Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8816

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 22 april 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Rookwetgeving - Opvolging - Samenwerking met de lokale politie

nicotineverslaving
gemeentepolitie
horecabedrijf
tabak

Chronologie

22/4/2013Verzending vraag
7/1/2014Antwoord

Vraag nr. 5-8816 d.d. 22 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De lokale politie is bevoegd om inbreuken op de rookwetgeving vast te stellen en daarvan proces-verbaal (PV) op te stellen. Die PV's worden opgestuurd naar de juridische dienst van de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, die de dossiers verder behandelt.

Voor de opvolging van de dossiers kunnen de leden van de politie maandelijks een tabel opmaken met de processen-verbaal die door hen werden opgesteld en ze naar de FOD doorsturen. Die tabellen worden dan aangevuld (hoogte van de voorgestelde boete; boete wel of niet betaald; dossier wel of niet doorgestuurd naar parket; eventueel gevolg vanwege het parket) en overgemaakt aan de betrokken politiedienst.

De lokale politie kan steeds een beroep doen op de controlediensten van de FOD Sociale Zaken betreffende de toepassing van de rookwetgeving.

Eind januari richtte de Tabak- en Alcoholcontroledienst een brief aan alle burgemeesters en aan alle korpschefs, met uitgebreide toelichting over de wetgeving, de procedure in verband met de opvolging van de PV's, de brochure voor uitbaters van horecazaken en de nodige contactgegevens van de controledienst.

Graag had ik daarover de volgende vragen aan de geachte minister gesteld:

1) In haar antwoord op mijn vraag om uitleg nr. 5-2678 antwoordde ze dat de controleurs van de tabakscontroledienst niet kunnen werken zonder de steun van de lokale politie. Vooral 's avonds laat en 's nachts dient de politie in te grijpen bij agressieve klanten. Ze zou haar collega van Binnenlandse Zaken daarover aanspreken.

a) Heeft de minister reeds overleg gehad met haar collega van Binnenlandse Zaken?

b) Werden er concrete maatregelen of acties afgesproken?

2) Welke reacties kwamen vanuit de lokale politiezones binnen op de brief waarin om medewerking gevraagd werd aan de Controleurs van Volksgezondheid?

3) Hoeveel keer werd er in 2012 een beroep gedaan op de expertise van de Controledienst door lokale politiekorpsen? Ging het eerder om praktische of juridische vragen met betrekking tot de toepassing van de rookwetgeving?

4) Hoeveel keer werd er in 2012 door lokale politiekorpsen melding gemaakt van problemen op het terrein bij de toepassing van de wetgeving? Graag een overzicht van die meldingen.

5) Hoeveel keer werd in 2012 overgegaan tot gezamenlijke acties, waarbij controleurs van de FOD samen met de lokale politie controles uitoefenen? Graag een overzicht van die acties (plaats, aantal overtredingen,…)

6) Hoe evalueert de minister de samenwerking met de lokale politie wat betreft de naleving van de rookwetgeving?

7) Plant de minister het komende jaar nog specifieke acties of maatregelen in samenwerking met de lokale politie? Zo ja, welke en in welke tijdspanne?

Antwoord ontvangen op 7 januari 2014 :

Met betrekking tot de controle van het rookverbod heb ik overleg gehad met de mijn collega, de minister van Binnenlandse Zaken. Tevens werd een circulaire naar alle Burgemeesters gestuurd met de vraag om de Tabak- en Alcoholcontroledienst voldoende steun te geven. Vooral bij avond- en nacht controles is ondersteuning van de lokale politie vanuit veiligheidsoogpunt dikwijls noodzakelijk.

De Tabak- en Alcohol controledienst heeft slechts zes schriftelijke reacties van Burgemeesters ontvangen (een Vlaamse gemeente en vijf Brusselse gemeenten). De antwoorden van de Burgemeesters waren positief, waarbij werd aangegeven dat het rookverbod een belangrijk deel uitmaakt van hun gezondheidsbeleid.

De Lokale politie heeft in 2012 een 50-tal keer beroep gedaan op de expertise van de Tabak-en Alcoholcontroledienst. Dit waren vaak juridische vragen met betrekking tot de toepassing van de rookwetgeving en praktische vragen over de behandeling van het proces-verbaal.

Ook werd de expertise van de Tabak- en Alcoholcontroledienst gevraagd bij vergaderingen met preventiediensten, horecacoachen, en andere betrokken personen.

Een 35-tal keer werd er in 2012 door lokale politiekorpsen melding gemaakt van problemen op het terrein bij de toepassing van de rookwetgeving. De controleurs van de Tabak- en Alcoholcontroledienst gebruikten deze contacten om hun netwerk met de lokale besturen verder uit te bouwen. Meestal monden deze meldingen dan ook uit in één of meerdere gezamenlijke controleacties.

In 2012 heeft de Tabak- en Alcoholcontroledienst in totaal een 170-tal gezamelijke controle-acties verricht met de lokale politie. Meestal werden bij dergelijke acties meerdere PV’s opgesteld tegen zowel uitbaters van cafés als tegen rokers.

Opdeling acties per provincie:

Provincie

Aantal gezamenlijke controle-acties

Antwerpen

32

Limburg

6

Oost-Vlaanderen

21

Vlaams-Brabant

20

West-Vlaanderen

32

Brussel

18

Henegouwen

12

Luik

19

Luxemburg

6

Namen

6

Waals-Brabant

3

De Tabak- en Alcoholcontroledienst ervaart meestal een goede samenwerking met de lokale politie voor wat betreft de controle van de naleving van de rookwetgeving en de alcoholwetgeving. Helaas zijn er nog steeds een aantal gemeenten waar de samenwerking wat stroever loopt. De vele gezamenlijke acties en de controles door politiediensten tonen aan dat er veel bereidheid is bij de lokale politie voor een goed controlebeleid voor tabak en alcohol, en voor ondersteuning van mijn diensten bij haar controles.

Uiteraard zullen de gezamenlijke acties verder lopen. Het aantal acties zal sterk afhangen van hoe de rookwetgeving in de komende tijd zal worden nageleefd.