Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-807

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 december 2010

aan de minister van Landsverdediging

Militaire oefenvluchten - Ongevallen - Onderzoek - Sancties

militaire luchtvloot
strijdkrachten in het buitenland
ongeval bij het vervoer
militaire opleiding

Chronologie

29/12/2010Verzending vraag
2/3/2011Antwoord

Vraag nr. 5-807 d.d. 29 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In november 2010 trok het 350ste smaldeel van de 2de Tactische Wing van Florennes met zeven F-16's en vijfentachtig militairen naar de luchtmachtbasis Sidi Slimane in Marokko, met als doel zich voor te bereiden op de NAVO-operatie in Afghanistan.

Tijdens een van die trainingen liep het mis toen een piloot te laag vloog en een hoogspanningslijn raakte. De piloot slaagde er nog in om zijn toestel veilig op de grond te zetten, maar door de breuk in de lijn zaten delen van Marokko en Algerije een hele tijd zonder stroom. Volgens sommige bronnen lag haantjesgedrag aan de oorsprong van dit toch ernstige incident. Defensie zou het daarom onderzoeken.

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1. Kan de minister mij vertellen of het onderzoek inmiddels werd afgerond? Zo ja, kan hij mij de resultaten meedelen? Zo nee, wanneer verwacht hij dit en zal hij mij dan alle resultaten bezorgen?

2. Kan hij bevestigen dat hier sprake was van roekeloos en/of haantjesgedrag? Zo ja, welke maatregelen werden in dit verband getroffen? Welke richtlijnen, maatregelen enzovoort gelden in dit verband, teneinde dit soort gedrag zoveel mogelijk te voorkomen en te beperken? Hoeveel kostte het incident in totaal aan de Belgische schatkist? Hoe groot was de schade voor de Belgische luchtmacht? Heeft de Belgische regering zich bij de Marokkaanse en Algerijnse overheden verontschuldigd? Zo ja, door wie en met welke boodschap? Welke vergoedingen werden aan de twee landen uitgekeerd ter vergoeding van de geleden schade?

3. Kan hij mij informeren over het aantal ongevallen met oefenvluchten in de periode 2005-2010? Evalueert hij dit cijfer als hoog in vergelijking tot het totaal aantal oefenvluchten en kan hij dit duiden? Wat waren de oorzaken van de ongelukken? Zijn ze reeds geëvalueerd en werden gepaste beleidsmaatregelen genomen? Zo ja, welke en met welk effect? Zo neen, zal hij concrete maatregelen nemen of welke zijn de argumenten om geen maatregelen te nemen?

4. Wat waren de totale kosten (beschadiging militair en civiel materiaal, schadevergoedingen,…) als gevolg van ongevallen met oefenvluchten voor de periode 2005-2010?

Antwoord ontvangen op 2 maart 2011 :

Het geachte lid gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

Ik verwijs het geachte lid naar mijn antwoord op de mondelinge vraag nr. 1856 van mevrouw de volksvertegenwoordiger Karolien Grosemans tijdens de Commissie van Landsverdediging - CRIV 53 COM 104 van 26 januari 2011.