Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8004

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 4 februari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Vliegverkeer - Doelbewust hinderen piloten met een laserstraal - Cijfers - Maatregelen

veiligheid van het luchtverkeer
burgerluchtvaart
luchtverkeer
stralingsapparaat

Chronologie

4/2/2013Verzending vraag
23/5/2013Rappel
11/6/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8003

Vraag nr. 5-8004 d.d. 4 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Federal Aviation Administration (FAA) stelde onlangs een rapport voor over het aantal laserincidenten met vliegtuigen. Het aantal incidenten in de Verenigde Staten (VS) blijkt te zijn verdubbeld van 1 527 in 2009 naar 2 836 in 2010. Op een eerdere schriftelijke vraag nr. 4-4252 gaf u aan dat in 2009 (van januari tot september 2009) er sprake was van drie incidenten in de buurt van Brussels Airport. Als antwoord op mijn vervolgvraag nr. 5-5063 gaf u aan dat er in 2009 5 incidenten plaatsvonden en in 2010 was er sprake van een toename tot 80 incidenten. In 2011 vonden 136 incidenten plaats.

Het beschijnen van de cockpit van een vliegtuig kan de piloot tijdelijk verblinden en dus mogelijk een ongeluk veroorzaken. In de VS wordt heden onderzocht in hoeverre de verkoop van straffe lasers moet worden aangepakt. Ook in onze buurlanden blijken deze incidenten veel voor te vallen.

In alvast één geval in Sydney Airport is er sprake van een gecoördineerde aanval waarbij vanaf vier locaties met een laser werd gemikt op een landend vliegtuig. Wat betreft de wetgeving gaf u eerder aan dat de vervolging mogelijk is bij toepassing van de artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart. Iedereen is strafbaar die een daad verricht of poogt te verrichten die de luchtwaardigheid of de vliegzekerheid van een luchtvaartuig in gevaar kan brengen, of die een feit pleegt dat van die aard is dat de veiligheid van de personen aan boord van een luchtvaartuig in het gedrang gebracht wordt.

Op de vraag of de huidige wetgeving volstond, antwoordde u toen als volgt: " Indien het aantal incidenten sterk zou toenemen, zal de invoering van nieuwe maatregelen onderzocht worden. "

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Uit vorige vragen van voormalig collega Tommelein weet ik dat ook in ons land klachten werden geregistreerd inzake het verblinden van piloten door het beschijnen van de cockpit. Kan u aangeven voor 2012 in welke luchthavens deze plaatsvonden en beschikt u over cijfers voor 2012 qua incidenten?

2) Is er in ons land wederom sprake van een substantiële toename van het aantal incidenten in 2012 ten opzichte van de vorige jaren? Kan u toelichten?

3) Werden er reeds gecoördineerde aanvallen vastgesteld in ons land met meerdere lasers?

4) Kan u aangeven of deze incidenten de veiligheid van de passagiers op enig ogenblik in gevaar brachten en zo ja, om hoeveel vluchten ging het?

5) Werden er in 2012 bijkomende concrete richtlijnen gegeven aan de luchthavens, het veiligheidspersoneel, de politie en de piloten wat betreft deze laserstralen?

6) Kan u aangeven hoeveel veroordelingen voor het verblinden met lasers er reeds werden uitgesproken? Hoe verklaart u deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 11 juni 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.

1. In 2012 werden in België 206 incidenten gemeld waarbij luchtvaartuigen beschenen werden door laserstralen in het Belgische luchtruim. als volgt verdeeld over de verschillende Belgische luchthavens:

Buiten luchthaven

57

Brussel

68

Antwerpen

9

Oostende

7

Luik

24

Charleroi

41

Kortrijk

0

2. Er is inderdaad sprake van een sterke stijging van het aantal gemelde incidenten sinds 2010.


2009

2010

2011

2012

Buiten luchthaven

0

5

6

57

Brussel

4

34

47

68

Antwerpen

0

3

12

9

Oostende

0

7

8

7

Luik

0

12

25

24

Charleroi

1

19

37

41

Kortrijk

0

0

1

0

Totaal

5

80

136

206

Aangezien pas sinds 2010 expliciet aan piloten en luchtverkeersleiding gevraagd wordt om alle incidenten met laserstralen te melden aan het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), is het mogelijk dat de toename daarmee verband houdt.

3. Er werden in België nog geen gecoördineerde aanvallen met meerdere lasers vastgesteld.

4. Bij geen enkel gemeld incident werd de veiligheid van de passagiers ernstig in gevaar gebracht. De piloten werden goed geïnformeerd in verband met de te nemen maatregelen in geval van laserbeschijning. Dat neemt niet weg dat elke beschijning ernstig genomen wordt en altijd strafbaar is.

5. In 2010 heeft de Directie Inspectie van het DGLV een onderzoek geopend, met het oog op de lokalisering en de identificatie van de daders van de misdrijven. Er werd sindsdien contact opgenomen en concrete afspraken gemaakt met Belgocontrol, de lokale politie, de Dienst luchtsteun van de federale politie en één van de Parketten, meer bepaald voor het opsporen van de schuldigen. Er werd eveneens een inspecteur van de Directie Inspectie van het DGLV belast met de opvolging van het dossier.

Het DGLV wil volgende maatregelen nemen:

  1. de luchtvaartwet van 27 juni 1937 zal worden vervolledigd om het (kwaadwillig) gebruik van handbediende lasers tegen luchtvaartuigen en ATC-personeel strafbaar te maken;

  2. de samenwerking tussen het DGLV, de Air Navigation Service Providers (ANSP) en de Federale Politie zal worden verbeterd door procedures op te stellen tegen laseraanvallen.

6. Het DGLV wil de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart aanvullen zodat het (kwaadwillig) gebruik van laserstralen tegen ATS-personeel strafbaar wordt, zoals dit reeds het geval is wanneer met laserstralen op vliegtuigen gemikt wordt.

7. Bij ons weten zijn er twee veroordelingen voor laserbeschijningen gebeurd, deze in het laatste kwartaal van 2012. De vervolging van zulke feiten zijn bemoeilijkt o.a. door de moeilijkheden op het terrein om de daders te lokaliseren en te identificeren.