Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8860

van Inge Faes (N-VA) d.d. 23 april 2013

aan de minister van Justitie

Het Directiecomité van de Federale Overheidsdienst Justitie

besluitvormend orgaan (EU)
ministerie
SELOR
ondernemingsdirecteur
ambtenaar

Chronologie

23/4/2013Verzending vraag
24/5/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-3045

Vraag nr. 5-8860 d.d. 23 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds november 2012 zou de directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole aangeduid zijn als interim-voorzitter van de FOD Justitie. De voorzitter van de FOD staat aan het hoofd van het directiecomité, waarin ook de directeurs-generaal van alle directoraten-generaal en de directeurs van alle stafdiensten zetelen. Het is dan ook de vraag of – los van de kwaliteiten van de persoon in kwestie – het combineren van twee belangrijke functies als voorzitter van de FOD Justitie en directeur van de stafdienst Budget en Beheerscontrole de werking van de FOD Justitie ten goede komt. Bovendien zouden bijna de helft van de directeurs-generaal van alle directoraten-generaal en de directeurs van alle stafdiensten ad interim zijn.

Tenslotte zouden de selectieprocedures bij Selor om de betreffende functies in te vullen reeds vorig jaar zijn afgelopen, waardoor normaal gezien niets de definitieve invulling van die functies nog in de weg kan staan.

Gelet op bovenstaande redenen had ik dan ook graag antwoord op volgende vragen:

1) Welke directoraten-generaal en stafdiensten worden momenteel geleid door respectievelijk een directeur-generaal, directeur ad interim?

2) Hoeveel van die directeurs-generaal en directeurs combineren hun interim-functie met een andere functie?

3) Hoe komt het dat desondanks het feit dat de selectieprocedures bij Selor is afgerond die functies nog niet definitief zijn ingevuld?

4) Wanneer zullen de nieuwe directeurs-generaal en directeurs starten?

Antwoord ontvangen op 24 mei 2013 :

Het is evident dat een volledig samengesteld directiecomité een sterk hulpmiddel is om de vele uitdagingen van Justitie te helpen managen. 

1.                         

U hebt gelijk wanneer u zegt dat 3 functies van de 8 niet waren ingevuld op datum van het stellen van uw vraag om uitleg (vraag 5-3045 van 6 februari 2013) :

a. Voorzitter van het directiecomité

b. Directeur-generaal rechterlijke organisatie

c. Stafdirecteur Budget en Beheerscontrole

Het is juist dat de procedures bij selor zijn afgewerkt, de laatste in januari 2013.  

2.                         

De reglementering vraagt dat de vacante plaatsen op interimbasis worden ingevuld door een bestaande mandataris. Dit is noodzakelijk om een aantal juridisch stringente procedures correct te laten doorgaan

a. In die optiek had ik de directeur-generaal Wetgeving gevraagd om de interim waar te nemen van Voorzitter van het directiecomité ;

b. De Stafdirecteur ICT neemt de interim waar van stafdirecteur Budget en beheerscontrole ;

c. De directeur-generaal Justitiehuizen neemt de interim waar van directeur-generaal rechterlijke organisatie.

3.                         

Artikel 9 en 10 van het koninklijk besluit betreffende de aanduiding en de uitoefening van de managementfuncties in de federale overheidsdiensten beschrijft de procedure.  Cfr artikel 9 heb ik de resultaten van de selorselectie voor Voorzitter van het directiecomité ontvangen. Aangezien er 3 kandidaten geslaagd waren, heb ik in december 2012 een aanvullend onderhoud met hen gehad. Artikel 10 voorziet dat de Voorzitter wordt aangesteld op mijn voorstel en dit door de Koning bij besluit waarover in de ministerraad werd beraadslaagd. Dit dossier werd aan de Ministerraad voorgelegd op vrijdag 1 maart 2013. Het koninklijk besluit van benoeming werd intussen reeds getekend. De nieuwe Voorzitter trad in functie op 15 maart 2013. 

4.                         

Artikel 9 voorziet dat de selordossiers voor de andere functies bij de voorzitter moeten aankomen. Het is aan de voorzitter om een onderhoud te organiseren van de kandidaten die slaagden voor de 2 overige functies. Ik heb de nieuwe Voorzitter dan ook gevraagd de nodige stappen te zetten en mij een definitief voorstel voor te leggen ter beslissing.