Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8479

van Sabine Vermeulen (N-VA) d.d. 13 maart 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Landsverdediging

Nieuwe kustpatrouillevaartuigen - Oplevering - Inzet - Opleiding

marine
vloot
scheepsbouw

Chronologie

13/3/2013Verzending vraag
15/4/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8479 d.d. 13 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Begin februari plaatste het Belgische ministerie van Defensie bij de Franse werf Socarenam een order voor de bouw van twee kustpatrouillevaartuigen. De schepen zullen worden ingezet voor patrouillemissies, bewakingsoperaties, ordehandhaving, speurwerk en reddingsoperaties. Hun belangrijkste werkterrein wordt de Noordzee en de exclusieve economische zone voor de Belgische kust.

Hierover aan u de volgende vragen.

1) Wanneer is de definitieve oplevering van die twee vaartuigen gepland ? Zijn er boetes opgenomen in het contract voor het geval de schepen laattijdig worden afgeleverd? Zo ja, hoeveel bedragen de boetes?

2) Wanneer zullen de twee vaartuigen volledig operationeel zijn? Welk tijdsbestek is er nodig om de bemanning op te leiden? Waar zal de vorming van de bemanning voor die vaartuigen plaatsvinden?

3) Beoogt Defensie die vaartuigen exclusief in te zetten voor de eigen kust of overweegt ze ook om die vaartuigen in te zetten bij operaties in het buitenland?

Antwoord ontvangen op 15 april 2013 :

Het geachte lid wordt verzocht hierna het antwoord te willen vinden op de door haar gestelde vragen.

1. De oplevering van het eerste patrouillevaartuig is voorzien medio 2014 en in de loop van het eerste semester 2015 voor het tweede. Boetes voor laattijdige levering zijn van toepassing conform artikel 66 van de bijlage aan het Koninklijk Besluit van 26 september 1996, tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en voor de concessies van openbare werken. De boetes wegens laattijdige levering worden berekend a rato van 0,07 % per kalenderdag vertraging, met een maximum van 5 % van de waarde van de goederen waarvan de levering met dezelfde vertraging gebeurde.

2. De opleiding van de bemanning maakt deel uit van het contract en dient uitgevoerd te zijn voor de respectievelijke opleveringen. De opleiding zal plaatsvinden in situ, met andere woorden op de scheepswerf en aan boord van het betrokken patrouillevaartuig. Na deze basisopleiding, dient de bemanning te trainen voor de hoogst mogelijke ‘beschikbaarheids’-status (militaire vorming), en dit gedurende minstens twee à drie maanden. Deze training zal zich afspelen binnen de marine onder het commando van het STC (Sea Train Command).

3. De patrouillevaartuigen werden verworven voor opdrachten in de Belgische EEZ (Exclusieve Economische Zone) in steun van het MIK (Maritiem Informatie Kruispunt).