Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7859

van Inge Faes (N-VA) d.d. 21 januari 2013

aan de staatssecretaris voor de Bestrijding van de sociale en de fiscale fraude, toegevoegd aan de eerste minister

Sociale fraude - Gerechtelijke onderzoeken - Gevolgen - Stand van zaken 2012

zwartwerk
gerechtelijk onderzoek
arbeidsinspectie
verbeurdverklaring van goederen
officiële statistiek
sociale uitkering
sociale bijdrage
geografische spreiding

Chronologie

21/1/2013Verzending vraag
11/7/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7859 d.d. 21 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het kader van gerechtelijke onderzoeken kan een beroep worden gedaan op sociale inspecteurs om bijvoorbeeld een berekening te maken van het vermogensvoordeel (inzonderheid lonen en sociale zekerheidsbijdragen) dat een werkgever heeft verworven door illegale tewerkstelling van arbeidskrachten. Dat bedrag kan nadien in de vordering van het Openbaar Ministerie worden opgenomen.

Om de omvang van de sociale fraude te weten te komen kreeg ik graag een antwoord op volgende vragen.

1) Hoeveel onderzoeken naar sociale fraude worden per federale sociale inspectiedienst in het kader van een strafonderzoek gedaan? Graag een opsplitsing in opsporings- en gerechtelijk onderzoek.

2) In hoeveel gevallen leidde dit onderzoek tot:

- strafrechtelijke vervolging,

- seponering,

- verval van de strafvordering tegen betaling van een geldsom?

3) Wat is de omvang van het vermogensvoordeel dat op basis van het onderzoek van de sociale inspectiediensten in aanmerking wordt genomen door het Openbaar Ministerie bij de vordering ten aanzien van de overheden?

4) In hoeveel gevallen werd in deze zaken overgegaan tot een verbeurdverklaring?

Graag de cijfers voor 2012 en onderverdeeld per gerechtelijk arrondissement. Graag een onderverdeling tussen bijdrage- en uitkeringsfraude.

Antwoord ontvangen op 11 juli 2013 :

Om uw vraag te kunnen beantwoorden, werden onderstaande gegevens bij de volgende instellingen verzameld:

a) Sociale Inspectie (SI) van de FOD Sociale Zekerheid;

b) Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ), en

c) De inspectiedienst “Toezicht op de Sociale Wetten“ van de FOD Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg.

a) Sociale Inspectie (SI) van de FOD Sociale Zekerheid: het is vooreerst belangrijk om erop te wijzen dat de buitendiensten van de Sociale Inspectie territoriaal georganiseerd zijn in 8 regio’s.

Deze regio’s zijn:

Regio 1: grondgebied van de provincie West-Vlaanderen;

Regio 2: grondgebied van de provincie Oost-Vlaanderen;

Regio 3: grondgebied van de provincie Antwerpen;

Regio 4: grondgebied van de provincie Limburg;

Regio 5: grondgebied van de provincie Henegouwen;

Regio 6: grondgebied van de provincies Namen, Luxemburg en Waals-Brabant;

Regio 7: grondgebied van de provincie Luik;

Regio 8: Directie A: grondgebied van de provincie Vlaams-Brabant en van Brussel-Hoofdstad (controle van de Nederlandstalige werkgevers);

Regio 8: Directie B: grondgebied van Brussel-Hoofdstad (controle van de Franstalige werkgevers).

De gevraagde statistieken kunnen derhalve slechts worden meegedeeld in functie van deze geografische indeling.

Anderzijds moet worden verduidelijkt dat de onderzoeken, gevraagd op initiatief van de gerechtelijke overheden, niet steeds betrekking hebben op feiten van sociale fraude in de “klassieke” zin van het woord, namelijk een bewust en opzettelijk gedrag met de bedoeling de reglementering te omzeilen om zo te ontsnappen aan bepaalde verplichtingen of om te genieten van onverschuldigde voordelen. De grote meerderheid van de inbreuken die voorkomen in het Sociaal Strafwetboek vereist trouwens geen bijzonder moreel element. Dientengevolge hebben de dossiers die op verzoek van de gerechtelijke overheden in onderzoek worden gesteld niet noodzakelijk een verband met sociale fraude.

De opdracht van de Sociale inspectie bestaat in het toezicht op de naleving door de werkgevers van hun verplichtingen ten opzichte van de verschillende takken van de sociale zekerheid (de werkloosheidsreglementering niet meegerekend). Hij is dan ook niet bevoegd op het vlak van de strijd tegen de sociale uitkeringsfraude.

