Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7663

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 8 januari 2013

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Ryanair - Veiligheidswaarborgen - Controles

low-budgetvlieger
veiligheid van het luchtverkeer
varend en vliegend personeel

Chronologie

8/1/2013Verzending vraag
21/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7663 d.d. 8 januari 2013 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent meldde een aantal piloten van Ryanair, weliswaar anoniem, een reeks beschuldigingen ten opzichte van de low-cost maatschappij, waarbij ernstige twijfels bij de veiligheid werden gesteld. Onder andere door een te nipte opname van brandstof en het niet optimaal kansen geven aan zieke piloten. Anderzijds reageerden de bevoegde diensten erg geruststellend en stelden overduidelijk - zelfs na verhoogde inspecties - dat er bij Ryanair geen veiligheidsprobleem is.

Hierover de volgende vragen:

1) Heeft de staatssecretaris (of zijn diensten) vanwege het personeel van Ryanair informatie ontvangen die de veiligheidsvoorzieningen in twijfel trekken? Zo ja, welke, wanneer en met welke gevolgen?

2) Kan hij bevestigen dat de low-cost vliegmaatschappij Ryanair zich helemaal voegt naar alle veiligheidsnormen en -verplichtingen?

3) Bevestigt hij dat Ryanair extra werd gecontroleerd en dat er geen inbreuken werden vastgesteld?

4) Kan hij zonder terughoudendheid stellen dat Ryanair even veilig vliegt als alle andere maatschappijen die vanuit ons land opereren?

Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag. 

1) Met betrekking tot Ryanair hebben wij geen informatie ontvangen die opnieuw vragen zou doen rijzen over de veiligheidsvoorschriften. 

2) Het begrip "low-cost" heeft betrekking op commerciële praktijken die niet verbonden zijn met de veiligheid van luchtvaartuigen. De zogenoemde "low-cost luchtvaartmaatschappijen" moeten in Europa aan dezelfde voorschriften inzake veiligheid voldoen als de andere maatschappijen, en dit zowel op het gebied van luchtwaardigheid als op het gebied van de operaties. De controles die de bevoegde toezichthoudende burgerluchtvaartautoriteiten uitvoeren op alle luchtvaartmaatschappijen van de Europese Unie, met inbegrip van de zogenoemde "low-cost luchtvaartmaatschappijen", moeten aan dezelfde voorwaarden voldoen. De "low-cost” luchtvaartmaatschappijen bieden dus dezelfde veiligheidsgaranties. 

De controlevoorschriften inzake veiligheid in de Europese Unie zijn vastgelegd in de Europese verordeningen inzake luchtvaart van enerzijds de Raad en het Parlement en anderzijds de Europese Commissie. Het Europees Agentschap voor de Veiligheid van de Luchtvaart (EASA, European Aviation Safety Agency) verzekert de uniforme toepassing van de reglementering door middel van standaardiseringsaudits in de 27 Lidstaten. 

3) Hieronder vindt u een kort overzicht van de SAFA inspecties uitgevoerd in België op de vluchten van Ryanair. 

2012 : 19 SAFA inspecties, 16 verslagen zonder opmerkingen, 3 verslagen met vaststellingen van categorie 1 (licht).

2011 : 13 SAFA inspecties, 10 verslagen zonder opmerkingen, 3 verslagen met vaststellingen van categorie 1.

2010 : 4 SAFA inspecties, 4 verslagen zonder opmerkingen.

2009 : 4 SAFA inspecties, 4 verslagen zonder opmerkingen.          

Het hogere aantal inspecties in 2012 is een gevolg van het verzoek van de Staatssecretaris voor Mobiliteit en Vervoer om de controles op te drijven.

4) Ryanair is een Ierse luchtvaartmaatschappij. De Ierse Staat is dus in de eerste plaats verantwoordelijk voor het toezicht op de inspecties en de luchtwaardigheid van de vliegtuigen.