Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8405

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 maart 2013

aan de minister van Overheidsbedrijven en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Het wegvallen van de internationale trein naar Nederland

Nederland
reizigersvervoer
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
grensoverschrijdend vervoer

Chronologie

6/3/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Voorlopig antwoord (pdf)

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2719

Vraag nr. 5-8405 d.d. 6 maart 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Al eerder ondervroeg ik de minister en zijn voorganger kritisch over de beslissing om de bestaande internationale trein - ook wel Beneluxtrein genoemd - tussen Brussel en Amsterdam te vervangen door een trein met de enigmatische naam Fyra. Per 9 december eerstkomende verdwijnt de bestaande lijn en gaat het nieuwe systeem in voege. Dat wijkt in vele aspecten af van wat nu wordt aangeboden:

- Het is zeker een snellere trein;

- Maar de trein stopt niet meer in de stations van Mechelen, Roosendaal, Dordrecht en Den Haag;

- Er moet verplicht vooraf worden gereserveerd;

- De rit is behoorlijk duurder.

De bestaande trein die elk uur een traject rijdt waarop Mechelen, Antwerpen, Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, Schiphol en Amsterdam worden aangedaan, uiteraard ook in de tegengestelde richting, stond gewoon open voor alle reizigers. Hoewel die trein opvallend vaak wordt afgelast, biedt hij een uitermate belangrijke verbinding, niet alleen tussen bijvoorbeeld Brussel en Antwerpen maar zeker ook met Nederland

Hoewel het plan tot afschaffing van de Beneluxtrein en vervanging door de Fyra werd bekokstoofd door NMBS en NS samen, blijkt dat aan Nederlandse kant de beslissing nog niet helemaal is genomen. Zo zou het Nederlandse ministerie van Infrastructuur en Milieu nog geen goedkeuring hebben verleend. Recent werd ook bekend dat de nieuwe Nederlandse regering de afschaffing niet genegen is en zich ernstig ongerust maakt. Nog al wat Nederlanders - zoals ook onze landgenoten - verzetten zich tegen die keuze, die niet alleen asociaal en onpraktisch wordt genoemd, maar vooral het vrije en gemakkelijke verkeer tussen onze twee landen sterk hypothekeert.

Bevestigt de minister dat de Nederlandse regering nog geen definitieve beslissing nam tot de afschaffing van de Beneluxtrein en de vervanging door de Fyra? Hoe evalueert de minister die beslissing? Heeft de minister begrip voor de argumenten van de tegenstanders van die beslissing, die wijzen op de asociale, onpraktische gevolgen en betreuren dat de internationale mobiliteit tussen België en Nederland ingrijpend wordt gefnuikt? Zal de minister er bij de NMBS op aandringen om die beslissing in extremis ongedaan te maken en de bestaande service - die aan vele noden tegemoet komt - te behouden?

Hoe komt het toch dat een dienstverlening die (1) op veel bijval mag rekenen, (2) erg druk wordt gebruikt het slachtoffer wordt van een verandering die (1) velen tegen de borst stuit, (2) door zijn prijssetting en reserveringsplicht duidelijk asociaal scoort en (3) de internationalisering tegenwerkt?