Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) - Treinongeval in Izegem - Totale kosten - Computergestuurde controlecentra
Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
ongeval bij het vervoer
vergoeding
27/1/2011 | Verzending vraag |
7/12/2011 | Dossier gesloten |
Heringediend als : schriftelijke vraag 5-4119
Op donderdag 26 april 2007 botsten twee treinen in het station van Izegem. Een jaar later bedroeg de kostprijs van het treinongeval al anderhalf miljoen euro. Maar nog niet alle schadedossiers waren toen afgehandeld: van de zesenvijftig slachtoffers waren toen eenendertig dossiers afgehandeld. Er restten dus nog vijfentwintig dossiers en de schadedossiers van de personeelsleden waren nog niet behandeld. Tot 2008 werd aan de slachtoffers meer dan 31.000 euro schadevergoeding uitgekeerd. De schade aan het de spoorweginfrastructuur bedroeg meer dan 137.000 euro. Daarnaast was er voor meer dan 1,3 miljoen euro schade aan het rollend materieel.
Uit het onderzoek van het parket bleek dat een menselijke fout aan de basis lag van het treinongeval. Om dergelijke ongevallen te voorkomen, werd voor de personeelsleden een actieplan "Leren uit ervaring" opgesteld en dat resulteerde in een sensibiliseringscampagne voor het personeel van de seininrichtingen. Infrabel verklaarde toen ook dat de bestaande seinposten zouden worden overgebracht naar eenendertig computergestuurde controlecentra.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Wat was het uiteindelijke kostenplaatje van het treinongeval (opgedeeld in schadedossiers van slachtoffers, schadedossiers van personeelsleden, spoorweginfrastructuur en rollend materieel)?
2) Zijn alle schadedossiers afgehandeld?
3) Wat is de stand van zaken voor de overbrenging van de seinposten naar eenendertig computergestuurde controlecentra?