Regie der Gebouwen - Leegstand - Gelegenheidsbewoners - Voorwaarden en kosten
Regie der Gebouwen
officiële statistiek
geografische spreiding
16/1/2013 | Verzending vraag |
18/2/2013 | Antwoord |
De Regie der Gebouwen is de vastgoedspecialist van de federale staat. Zij beheert circa acht miljoen vierkante meter verspreid over zo'n 1500 gebouwen die ofwel eigendom zijn van de federale staat of die worden gehuurd. Uiteraard worden deze gebouwen niet allemaal actief gebruikt. Zo zijn er heel wat gebouwen van de federale staat die leegstaan bij gebrek aan functionaliteit. Aangezien het in sommige gevallen gaat over waardevolle historische gebouwen in het centrum van Belgische steden of over moderne, goed uitgeruste kantoren, tracht de regie de leegstand te beperken.
In een aantal steden lopen projecten waarbij de Regie der Gebouwen via privépartners huurders aantrekt om de nadelen van leegstand van hun gebouwen te vermijden. Deze personen betalen kleine bedragen, vaak louter de kosten voor elektriciteit, gas en water, en vrijwaren deze gebouwen van de symptomen van langdurige leegstand.
Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:
1) Hoeveel gebouwen in eigendom van de Regie der Gebouwen worden momenteel bewoond door gelegenheidsbewoners om hun leegstand te vermijden? Kan de minister een overzicht geven van welke gebouwen in welke steden bewoond worden door gelegenheidsbewoners? Hoe wordt dit financieel geregeld? Wie betaalt de vaste kosten? Betalen zij huur?
2) Welke partners werden aangewezen om deze bewoners te kiezen? Hoe verloopt de selectieprocedure? Welke gebruiksvoorwaarden liggen contractueel vast?
3) Werden er vaste criteria afgesproken aangaande het profiel van deze gelegenheidsbewoners? Zo niet, hoe kan hij zorgen dat enkel bewoners met de juiste intenties zich engageren?
4) Zijn er reeds problemen geweest met bepaalde bewoners?
5) Hoeveel vastgoed van de federale staat staat momenteel leeg en kunt u een lijst met alle locaties geven en dit opgedeeld per provincie? Hoeveel vierkante meter is dit? Wat zijn de belangrijkste redenen voor de leegstand?
1. Op begin februari 2013 worden achtenveertig panden in het kader van leegstands-bescherming in Vlaanderen bewoond:
Denderstraat 22, 9300 Aalst |
Rijkswachtlaan 42 b11, 8300 Knokke-Heist |
Tavernierkaai 7, 2000 Antwerpen |
Koning Albertlaan 14, 3620 Lanaken |
Baron Tibbautstraat 45, 9290 Berlare |
Koning Albertlaan 16, 3620 Lanaken |
Gentstraat 72, 9800 Deinze |
Koning Albertlaan 18, 3620 Lanaken |
Gentstraat 84, 9800 Deinze |
Koning Albertlaan 20, 3620 Lanaken |
Gentstraat 88, 9800 Deinze |
Koning Albertlaan 22, 3620 Lanaken |
Steenweg 441, 9470, Denderleeuw |
Stationsstraat 20, 3620 Lanaken |
Leopold II-laan 55, 9200 Dendermonde |
Negenbunderstraat 1, 1750 Lennik |
Leopold II-laan 59, 9200 Dendermonde |
JP Minckelerstraat 64, 3000 Leuven |
Kaaistraat 25, 9900 Eeklo |
Nekkerspoelstraat 273, 2800 Mechelen |
Bagattenstr 130, 9000 Gent |
Leopold II-Laan 52, 9820 Merelbeke |
Lessensestraat 146 b4, 9500 Geraardsbergen |
Leopold II-Laan 44, 9820 Merelbeke |
Lessensestraat 146, 9500 Geraardsbergen |
Peter Benoitlaan 8, 9820 Merelbeke |
Fabrieksstraat 4, 1500 Halle |
Windekouter 60, 9860 Oosterzele |
Fabrieksstraat 8, 1500 Halle |
Windekouter 62, 9860 Oosterzele |
Fabrieksstraat 16, 1500 Halle |
Antwerpsesteenweg 27-29, 2390 Oostmalle |
Rijkswachtlaan 42 b1, 8300 Knokke-Heist |
Kasteelstraat 43A, 9600 Ronse |
Rijkswachtlaan 42 b3, 8300 Knokke-Heist |
Sint Cornelisstraat 52, 9600 Ronse |
Rijkswachtlaan 42 b4, 8300 Knokke-Heist |
Rommelsweg 18, 9980 Sint-Laureins |
Rijkswachtlaan 42 b5, 8300 Knokke-Heist |
Generaal Lemanstraat 37, 1600 Sint-Pieters-Leeuw |
Rijkswachtlaan 42 b7, 8300 Knokke-Heist |
Generaal Lemanstraat 45, 1600 Sint-Pieters-Leeuw |
Rijkswachtlaan 42 b8, 8300 Knokke-Heist |
Vrijheidsstraat 75, 9140 Temse |
Rijkswachtlaan 42 b9, 8300 Knokke-Heist |
Gentsesteenweg 90, 9230 Wetteren |
Rijkswachtlaan 42 b10, 8300 Knokke-Heist |
Lt. Dobbelaerestraat 48F, 9930 Zomergem |
Een achtendertig tal projecten bevinden zich in voorbereidingsfase.