Hieronder vindt u twee tabellen die, voor het jaar 2012, per regio het aantal afgesloten dossiers weergeven volgens hun oorsprong (arbeidsauditoraat of onderzoeksrechter), alsook het aantal regularisaties inzake sociale zekerheid die door de Sociale Inspectie werden verwezenlijkt ten gunste van de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid.

1. Dossiers behandeld op verzoek van de arbeidsauditoraten:

Regio

Afgeslo-ten dossiers

Aantal regularisaties sociale zekerheid

Aantal geregulari-seerde werknemers sociale zekerheid

Geregulariseerd loon sociale zekerheid

Dubbel vakantie-geld (sociale zekerheid)

Bijzondere bijdragen (sociale zekerheid)

West- Vlaanderen

113

25

64

307.812 €

1.062 €

0

Oost- Vlaanderen

151

40

293

1.955.625 €

0

0

Antwerpen

228

40

129

218.160 €

0

20 €

Limburg

39

18

236

1.582.110 €

0

0

Hene-gouwen

268

136

5.819

14.590.902 €

52.944 €

150 €

Namen, Luxemburg en Waals- Brabant

376

185

511

1.964.432 €

38.790 €

4.268 €

Luik

485

191

443

1.568.634 €

7.883 €

1.476 €

Vlaams- Brabant + Brussel-

Hoofdstad (nl)

176

60

144

349.674 €

310 €

375 €

Brussel-

Hoofdstad (fr)

797

251

1.275

4.933.249 €

2.398 €

297    


2. Dossiers behandeld op verzoek van de onderzoeksrechters:

Regio

Afgeslo-ten dossiers

Aantal regularisaties sociale zekerheid

Aantal geregulari-seerde werknemers sociale zekerheid

Geregulariseerd loon sociale zekerheid

Dubbel vakantie-geld (sociale zekerheid)

Bijzondere bijdragen (sociale zekerheid)

West- Vlaanderen

6

0

0

0

0

0

Oost- Vlaanderen

0

0

0

0

0

0

Antwerpen

1

0

0

0

0

0

Limburg

8

3

192

534.254 €

0

0

Hene-gouwen

2

1

6

1.180 €

0

0

Namen, Luxemburg en Waals- Brabant

8

2

4

16.717 €

0

0

Luik

11

8

95

317.015 €

12.150 €

406 €

Vlaams- Brabant + Brussel-

Hoofdstad (nl)

2

0

0

0

0

0

Brussel-

Hoofdstad (fr)

7

3

36

127.013 €

9.411 €

8.858 €

Voor wat de andere punten van uw vraag betreft, deze vallen onder de bevoegdheid van de minister van Justitie.

b) Rijksdienst voor sociale zekerheid (RSZ): Wat het gerechtelijk onderzoek naar sociale fraude betreft kan ik u het totaal aantal afgesloten onderzoeken meegeven die werden uitgevoerd naar aanleiding van een kantschrift. Het is niet mogelijk een onderscheid te maken tussen de cijfers die afkomstig zijn van een onderzoeksrechter of een auditoraat.

Deze cijfers betreffen een aanvulling op de reeds verstrekte informatie voor de parlementaire vraag nummer 5-6027 d.d. 30 maart 2012, waarbij de cijfers van 2007 tot en met 2011 werden overgemaakt. Voor de goede orde geef ik u hiernavolgend het volledige overzicht.

 

2012

2011

2010

2009

2008

2007

Onderzoeken als gevolg van kantschriften

522

1005

946

885

928

833

De overige vragen hebben betrekking op de verdere vervolging door de gerechtelijke instanties. De RSZ wordt hierover niet systematisch ingelicht.

c) De inspectiedienst “Toezicht op de Sociale Wetten“ van de FOD Werkgelegenheid, arbeid en sociaal overleg: voor een antwoord op uw vragen 1 en 2 verwijs ik naar de tabellen hieronder.

Er werden 51 ²proces verbalen opgesteld ingevolge een kantschrift van het arbeidsauditoraat en een proces verbaal ingevolge opdracht van een onderzoeksrechter voor inbreuken vastgesteld inzake DIMONA, sociale documenten, deeltijdse arbeid en vreemdelingen.

Wat uw derde vraag betreft: in het geval van ernstige fraude kan de Arbeidsauditeur maatregelen treffen teneinde een deel van de inkomsten voor de Staat te kunnen recupereren bij de veroordeling, op de goederen van de veroordeelde die voortspruiten uit de opbrengst van de inbreuk.

