Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7878

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 22 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Regie der Gebouwen - Rekenhof - Laattijdige indiening van de rekeningen - Maatregelen

Regie der Gebouwen
Rekenhof (België)

Chronologie

22/1/2013Verzending vraag
18/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7878 d.d. 22 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het recente blunderboek van het Rekenhof bevat tal van schrijnende vaststellingen, waaruit blijkt dat de federale overheid erg nonchalant en onzorgvuldig met haar financiën omspringt.

Het Rekenhof zou zijn blunderboek oorspronkelijk al eind oktober voorstellen, maar de verschillende departementen en overheidsdiensten waren opnieuw te laat met hun rekeningen. Nochtans maken de strengere Europese eisen een tijdige rapportering alleen maar belangrijker. Vooral de Regie der Gebouwen scoort slecht. De dienst stuurt zijn rekeningen "met jaren vertraging" en significante tekortkomingen door.

Hierbij de volgende vragen:

1) Bevestigt de geachte staatssecretaris de vaststelling van het Rekenhof dat de Regie der Gebouwen laattijdig haar rekeningen indient en daardoor de laattijdige publicatie van het blunderboek veroorzaakt?

2) Heeft hij de leidende ambtenaren daarover aangesproken en hen op hun falen gewezen? Is dit euvel als ernstige fout opgenomen in de evaluatie van die ambtenaren?

3) Op welke wijze zal de staatssecretaris waarborgen dat de Regie der Gebouwen vanaf dit jaar haar rekening tijdig aan het Rekenhof zal bezorgen?

Antwoord ontvangen op 18 februari 2013 :

De Regie der Gebouwen dient inderdaad haar rekeningen laattijdig in. Het is de taak van het Rekenhof om hier op te wijzen. Niet alleen de tijdige indiening maar bovenal een correcte boekhouding staat hierbij centraal.

Een actieplan werd opgesteld om de achterstand in te halen tegen eind 2013. Per 12 februari is opdracht gegeven de rekeningen van 2007, 2008, 2009 en 2010 neer te leggen bij het ministerie van Financiën in de staat waarin ze zich bevinden. Voor de rekeningen van 2011 en 2012 is een uiterste datum voor indiening ingesteld na het zomerreces van dit jaar zodat de rekening van 2013 binnen de wettelijk voorgeschreven termijnen kan worden afgehandeld.

Naast de tijdige indiening wordt werk gemaakt van de kwaliteit van de rekeningen die ook de aanbevelingen van het Rekenhof moeten kunnen weerspiegelen. De voornaamste aanbevelingen betreffen de aanpassing van het boekhoudplan dat al van toepassing is sinds 1979, de identificatie en de waardering van de activa in overeenstemming met de manier waarop dit binnen de algemene rekening van de staat dient te gebeuren en tevens de correcte afstemming van de specifieke rekening van de Regie der Gebouwen met de boekingen in de algemene rekening van de Staat.

Om deze doelstellingen te bereiken is conform de aanbevelingen van het Rekenhof ook opdracht gegeven om de werkgroep op te starten met de diensten van de federaal accountant, de thesaurie en de patrimonium diensten van de Federale Overheidsdienst (FOD) financiën om in overleg met het Rekenhof de kwaliteit van de rekeningen te garanderen.