Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-879

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Corruptie - Maatregelen

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
corruptie
Centrale Dienst voor bestrijding van corruptie

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
7/12/2011Dossier gesloten

Vraag nr. 5-879 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Eens temeer veroverde een corruptiedossier bij de overheid alle media. Deze keer binnen de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS). Het gerechtelijk onderzoek zal ter zake worden gevoerd, Justitie zal hieromtrent oordelen. Dit behoort de gerechtelijke macht.

Het voorkomen van dergelijke corruptie vormt echter een belangrijk en zelfs noodzakelijk aandachtpunt voor de wetgevende macht. Fraude binnen de overheden dateert uit alle tijden. Er bestond een tijd dat overheden beschikten over efficiënte diensten om deze uitwassen op te sporen en krachtig te bestrijden, zodat een gepaste bestraffing volgde. Blijkbaar vonden bewindsvoerders deze instrumenten hinderlijk, want ze zijn systematisch opgedoekt. Waar bleef het ooit slagkrachtige Hoog Comité van toezicht, luis in de pels en succesvol bestrijder van onduidelijke en duistere overheidsactiviteiten? Verdwenen, afgevoerd. Nochtans blijft het jaar na jaar, voorbeeld na voorbeeld, overduidelijk dat deze bestrijding als een blijvende zorg moet worden gekoesterd. Het voorkomen en bestrijden van corruptie en machtsmisbruik is absoluut geen tijdelijke of overbodige luxe; ze hoort tot de essentie van een behoorlijk overheidshandelen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Wat besliste, ondernam of plant de geachte minister om machtsmisbruik en corruptie te voorkomen bij ondermeer een overheidsdienst zoals de NMBS? Heeft de regering hieromtrent al maatregelen genomen? Moet zij onderhand niet vaststellen dat haar beleid blijkbaar leidt naar steeds meer klachten, een stijgend gevoel van onvrede en toenemende twijfels bij het behoorlijk functioneren van bijvoorbeeld de NMBS? Kan zij nog vrede nemen met de ronduit miserabele toestand waarin de NMBS de zoveel mensen verplicht te reizen? De stiptheid bereikt langzaam maar zeker een dieptepunt.

2) Welke interne maatregelen ondernam zij tegen de diensten en de verantwoordelijken met betrekking tot dit fraudegeval? Geeft zij hier geen blijk van het ontlopen van verantwoordelijkheden? Blijft zij niet te vaak systematisch van op een veilige afstand toekijken, zonder daadwerkelijk verantwoordelijkheid op te nemen of krachtdadige maatregelen te nemen? Hoe zal zij dergelijke en andere corruptie te voorkomen? Vormt de bestrijding ervan een beleidsprioriteit en waaruit blijkt dit dan wel?