Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7987

van Sabine Vermeulen (N-VA) d.d. 29 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Schepen - Schadelijke aangroeiwerende verfsystemen - Antifouling tributyltin (TBT) - Verbod - Internationale Maritieme Organisatie (IMO) - Controles - Maatregelen - Overtredingen

giftige stof
boot
maritiem toezicht
verf en lak
officiële statistiek
verontreiniging door schepen

Chronologie

29/1/2013Verzending vraag
28/5/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7987 d.d. 29 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een antifouling (of een antifoulingverf) is een zogenaamde "aangroeiwerende" verf waarvan het gebruik op boten bestemd is om te verhinderen dat de zeeorganismen zich op de romp vasthechten. De antifouling tributyltin (of TBT) is een verontreinigende stof die een of meerdere giftige moleculen bevat voor organismen die zich vastzetten op rompen van schepen of op in het water stekende voorwerpen die moeten worden beschermd. Hoewel het gebruik van antifouling vaak voordelen biedt, blijven TBT-verven toxische stoffen die schadelijk zijn voor het milieu.

Het internationaal Verdrag van 2001 betreffende de controle op schadelijke aangroeiwerende systemen, dat het gebruik van TBT in scheepsverven verbiedt, is op 17 september 2008 in werking getreden 12 maanden nadat 25 landen, die gezamenlijk 25 % van de wereldhandelsvloot vertegenwoordigen, zijn toegetreden. Hierdoor zal het mariene milieu en de volksgezondheid beter beschermd worden.

Hierover aan u de volgende vragen:

1) Elke partij verbindt er zich toe om aan de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) een lijst te bezorgen van personen of instellingen die gerechtigd zijn de controle op de aangroeiwerende systemen uit te voeren. De schepen moeten worden onderzocht door daartoe speciaal aangestelde ambtenaren van de vlaggenstaat of door private inspecteurs of instellingen die daartoe door de vlaggenstaat worden gemachtigd

Welke personen of instellingen zijn in België bevoegd voor de controle?

2) Schepen met een brutotonnenmaat gelijk aan of hoger dan 400 ton die internationale reizen maken, met uitsluiting van vaste en drijvende platforms, drijvende opslageenheden (FSU) en drijvende productieopslag-, laad-en loseenheden (FPSO) moeten aan volgende onderzoeken onderworpen worden : een eerste onderzoek voor de indienstneming van het schip of voor de aflevering van het eerste certificaat; een volgend onderzoek wanneer het aangroeiwerend systeem veranderd of vervangen wordt.

a) Hoeveel controles van certificaten van schepen die de Belgische vlag voeren vonden er in 2010, 2011 en 2012 plaats?

b) Hoeveel controles van certificaten van buitenlandse schepen die de Belgische havens aandoen vonden er in 2010, 2011 en 2012 plaats?

c) Hoeveel controles van het aangroeiwerend systeem werden er in 2010, 2011 en 2012 uitgevoerd bij schepen die de Belgische vlag voeren?

d) Hoeveel controles van het aangroeiwerend systeem werden er in 2010, 2011 en 2012 uitgevoerd bij buitenlandse schepen die de Belgische havens aandoen?

3) Voor schepen die niet onder de verplichtingen van het Verdrag vallen, dus schepen kleiner dan 400 ton en schepen die geen internationale reizen maken, bepaalt de vlaggenstaat zelf welke adequate maatregelen er moeten worden genomen om zoveel als mogelijk aan de bepalingen van het Verdrag te voldoen. Welke maatregelen neemt België voor deze schepen?

4) Wanneer een controlerende persoon vaststelt dat het schip niet beantwoordt aan de eisen van het Verdrag of aan de bepalingen van het certificaat, moet deze de vlaggenstaat daarvan onmiddellijk op de hoogte brengen en ervoor zorgen dat de nodige maatregelen worden genomen om het schip conform te maken.

a) Hoeveel negatieve controles waren er in 2010, 2011 en 2012 waardoor België een andere vlaggenstaat hiervan op de hoogte moest brengen?

b) Hoeveel certificaten van schepen van een andere vlaggenstaat werden er in België ingetrokken in 2010, 2011 en 2012?

c) Hoeveel certificaten van schepen onder Belgische vlag werden er ingetrokken in 2010, 2011, 2012? Hoeveel hiervan werden in een andere vlaggenstaat gecontroleerd ?

5) Indien er overtredingen worden vastgesteld kan de partij die de inspectie uitvoert, het schip een verwittiging geven, het tegenhouden, het uit haar havens wegsturen of het de toegang tot haar havens ontzeggen. De administratie van de vlaggenstaat moet onmiddellijk van de genomen maatregelen op de hoogte worden gesteld.

a) Hoeveel schepen kregen een verwittiging in 2010, 2011 en 2012?

b) Hoeveel schepen werden er tegengehouden in 2010, 2011 en 2012?

c) Hoeveel schepen werden er weggestuurd of werd de toegang tot onze havens ontzegd in 2010, 2011 en 2012?

d) Hoeveel strafvervolgingen werden er ingesteld in 2010, 2011 en 2012?

Antwoord ontvangen op 28 mei 2013 :

De aangehaalde problematiek behoort tot de bevoegdheid van de minister van Economie, Consumenten en Noordzee.