Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8471

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 13 maart 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Spoornetwerk - Overgangszone tussen Nederland en België - Spanningssluis - Stilgevallen trein - Maatregelen

Nederland
grensoverschrijdend vervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen

Chronologie

13/3/2013Verzending vraag
7/6/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8471 d.d. 13 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent viel de trein tussen Roosendaal en Antwerpen stil. Omdat het Belgische netwerk op 3.000 volt en het Nederlandse op 1.500 volt functioneert, is een overgangszone, een spanningssluis, van 10 meter voorzien. In die zone wordt geen elektriciteit geleverd. Normaliter rijdt de trein aan een voldoende snelheid om die sluis probleemloos te passeren. Op maandag 12 maart 2013 lukte dat echter niet. Resultaat: een bewegingsloze trein die na enkele uren door een diesellocomotief werd gedepanneerd.

Hierover de volgende vragen:

1) Bevestigt de minister het verhaal over de trein die op 12 maart 2013 tussen Nederland en België is stilgevallen?

2) Is dit voorval uitzonderlijk? Hoeveel keren viel een trein bij de transitie tussen beide spoorwegnetten stil omdat hij er niet in slaagde de spanningssluis te passeren?

3) Moet dit probleem worden opgelost? Bestaat er een oplossing waardoor dit soort problemen niet meer zou voorkomen? Zo ja, wanneer zal die oplossing worden toegepast?

Antwoord ontvangen op 7 juni 2013 :

In antwoord op de vragen van het geachte lid, heeft de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-groep mij de volgende uitleg meegedeeld:

  1. Het klopt dat op 11 maart 2013 een trein tot stilstand is gekomen in het spanningssas tussen Belgie-Nederland.

  2. De NMBS is niet op de hoogte dat een dergelijk incident eerder is voorgevallen.

  3. Mede door tractieproblemen heeft de treinbestuurder een inschattingsfout gemaakt en gemeend het sas nog te kunnen voorbijrijden. De bestaande onderrichtingen met betrekking tot dergelijke spanningsovergangen werden aan de treinbestuurder herhaald.

    Daarentegen duurde het wegslepen te lang doordat NS een evacuatielocomotief met een onaangepaste koppeling had toegestuurd.