De financiële afspraken liggen vast in de kaderovereenkomst die de Regie der Gebouwen op 30 september 2011 heeft ten gevolge van een openbare aanbesteding afgesloten met de BVBA Interim Vastgoedbeheer uit Wilrijk .
Voor elk leegstaand gebouw wordt afzonderlijk onderzocht of het in aanmerking komt voor dit type leegstandbescherming. Indien dit het geval is, maakt de dienstverlener een beheervoorstel voor het pand en worden de gebruiksmodaliteiten bepaald in een afzonderlijke overeenkomst per gebouw.
De dienstverlener staat – indien nodig - in voor de installatie, het onderhoud en de verwijdering van eventuele nodige mobiele douchecabines, boilers, verwarmingstoestellen, brandpreventie, mobiele keukeneenheden, enz.
Hij staat in voor de kleine herstellingen, houdt het gebouw, de tuin en de onmiddellijke omgeving schoon, en zorgt voor een vorstvrije verwarming. Hij controleert dit op regelmatige tijdstippen en stelt ten behoeve van de Regie der Gebouwen om de drie weken een verslag op over de algemene staat van het gebouw, de identiteit van de gebruikers en het energieverbruik. Daarnaast zorgt hij voor een goede communicatie met de naburige buurtbewoners en de lokale Politie.
De Regie der Gebouwen betaalt geen vergoeding voor deze dienstverlening.
In de gevallen waar het energieverbruik niet registreerbaar is per gebruiker (bij niet-residentieel vastgoed zoals kantoorgebouwen) blijven de nutsvoorzieningen op naam van de Regie staan, maar ontvangt zij een compensatie voor het energieverbruik door de bruiklener.
De dienstverlener sluit een bruikleenovereenkomst af met de tijdelijke gebruikers. Deze betalen een kleine vergoeding aan Interim Vastgoedbeheer.
2. De dienstverlener werd geselecteerd na een onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
Behalve de reeds hierboven vermelde financiële-en gebruiksmodaliteiten, zijn in de overeenkomst ook bepalingen voorzien :
waardoor de Regie ten allen tijde terug over de gebouwen kan beschikken mits een minimum bezetting van drie maanden en een vooropzeg van 4 weken
met betrekking tot aansprakelijkheid en verzekering, die de Regie garanderen dat de waarde van de gebouwen die zij in beheer geeft ten allen tijde behouden blijft.
3. De selectie van de gelegenheidsbewoners behoort tot de verantwoordelijkheid van de dienstverlener met wie de Regie der Gebouwen een overeenkomst heeft.
De selectiecriteria worden vermeld op de
website van de dienstverlener.
De nadruk ligt onder meer op
flexibiliteit en verantwoordelijkheidsgevoel. Bij de selectie wordt
ook rekening gehouden met de specificiteit van de locatie.
4. De projecten worden positief geëvalueerd.
5. De Regie der Gebouwen beheert thans 927 complexen als staatseigendom - waarvan elk complex een of meerdere constructie-eenheden bevat - hetzij 3 202 constructie-eenheden met een totale vloeroppervlakte van 4 889 011 m².
Van deze complexen zijn er 204 met ten minste één onbezette constructie-eenheid.
In het totaal zijn er 433 constructie-eenheden, voor het grootste deel logementen, die onbezet zijn, dit met een totale oppervlakte van 170 495 m². (zie Bijlage)
De belangrijkste redenen van deze leegstand zijn:
a. Leegstand in afwachting van de verkoop van een gebouw : in de periode tussen de beslissing tot desaffectatie, de feitelijke overdracht van het gebouw aan het Aankoopcomité en de verkoop zelf. Bijvoorbeeld de . ex-rijkswachtgebouwen en logementen ingevolge het koninklijk besluit van 9 november 2003 m.b.t. de politiehervorming.
b. Tijdelijke leegstand om andere redenen bv. in afwachting van een beslissing met betrekking tot verdere bezetting of verkoop.
De Regie der Gebouwen streeft er steeds naar om de periode van leegstand zo kort mogelijk te houden.