Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7953

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 23 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

De reclame voor kansspelen

kansspel
reclame
speelhal
spelverslaving

Chronologie

23/1/2013Verzending vraag
22/2/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2930

Vraag nr. 5-7953 d.d. 23 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sinds kort geeft de radio iedere morgen een reclamespotje voor een speelhal/casino in de omgeving. Deze reclame benadrukt de kansen om snel zeer veel geld te winnen. De commerciële boodschap liet helemaal na om te vermelden dat er misschien ook wel eens geld zou kunnen worden verloren… en dat de kans daartoe veel reëler is dan het snel en gemakkelijk verdienen van veel geld. Deze vaststelling klinkt opvallend, want de daaropvolgende reclame van een kredietverlener sloot af met de terechte mededeling "geld lenen kost ook geld". Ik vind het zeer vreemd en betreur dat er voor reclame en promotie van kansspelen blijkbaar weinig begrenzing bestaat. Gokverslaving mag immers echt wel als een ernstige problematiek worden bestempeld en veroorzaakt vele menselijke drama's.

Bijna 100 000 Belgen zijn goklustig. 20 % van hen, dus 5 000 mensen, zijn helemaal gokverslaafd. Ruim duizend landgenoten mogen niet meer binnen in casino's en speelzalen. Gemiddeld worden dagelijks twee mensen opgenomen in het ziekenhuis wegens gokverslaving, per jaar worden 150 personen om dezelfde reden in een gesloten instelling geplaatst en ongeveer duizend mensen ondergaan een ambulante psychiatrische behandeling. Bovendien vormen jongeren een belangrijke risicogroep, onder meer door de explosieve groei van het aanbod op internet.

Al eerder ondervroeg ik de minister van Financiën met betrekking tot de kansspelen van de Nationale Loterij, onder andere over mijn grote twijfels en bedenkingen bij de veelvuldige en soms ronduit agressieve promotiecampagnes. Ik begrijp niet waarom hun producten en hun website zo weinig en zo onopvallend verwijzen naar de mogelijke problemen bij en door het gokken. De minister deelde mijn bekommernis nauwelijks. Hij zag er weinig graten in, misschien begrijpelijk voor een minister van Financiën. Ik hoop nu meer gehoor te vinden bij de minister verantwoordelijk voor de Volksgezondheid.

Welke beperkingen en begrenzingen gelden er voor de reclame voor en promotie van kansspelen en allerlei gokproducten? Acht de minister deze beperkingen en restricties voldoende? Bevestigt de minister mijn analyse dat het hier zeker ook om een zaak van Volksgezondheid gaat? Wat de kansspelproducten zelf betreft, gaat de minister ermee akkoord dat men deze moet voorzien van duidelijke en zichtbare waarschuwingen zoals voor tabaksproducten? Met betrekking tot reclame, beaamt ze mijn opvatting dat die maar beter helemaal wordt verboden zoals tabaksreclame of op zijn minst moet worden vergezeld van een waarschuwing zoals dat nu bijvoorbeeld bestaat voor reclame voor financiële producten. Is de minister bereid mijn bezwaren ter harte te nemen en hieromtrent een initiatief te ontplooien?

Antwoord ontvangen op 22 februari 2013 :

Casino’s en speelhallen vallen onder de bevoegdheid van de kansspelcommissie. Deze commissie, die opgericht werd bij de wet van 7 mei 1999, vormt een onderdeel van de Federale Overheidsdienst (FOD) justitie en heeft de volgende taken : 

Gelet op de taak van deze commissie om de bescherming van de spelers en de gokkers te verzekeren, komt het aan hen toe om op uw vragen te antwoorden. 

Het gebruik van kansspelen heeft inderdaad ook een volksgezondheidsaspect. Mijn vertegenwoordigers in de kansspelcommissie waken erover dat dit aspect voldoende in rekening wordt genomen. Ik moet u eerlijk zeggen dat de meer mentale gezondheidsproblemen als gevolg van gokverslaving tot op heden niet het grootste aandachtspunt is geweest. Ik zal mijn vertegenwoordigers vragen om het punt op de agenda van een volgende vergadering van de Commissie te zetten, zodat deze zich over de problematiek kan buigen.  

Met betrekking tot reclame, kan ik u zeggen dat ik uw mening deel, zoals ik eerder vermeldde valt dit onderwerp niet onder mijn bevoegdheden.