Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8326

van Lieve Maes (N-VA) d.d. 27 februari 2013

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Regie der Gebouwen - Gehuurde panden - Energie- en waterverbruik

Regie der Gebouwen
officiële statistiek
energiebesparing
waterverbruik
energieverbruik
regenereerbare energie
zachte energie
waterbeleid

Chronologie

27/2/2013Verzending vraag
5/7/2013Antwoord

Vraag nr. 5-8326 d.d. 27 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op de website van de Regie der Gebouwen wordt verwezen naar het Federaal Milieucharter. Met de ondertekening van dat charter op 1 augustus 2002 verbindt de Regie er zich toe om dat charter toe te passen. Onder andere het rationeel gebruik van energie en water is een actie die specifiek voor de Regie der Gebouwen onderschreven werd.

De Regie der Gebouwen biedt aan de federale overheidsdiensten vele panden aan. Sommige heeft zij in eigendom, andere panden worden gehuurd.

Hierbij een kleine greep uit de door de Regie gehuurde panden:

Parket van de Procureur des Konings - Dendermonde

Justitiehuis - Oudenaarde

Federale politie - Mechelen

Financiëcentrum - Hasselt

Nieuw gerechtsgebouw - Gent

Financiecentrum Noordster - Antwerpen

FINPRESS, drukkerij van de FOD Financiën - Brussel

PORTALIS-gebouw (FOD Justitie) - Brussel

Crown Avenue (Federale politie) - Brussel

Financiecentrum North Galaxy - Brussel

Nieuw Financiecentrum - Verviers

Federale Politie - Charleroi

FAVV - Ottignies

Rijksarchief - Doornik

Van de bovenstaande panden had ik dan ook graag volgende vragen beantwoord gezien:

1) Wat was het jaarlijkse elektriciteitsverbruik (in kWh) gedurende de vijf voorbije jaren (2008-2012)?

2) Wat was het jaarlijkse gasverbruik (in m³) gedurende de vijf voorbije jaren (2008-2012)?

3) Wat was het jaarlijkse waterverbruik (in m³) gedurende de vijf voorbije jaren (2008-2012)?

4) Welke investeringen werden er in bovenstaande panden gedaan om het energieverbruik terug te dringen? Vanaf wanneer zouden die investeringen een impact moeten hebben op het energieverbruik?

5) In welke van bovenstaande panden werd geïnvesteerd in het opwekken van groene stroom? Hoeveel stroom werd daardoor jaarlijks opgewekt?

Antwoord ontvangen op 5 juli 2013 :

Voor uw goede informatie, EIS of Environment Information System is een softwarepakket, toegankelijk via internet, waarmee voor alle gebouwen beheerd door de Regie der Gebouwen de energie- en waterverbruiken kunnen bijgehouden worden. Die gegevens moeten maandelijks worden geregistreerd voor elk meetpunt, zoals een teller of een peilpunt. Ze moeten worden geregistreerd ofwel in de vorm van de index op de teller, ofwel in de vorm van verbruikte hoeveelheden zoals aangegeven op de facturen, waarbij een eenheid moet worden gekozen : m3 of kWh. Aan de hand van deze gegevens kunnen er dan via allerhande rapporten en tabellen statistieken en analyses opgesteld worden, zowel voor een hele reeks complexen als voor een uniek complex.

Sedert er een raamcontract is voor gas en elektriciteit, moet de leverancier de verbruiken van alle energiepunten die tot dit contract behoren ter beschikking stellen aan de Regie der Gebouwen. Zo kan de Regie der Gebouwen voor gas en elektriciteit de verbruiksgegevens automatisch invoeren. Hierdoor dienen de bezetters nog enkel de verbruiksgegevens voor water en stookolie zelf in te voeren.

Voor Wallonië bestaat dit contract sedert 1 januari 2013, hierdoor ontbreken er af en toe verbruiksgegevens. 

Er is een omzendbrief van 17 juni 2005 waarin staat dat alle Federale Overheidsdiensten een verantwoordelijke moeten aanduiden die de gegevensverzameling organiseert. De bezetters kunnen een toegang tot EIS aanvragen via de Regie der Gebouwen. Dit kan een toegang zijn tot één complex ofwel tot meerdere. 

De bezetter ontvangt de facturen en daarmede ook verantwoordelijk voor de betaling van de facturen betreffende energie en water en ook voor het ter beschikking stellen van alle gegevens nodig. 

1 – 2 – 3. Als bijlage vindt het geachte lid de gevraagde jaarlijkse verbruiken, althans de verwarmings- en elektriciteitsverbruiken van de vermelde complexen. 

De waterverbruiken daarentegen worden behoudens uitzondering niet opgenomen. 

Om het geachte lid uitvoerig te informeren, werden als bijlagen tabellen met de precieze gegevens toegevoegd (zie tabellen in bijlage). 

4.

Dit zal zorgen voor een minder verbruik van het stadswater wat momenteel de enige watervoorziening is. Bedragen zijn ons onbekend. 

In blok A is waterrecuperatie voorzien, 75% buitenzonnewering.

Blokken B en C hebben voorlopig geen buitenzonnewering, blok E wel.

In de toekomst wordt bekeken of buitenzonnewering blok B niet aangewezen is. 

Bij de renovatiewerken zijn in bijlage 5 de performantiedoelstellingen bepaald voor blokken B, C en E. Hierin wordt eveneens opgenomen dat het energieprestatiedecreet en het besluit van de Vlaamse Regering van 11 maart 2005 zullen nageleefd worden bij de renovatie.

In het onderhoudscontract dat momenteel wordt opgesteld en dit jaar zal aanbesteed worden, is een hoofdstuk opgenomen voor uitvoering energiebesparende maatregelen. 

Het energieverbruik kon voor gas (aanzienlijk) verminderd worden in North Galaxy door :

Het gasverbruik kon zo tussen 2008 en 2012 verminderd worden met 21 %: van 8 285 414 kWh tot 6 528 287 kWh, een cumulatieve besparing van 4 329 347 kWh (genormaliseerd verbruik) op 4 jaar..een terugverdientijd van minder dan één jaar. 

Het elektriciteitsverbruik bleef constant : 15 482 819 kWh in 2008 en 15 497 732 kWh in 2012.

Dit is echter in werkelijkheid een besparing omdat het stroomverbruik voor het datacenter van FOD Financiën (2.500m² bruto) ongeveer 1/4e van het elektriciteitsverbruik vertegenwoordigde in 2007 en dit met circa 1/3e is toegenomen in de voorbije 5 jaar door steeds meer/krachtiger servers.

Er werd dus een besparing gerealiseerd van circa 8% op het stroomverbruik door :

De investeringskost bedroeg circa 25 000 euro 

Het waterverbruik is licht gestegen tussen 2008 en 2012 na de installatie van een automatisch sproeisysteem voor de urinoirs omwille van de vele verstoppingen en door een licht gestegen bezetting. 

5.

De door het geachte lid gevraagde gegevens werden haar rechtstreeks meegedeeld. Gelet op de aard ervan worden zij niet gepubliceerd, maar liggen zij ter inzage bij de griffie van de Senaat.