Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-820

van Patrick De Groote (N-VA) d.d. 27 januari 2011

aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Station Izegem - Voetgangerstunnel

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
spoorwegstation
voetgangersgebied
onderhoud
tunnel

Chronologie

27/1/2011Verzending vraag
27/9/2011Antwoord

Vraag nr. 5-820 d.d. 27 januari 2011 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het station van Izegem werd jaren geleden een voetgangerstunnel onder de sporen aangelegd. Die voetgangerstunnel is echter aftands geworden. Zo laat de verlichting te wensen over en is er heel wat schade aan de trappen. Bij regenweer is het er ook zeer gevaarlijk omdat in de tunnel plassen staan ter hoogte van de trappen.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Is er voorzien in herstellings- of aanpassingswerken aan deze voetgangerstunnel?

2) Welke investeringen zijn gepland in de loop van de volgende jaren?

Antwoord ontvangen op 27 september 2011 :

De Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS)-Groep deelt het volgende mee:

De desbetreffende voetgangerstunnel is ingelijfd in de kleine wegenis.

Dit heeft tot gevolg dat het onderhoud in de tunnel, evenals het voorzien van goed werkende verlichting, een verantwoordelijkheid is van de stad Izegem. De directie Infrastructuur van Infrabel is enkel verantwoordelijk voor de instandhouding van de ruwbouw van de tunnel.

In december 2009 werd een masterplan goedgekeurd door NMBS-Holding, Infrabel, De Lijn en de Stad Izegem met als doel het opwaarderen van de stationsomgeving van Izegem. De investerings- en realisatieperiode van dit project is voorzien in de periode 2013-2018. De renovatie van de voetgangerstunnel is voorzien in dit masterplan. Er komt ook een nieuwe voetgangerstunnel aan het voormalige goederenstation en de huidige centrale brug zal worden ingekort en wordt vanaf dan enkel toegankelijk voor voetgangers en fietsers.