Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7824

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 21 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Begeleiding van uitzonderlijke transporten - Transportfirma's en begeleidingsbedrijven - Wet tot regeling van de private en bijzondere veiligheid - Buitenlandse begeleidingsbedrijven - Controles - Melding van begeleidingen

wegvervoer
beveiliging en bewaking
verkeerscontrole
politiecontrole
toestemming tot vervoer
vervoersvoorschriften
concurrentiebeperking
vervoersonderneming

Chronologie

21/1/2013Verzending vraag
23/5/2013Rappel
10/10/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7824 d.d. 21 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Sedert juni 2010 vallen transportfirma's die uitzonderlijke transporten verrichten als 8ste activiteit onder de wet op de private veiligheid. Bijgevolg maken de begeleidingsbedrijven geen deel meer uit van het transportgebeuren maar worden deze gelijkgesteld met bewakingsfirma's. Hierdoor worden zij geconfronteerd met allerhande administratieve lasten. Zij vallen hierdoor tevens onder het paritair comité 317. Dit comité hanteert veel hogere lonen dan het paritair comité 100 of 140 (vervoer) en 226 (internationale handel), waaronder deze bedrijfstak logischerwijze zou moeten ressorteren.

Toen de maatregel in mei 2010 werd ingevoerd konden ook de buitenlandse begeleidingsbedrijven een aanvraag indienen bij de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken (FOD IBZ). Deze buitenlandse begeleidingsbedrijven moeten evenwel niet voldoen aan de voorwaarden van het PC317 en kunnen bijgevolg in België aan dumpingtarieven komen werken. Gevolg is dat veel buitenlandse transportbedrijven gebruik maken van onder meer Nederlandse begeleidingsbedrijven die hen via Nederland en verder in België tot de plaats van bestemming kunnen begeleiden. Dit is bijzonder nefast voor de eigen begeleidingsbedrijven, maar het treft tevens onze havens. Veel opdrachtgevers van uitzonderlijke ladingen kiezen immers steeds meer voor andere havens. Aldus verliezen de havens projectladingen, maar ook de vervolgladingen die dikwijls het vijfvoudige bedragen van de oorspronkelijke ladingen. Bovendien moeten Belgische bedrijven bij de FOD IBZ elke begeleiding aanmelden. Buitenlandse bedrijven kunnen niet via deze site melden en doen dit aldus per e-mail. Op zich is dat geen probleem, ware het niet dat de verkeerspolitie enkel de info van de site heeft en dus hoofdzakelijk de binnenlandse begeleiders controleert.

Graag had ik dan ook volgende vragen voorgelegd aan de geachte minister:

1) Wanneer zullen zowel de buitenlandse begeleiders als de binnenlandse begeleiders daadwerkelijk hun begeleiding uniform kunnen melden bij de FOD IBZ via de site Sociale Zekerheid zodat de verkeerspolitie over alle informatie van binnen- en buitenlandse transporten kan beschikken?

2) Bent u bereid met de sector samen te zitten om te zien in hoeverre men meer kan inzetten op autoregulering en de controles veeleer te richten op de buitenlandse firma's, gezien deze door de aparte meldingsprocedure minder worden gecontroleerd?

Antwoord ontvangen op 10 oktober 2013 :

1. Elke (Belgische of buitenlandse) onderneming die activiteiten van begeleiding van uitzonderlijke voertuigen uitoefent, dient voorafgaandelijk aan elke begeleidingsopdracht een melding te verrichten aan de provinciale eenheid van de federale wegpolitie.

Het is zo dat buitenlandse ondernemingen die niet over een KBO-nummer beschikken, voorlopig hun meldingen niet kunnen verrichten via het voorziene e-loket op de website van de Directie Private Veiligheid. Hiervoor hebben de ondernemingen een login nodig van de Federale Overheidsdienst (FOD) Sociale Zekerheid die deze login slechts kan creëren wanneer ondernemingen een Belgisch ondernemingsnummer hebben.

Daarom verrichten de buitenlandse ondernemingen hun meldingen via e-mail naar mijn administratie die deze mails op haar beurt op een gestandaardiseerde wijze doorstuurt naar de juiste politiedienst.

Dit neemt niet weg dat mijn administratie momenteel aan een oplossing werkt met de diensten van de KBO om ook KBO-nummers toe te kennen aan buitenlandse ondernemingen, opdat zij eveneens op korte termijn hun meldingen via het bestaande e-loket kunnen verrichten.

2. Vooreerst wens ik op te merken dat de controles op de activiteiten van begeleiding van uitzonderlijk vervoer niet enkel plaatsvinden op basis van de verrichte meldingen. De politiediensten oefenen immers ook willekeurige inspecties uit en plannen op geregelde tijdstippen grote controle-acties, zodat ook de firma’s gecontroleerd worden die hun opdrachten niet hebben aangemeld.

Verder kan ik het geachte lid meedelen dat er binnen mijn administratie een Commissie Begeleiding Uitzonderlijk Vervoer bestaat waar ondermeer vertegenwoordigers uit de betrokken sector zetelen en die specifiek tot doel heeft om adviezen te verlenen omtrent de regelgeving aangaande begeleiding uitzonderlijk vervoer. Elke vertegenwoordiger kan mijn administratie te allen tijde vragen om deze commissie samen te roepen om bepaalde problematieken te bespreken.