Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7701

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 14 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Onbemande vliegtuigen - Drones - Unmanned Aerial Vehicle (UAV) - Wetgeving - Gebruik

vliegtuig
veiligheid van het luchtverkeer
luchtverkeer
drone
luchtvervoer
nieuwe technologie

Chronologie

14/1/2013Verzending vraag
28/4/2014Einde zittingsperiode

Vraag nr. 5-7701 d.d. 14 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onbemande vliegtuigjes of drones of Unmanned Aerial Vehicles (UAV) zijn niet langer alleen een militair verschijnsel. Ze verschijnen steeds meer in het openbare leven en privépersonen kunnen ze inzetten voor verschillende doelen zoals voor luchtfotografie of bewakingsopdrachten.

Om de integratie van dat soort toestellen in het luchtruim vlot te laten verlopen, is echter nood aan duidelijke wetgeving. De bemande luchtvaart heeft immers waarborgen nodig dat haar toestellen veilig kunnen blijven vliegen. De regels moeten niet alleen de veiligheid van de andere luchtruimgebruikers garanderen, maar ook duidelijkheid scheppen voor de gebruikers van zulke onbemande vliegtuigjes.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Onder welke wetgeving vallen die toestellen momenteel? Bestaat er een licentiesysteem voor privépersonen die zich een drone of UAV aanschaffen of er een willen gebruiken?

2) Werden in het verleden al vergunningen verleend voor UAV's in het Belgische luchtruim? Zo ja, hoeveel de afgelopen drie jaar?

3) Indien hiervoor nog geen specifieke wetgeving bestaat, zal de geachte staatssecretaris dan het initiatief nemen om hierin verandering te brengen? Op welke termijn denkt hij dat te doen?

4) Staat de staatssecretaris in contact met fabrikanten van UAV's? Heeft hij er een idee van hoeveel dergelijke toestellen momenteel in het Belgische luchtruim worden ingezet?

5) Overweegt de FOD Mobiliteit om zelf een UAV aan te kopen en te gebruiken in de luchtvaartsector of in een ander departement zoals bijvoorbeeld voor de veiligheid, de hulpdiensten, enzovoorts? Bestaan hiervoor al plannen? Zo ja, hoe grondig zijn die plannen al uitgewerkt?

6) Wat vindt de geachte staatssecretaris ervan om eventueel UAV's in te zetten op grote evenementen? Ziet hij nog andere toepassingen mogelijk? Dient hiervoor in aanvullende wetgeving te worden voorzien?

7) Heeft hij weet van klachten over het gebruik van UAV's door privépersonen? Werd de burgerluchtvaart al gehinderd door die toestellen?

8) De vereniging BeUAS werd opgericht met als doel de belangen van de onbemande civiele luchtvaartsector te verdedigen en te zoeken naar oplossingen om de groei van de sector te verzekeren. Heeft hij contact gehad met de organisatie?