Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7773

van Yoeri Vastersavendts (Open Vld) d.d. 16 januari 2013

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Energierekening van de overheid - Besparingen - Energiemanager - Nederlandse studie - Lichtplannen

energiebesparing
openbaar gebouw

Chronologie

16/1/2013Verzending vraag
21/2/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7774

Vraag nr. 5-7773 d.d. 16 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het goed afstellen van apparatuur, de energierekening eens kritisch tegen het licht houden en een energiemanager aanstellen, levert al snel 15 procent op in vijf jaar tijd. Overheden die het onderhoud en beheer van hun gebouwen uitbesteden, bereiken binnen 10 jaar met gemak een besparing van 30 procent. Dat blijkt uit cijfers en analyses van de Nederlandse studie "Energie Centrum Nederland (ECN) en Agentschap NL", het subsidiebureau van de overheid.

Met name in de kantorenmarkt is nog veel te halen, zo leren de cijfers van ECN. Een energiemanager die toeziet op een betere afstelling van bijvoorbeeld verwarming en airco zou al een slordige besparing van 15 procent kunnen opleveren. Eerder werd al bekend dat de overheden miljoenen kunnen besparen op hun verlichting door spaarlampen in te draaien en slimme lichtplannen op te stellen.

Sowieso kan de overheid veel besparen door al bij de inkoop van apparatuur te letten op het stroomgebruik. Duurzaam inkopen betekent ook kijken welke apparaten zuinig zijn. Dat scheelt al heel veel geld.

Het verduurzamen van overheidskantoren en andere nutsgebouwen is des te belangrijker omdat Europa voorschrijft dat er vanaf 2020 alleen nog energieneutrale kantoren worden gebouwd. Hierdoor zal de waarde van niet duurzame kantoren mager afsteken tegen moderne, geïsoleerde en goed ingerichte kantoren

In dit kader had ik dan ook volgende vragen:

1) Hoe reageert u op de Nederlandse studie en kan u uitvoerig toelichten of er ook bij de federale overheid nog veel "laaghangend fruit" is wat betreft de mogelijkheden om substantiële energie- en dus ook budgetbesparingen te doen?

2) Hoe reageert u op de concrete vaststelling dat het aanstellen van een energiemanager 15 procent aan energie kan besparen en dat het uitbesteden van het onderhoud en beheer een besparing van 30 procent oplevert? Overweegt u deze maatregelen te implementeren? Zo neen, waarom niet? Zo ja, kan u dit gedetailleerd toelichten qua timing alsook cijfermatig?

3) Kunt u aangeven waar u zelf de grootste besparingsmarge ziet? Hoe gaat u hierop inspelen?

4) Bent u bereid bijkomende maatregelen te nemen om tot een grotere energiebesparing voor overheidsgebouwen te komen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?

5) Kan u gedetailleerd aangeven of en zo ja hoe u aan duurzaam inkopen doet? Kan u dit concreet en cijfermatig toelichten? Zo u niet aan duurzaam inkopen doet, waarom niet?

6) Heeft u bij de verschillende beleidscellen en de administraties reeds lichtplannen laten opstellen? Zo ja, waar en kan u het besparingspotentieel weergeven? Zo neen, gaat u dit doen?

Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

Het verduurzamen van de federale overheidsgebouwen is een belangrijk aandachtspunt in mijn beleid, zoals ook in de beleidsnota wordt benadrukt. Dit vraagt niet enkel belangrijke energiebesparende investeringen, maar zoals de Nederlandse studie aantoont, valt er veel “laaghangend fruit” te plukken door ook een aantal eenvoudige maatregelen door te voeren. Het gevoerde beleid richt zich op beide. Daarbij is het belangrijk om steeds een gestructureerde aanpak te verkiezen boven een gefragmenteerde aanpak.

In de eerste plaats is het beleid erop gericht om de federale overheidsadministraties te responsabiliseren op het vlak van energiegebruik. Op 20 juli 2012 hernieuwde de Ministerraad op mijn voorstel het regeringsengagement dat op middellange termijn alle federale overheidsdiensten moeten beschikken over een intern milieuzorgsysteem dat op basis “Eco Management and Audit Scheme” (EMAS) gewaarmerkt wordt. Zo een intern milieuzorgsysteem is gericht op het energie-, water- en papierverbruik alsmede op de afvalproductie en de verplaatsingen van het personeel. Daarom moet er geen plan opgemaakt worden dat enkel op lichtgebruik gericht is. Door elke federale overheidsdienst een EMAS actieplan te laten opstellen, gaan we al verder en beheersen en verminderen we het globale energieverbruik, waterverbruik, afval en dergelijke.

Ten tweede is er de NV FEDESCO die instaat voor energiebesparende investeringen in de federale overheidsgebouwen. In nauwe samenwerking met de Regie der Gebouwen wordt jaarlijks een investeringsprogramma opgesteld en uitgevoerd. Dit programma omvat infrastructuurwerken in de federale overheidsgebouwen en is sinds 2013 aangevuld met het opstellen van Energieperformantiecontracten (EPC), waardoor het energieverbruik opgevolgd en bijgestuurd kan worden waar mogelijk. Door te kiezen voor energieperformantiecontracten gaan we dus verder dan de energiemanagers zoals in Nederland.

Ten aanzien van 2012 hebben we in 2013 hiervoor het budget verhoogd met 5,478 miljoen euro. Dit toont het belang dat deze regering hecht aan duurzame (inclusief energiezuinige) federale overheidsgebouwen en de besparingen op het vlak van energieverbruik die gerealiseerd zullen worden. De goedkoopste energie is de niet-verbruikte energie.

Tenslotte, om op uw vijfde vraag te antwoorden, bestaat er een omzendbrief duurzame overheidsaankopen. Deze is erop gericht om bij al de overheidsaankopen, niet enkel verlichting maar evenzeer bureaumateriaal, papier, en dergelijke, duidelijke duurzaamheidscriteria toe te passen. Een nieuwe omzendbrief inzake duurzame overheidsopdrachten is in de maak. De bedoeling van de nieuwe omzendbrief is het vergroten van het toepassingsgebied, het actualiseren van het instrumentarium en het optimaliseren van de opvolging en controle van de toepassing van duurzaamheidscriteria bij overheidsopdrachten.