketautomaat in kwestie.

4) Zijn er plannen om in de toekomst meer of betere automaten in gebruik te nemen in het treinstation van de luchthaven van Zaventem? Zo ja, welke?

5) In welke talen kan men bij die automaten terecht ? Graag een overzicht per type.

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep me de volgende elementen mee:

1.   4. en 5. Brussel Nationaal Luchthaven beschikt over 6 nieuwe biljettenautomaten. 5 automaten bieden trouwens een beperkt productaanbod voor de zone Brussel, Mechelen en Antwerpen en voor de Diabolotoeslag voor. Daarvan staan 3 in de stationshall en 2 op de perrons. De NMBS voorziet ook 2 bijkomende automaten in de ruimte van de bagagebanden.

De biljettenautomaten kunnen worden bediend in het Nederlands, Frans, Engels en het Duits. De automaten met beperkt productaanbod kunnen enkel in het Nederlands worden bediend maar al de beschikbare producten en de gebruiksaanwijzing worden in de 4 talen beschreven op de apparaten. 

2.   De oude automaten aanvaardden enkel betalingen met Belgische debetkaarten, Proton. De nieuwe automaten aanvaarden betalingen zowel met Belgische debetkaarten, Proton, Maestro, kredietkaarten (Visa, Eurocard, AMEX) en euromunten maar geen biljetten.

De automaten met beperkt productaanbod aanvaarden enkel betalingen met cash (zowel munten als biljetten).  

3.   Wanneer oude automaten in panne vallen worden deze pannes zeer snel verholpen. De automaten met beperkt productaanbod hebben een goed beschikbaarheidsniveau.

Wat de nieuwe automaten betreft die nog maar pas in gebruik werden genomen is het nog te vroeg om een betekenisvolle evaluatie te geven.