Het betreft de toepassing van de artikelen 35bis en 35ter van het Wetboek van strafvordering. Aangezien het initiatief hiertoe volledig in handen van het Openbaar ministerie ligt dient deze vraag gesteld te worden aan de minister van Justitie. Dit geldt eveneens voor vragen 2 en 4.

CLS/TSW 2012










Suite/gevolg 03 PJ










oorsprong dossier 40 auditeur of 41 andere gerechtelijke overheid


40

 

 

41

 

 

Totaal PJ inbreuken

Totaal werknemer

Totaal bedrag

Wetgevingscodes

aantal PJ
inbreuken

aantal
werknemers

Bedrag

aantal PJ
inbreuken

aantal
werknemers

Bedrag

 

 

 

AD1002

1

1

1.349

 

 

 

1

1

1.349

AD1003

5

47

0

 

 

 

5

47

0

AG0400

2

7

0

 

 

 

2

7

0

BABIS01

37

60

105.763

 

 

 

37

60

105.763

BABIS02

2

33

0

 

 

 

2

33

0

BABIS03

4

15

3.458

 

 

 

4

15

3.458

BABIS04

2

5

0

 

 

 

2

5

0

BABIS10

12

50

10.139

 

 

 

12

50

10.139

BE02

2

9

921

 

 

 

2

9

921

BE03

1

4

0

 

 

 

1

4

0

BE10

1

0

0

 

 

 

1

0

0

C100

5

3

0

 

 

 

5

3

0

C12101

1

1

0

 

 

 

1

1

0

C13101

2

2

0

 

 

 

2

2

0

C13201

2

27

0

 

 

 

2

27

0

C13203

2

1

0

 

 

 

2

1

0

C13204

1

1

0

 

 

 

1

1

0

C3111

24

41

0

 

 

 

24

41

0

C3112

20

32

0

 

 

 

20

32

0

C3113

24

39

0

 

 

 

24

39

0

C3118

6

9

0

 

 

 

6

9

0

C4101

1

2

0

 

 

 

1

2

0

C4201

1

26

0

 

 

 

1

26

0

CDBIS01

22

34

0

 

 

 

22

34

0

CDBIS02

13

25

0

 

 

 

13

25

0

CDBIS03

12

21

0

 

 

 

12

21

0

CDBIS10

5

7

0

 

 

 

5

7

0

CG0001

21

24

0

 

 

 

21

24

0

CG0002

10

11

0

 

 

 

10

11

0

CG0101

6

8

0

 

 

 

6

8

0

CG0200

3

17

0

 

 

 

3

17

0

CGBIS02

1

1

0

 

 

 

1

1

0

CO2104

1

10

0

 

 

 

1

10

0

CP00

8

14

0

 

 

 

8

14

0

DO04

1

1

2.625

 

 

 

1

1

2.625

ED0201

5

40

185.424

 

 

 

5

40

185.424

ED0203

2

3

9.084

 

 

 

2

3

9.084

ED0204

6

62

232

 

 

 

6

62

232

ED0205

5

64

67

 

 

 

5

64

67

ED0206

1

1

4.803

 

 

 

1

1

4.803

ED0210

2

28

5.070

 

 

 

2

28

5.070

FK10

48

347

0

2

65

94.402

50

412

94.402

FK12

2

2

0

 

 

 

2

2

0

FK13

8

10

0

 

 

 

8

10

0

FK14

1

1

0

 

 

 

1

1

0

FK17

1

1

0

 

 

 

1

1

0

FK18

1

0

0

 

 

 

1

0

0

FK19

2

2

0

 

 

 

2

2

0

FK21

157

321

7.721

1

22

0

158

343

7.721

FM00

1

2

0

 

 

 

1

2

0

FM20

50

256

0

1

0

0

51

256

0

Eindtotaal

553

1728

336.656

4

87

94.402

557

1815

431.058

AD10: Wet van 24 juli 1987 betreffende de tijdelijke arbeid, de uitzendarbeid en het ter beschikking stellen van werknemers ten behoeve van gebruikers

AG: Wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten

BABIS: Wet van 12 april 1965 op de bescherming van het loon der werknemers

BE: Wet van 4 januari 1974 betreffende de feestdagen

C1: Arbeidswet van 16 maart 1971

FK: Koninklijk Besluit n° 5 van 23 oktober 1978 betreffende het bijhouden van sociale documenten

FM: Wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie.