Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-8003

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 4 februari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Vliegverkeer - Doelbewust hinderen piloten met een laserstraal - Cijfers - Maatregelen

veiligheid van het luchtverkeer
burgerluchtvaart
luchtverkeer
stralingsapparaat

Chronologie

4/2/2013Verzending vraag
15/4/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-8004

Vraag nr. 5-8003 d.d. 4 februari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De Federal Aviation Administration (FAA) stelde onlangs een rapport voor over het aantal laserincidenten met vliegtuigen. Het aantal incidenten in de Verenigde Staten (VS) blijkt te zijn verdubbeld van 1 527 in 2009 naar 2 836 in 2010. Op een eerdere schriftelijke vraag nr. 4-4252 gaf u aan dat in 2009 (van januari tot september 2009) er sprake was van drie incidenten in de buurt van Brussels Airport. Als antwoord op mijn vervolgvraag nr. 5-5063 gaf u aan dat er in 2009 5 incidenten plaatsvonden en in 2010 was er sprake van een toename tot 80 incidenten. In 2011 vonden 136 incidenten plaats.

Het beschijnen van de cockpit van een vliegtuig kan de piloot tijdelijk verblinden en dus mogelijk een ongeluk veroorzaken. In de VS wordt heden onderzocht in hoeverre de verkoop van straffe lasers moet worden aangepakt. Ook in onze buurlanden blijken deze incidenten veel voor te vallen.

In alvast één geval in Sydney Airport is er sprake van een gecoördineerde aanval waarbij vanaf vier locaties met een laser werd gemikt op een landend vliegtuig. Wat betreft de wetgeving gaf u eerder aan dat de vervolging mogelijk is bij toepassing van de artikelen 30, 30bis en 31 van de wet van 27 juni 1937 betreffende de regeling der luchtvaart. Iedereen is strafbaar die een daad verricht of poogt te verrichten die de luchtwaardigheid of de vliegzekerheid van een luchtvaartuig in gevaar kan brengen, of die een feit pleegt dat van die aard is dat de veiligheid van de personen aan boord van een luchtvaartuig in het gedrang gebracht wordt.

Op de vraag of de huidige wetgeving volstond, antwoordde u toen als volgt: " Indien het aantal incidenten sterk zou toenemen, zal de invoering van nieuwe maatregelen onderzocht worden. "

Graag had ik hieromtrent dan ook volgende vragen voorgelegd:

1) Uit vorige vragen van voormalig collega Tommelein weet ik dat ook in ons land klachten werden geregistreerd inzake het verblinden van piloten door het beschijnen van de cockpit. Kan u aangeven voor 2012 in welke luchthavens deze plaatsvonden en beschikt u over cijfers voor 2012 qua incidenten?

2) Is er in ons land wederom sprake van een substantiële toename van het aantal incidenten in 2012 ten opzichte van de vorige jaren? Kan u toelichten?

3) Werden er reeds gecoördineerde aanvallen vastgesteld in ons land met meerdere lasers?

4) Kan u aangeven of deze incidenten de veiligheid van de passagiers op enig ogenblik in gevaar brachten en zo ja, om hoeveel vluchten ging het?

5) Werden er in 2012 bijkomende concrete richtlijnen gegeven aan de luchthavens, het veiligheidspersoneel, de politie en de piloten wat betreft deze laserstralen?

6) Kan u aangeven hoeveel veroordelingen voor het verblinden met lasers er reeds werden uitgesproken? Hoe verklaart u deze cijfers?

Antwoord ontvangen op 15 april 2013 :

Deze parlementaire vraag valt niet onder mijn bevoegdheid, maar onder de bevoegdheden van mijn collega, de Staatssecretaris voor Mobiliteit, aan wie u de vragen tevens gesteld heeft.