Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-825

van Inge Faes (N-VA) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Justitie

Verkeersongevallen - Strafrechtelijke vervolgingen - Aantallen - Psychologische en medische testen

ongeval bij het vervoer
overtreding van het verkeersreglement
gerechtelijke vervolging
strafsanctie
officiële statistiek
leeftijdsverdeling
rijbewijs

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
24/5/2011Herkwalificatie

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-974

Vraag nr. 5-825 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een rijbewijs is essentieel in onze samenleving. Voor het merendeel van onze verplaatsingen gebruiken we immers de wagen en dat zowel voor privé- als professionele doeleinden. Om dat rijbewijs te halen, moet de toekomstige bestuurder slagen voor zowel een theoretisch als een praktisch examen. Ondanks de goede opleiding van de toekomstige chauffeurs en het steeds groeiende besef dat men zich verantwoordelijk moet gedragen in het verkeer zijn het aantal verkeersovertredingen legio en de gevolgen vaak niet te overzien.

We moeten maar denken aan wat een familie in de zomer van 2008 overkwam. Hun monovolumewagen werd in de flank aangereden door een zesenzeventigjarige man en twee van hun vier kinderen verloren daarbij het leven. Ik hoef de minister niet te vertellen welk drama dit is voor de familie. Ook de man die de aanrijding veroorzaakte, zal hiermee moeten leren leven. Verser in het geheugen ligt het tragische ongeval in Gent waarbij een jonge automobilist uit de bocht ging, wat het leven kostte aan drie studenten. Dat zijn helaas geen alleenstaande gevallen. We moeten op maandagmorgen de krant maar openslaan om de indrukwekkende lijst van weekendongevallen te lezen.

Om deze problematiek beter in kaart te brengen, kreeg ik graag antwoord op volgende vragen:

1) Hoe evolueert het aantal strafrechtelijke veroordelingen voor de politierechtbank, dit per jaar sinds 2000 en wat is het aandeel van elke leeftijdscategorie in die veroordelingen?

2) In hoeveel van die veroordelingen moeten de veroordeelden psychologische en medische testen afleggen en wat is het aantal van elke leeftijdscategorie in dit cijfer?

3) Hoeveel personen slagen in deze psychologische en medische testen en wat is het aantal van elke leeftijdscategorie in dit cijfer?

4) Hoeveel minnelijke schikkingen zijn er elk jaar sinds 2000 inzake verkeersovertredingen en wat is het aandeel van elke leeftijdscategorie in die minnelijke schikkingen?