Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8708

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 12 april 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Rookwetgeving NMBS - Uitvoering van de wetgeving - Details voor 2012 - Evaluatie rookregeling

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
nicotineverslaving
geldboete
geografische spreiding
officiële statistiek

Chronologie

12/4/2013Verzending vraag
15/7/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8708 d.d. 12 april 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds 1 januari 2004 mag niet meer gerookt worden op de treinen van de NMBS. Ook de stationsgebouwen en de perrons zijn rookvrije ruimtes. Bij de invoering ervan verwachtte de NMBS niet te veel tegenstand van rokende reizigers. Een aantal lijnen waren bijvoorbeeld al rookvrij gemaakt zonder noemenswaardige problemen.

De NMBS legde toen volgende boetes vast: 12,5 euro voor wie onmiddellijk betaalde, 50 euro voor wie pas binnen de veertien dagen betaalde, en 190 euro voor wie met zijn betaling achterwege bleef.

Tegenwoordig houden haast alle rokers binnen de stations zich aan de rookregeling, maar eens op het overdekte perron wordt er toch nog vaak een sigaret opgestoken.

Graag had ik de volgende vragen gesteld aan de minister:

1) Gebeuren er gerichte controles op het naleven van de rookwetgeving 1) op de treinen, 2) in de gebouwen en 3) op de overdekte perrons?

2) Hoeveel overtredingen op de rookwetgeving werden er door de NMBS vastgesteld sinds de invoering ervan 1) op de treinen, 2) in de gebouwen en 3) op de overdekte perrons? Graag een opdeling per provincie en cijfers voor 2012.

3) In hoeveel gevallen werd een effectieve boete opgelegd voor het roken 1) op de treinen, 2) in de gebouwen en 3) op de overdekte perrons? Graag een opdeling per provincie en cijfers voor 2012. Indien mogelijk graag opdeling van type boete (onmiddellijke betaling, na 14 dagen,…).

4) Werden er in sommige gevallen enkel aanmaningen of verwittigingen gegeven, zonder over te gaan tot het opleggen van een boete? Graag een opdeling per provincie en cijfers voor 2012.

5) Hoeveel aangiftes van agressie op treinbegeleiders werden er genoteerd naar aanleiding van het negeren van de rookregeling? Graag een opdeling per provincie en cijfers voor 2012.

6) Wat is momenteel de hoogte van de boete? Wordt nog een onderscheid gemaakt tussen onmiddellijke inning, na 14 dagen en laattijdige betaling? Wat was de evolutie in de hoogte van de boetes?

7) Komen er bij de klantendienst nog klachten, suggesties of andere reacties binnen van reizigers naar aanleiding van de rookwetgeving in treinen, stations en op perrons? Welke reacties zijn dat? Hoe evalueert de NMBS de rookregeling in het algemeen?

Antwoord ontvangen op 15 juli 2013 :

Als antwoord op de vragen van het geachte lid deelt de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep de volgende elementen mee :

1. De treinbegeleiders houden toezicht op de naleving van de rookwetgeving in de trein. 

De veiligheidsagenten van Securail zijn verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van het koninklijk besluit van 20 december 2007 houdende reglement van de politie op de spoorwegen. In het kader hiervan voeren zij, zowel in de stations als aan boord van de treinen, patrouilles uit en stellen zij processen-verbaal op voor inbreuken op dit koninklijk besluit.  

Het rookverbod is niet specifiek opgenomen in het koninklijk besluit van 20 december 2007. Indien de agenten van Securail toch willen verbaliseren, maken zij gebruik van artikel 6.1, met name “Het is verboden in de stations en in de spoorvoertuigen personen te hinderen, te storen of aan enig gevaar bloot te stellen”. 

2. tot 7. Hieronder het aantal vaststellingen van onregelmatigheid (C170) dat door treinbegeleiders in 2012 werd opgesteld naar aanleiding van een overtreding op de rookwetgeving, per provincie en op basis van de woonplaats van de overtreder en de cijfers in verband met de inning van de boete : 

Provincie

Totaal Aantal

Niet betaald

Onmiddellijke betaling

Binnen de 14 kalenderdagen

Na de 14 kalenderdagen

Antwerpen

17

11

0

5

1

Brussel-Hoofdstad

64

50

1

12

1

Henegouwen

80

63

4

13

0

Limburg

8

5

1

2

0

Luik

40

35

1

4

0

Luxemburg

19

12

2

5

0

Namen

31

23

4

4

0

Oost-Vlaanderen

36

22

0

11

3

Vlaams-Brabant

17

12

0

4

1

Waals-Brabant

16

8

0

8

0

West-Vlaanderen

30

19

1

10

0


Over het aantal verwittigingen of maningen bestaan geen cijfers.
 

Er werden in 2012 12 feiten van agressie genoteerd naar aanleiding van een probleem rond het rookverbod.  

De boete bedraagt bij onmiddellijke betaling 12,50 euro in de trein. Bij betaling binnen de 14 kalenderdagen (vaststelling C170) kost het 60 euro. Hierna wordt het bedrag verhoogd tot 200euro. 

Er werden 7 klachten ontvangen naar aanleiding van roken in de trein en geen enkele klacht werd ingediend over inbreuken op de rookwetgeving in de stations.  

Naast de C170 die door de treinbegeleiders werden opgesteld werden er in 2012 ook door Securail 6 processen-verbaal opgesteld voor overtredingen op de rookwetgeving.