Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7598

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 17 december 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Elektrische wagens - Aankoopprijs - Belastingvermindering - Afschaffing - Stand van zaken

elektrisch voertuig
officiële statistiek
fiscale stimulans

Chronologie

17/12/2012Verzending vraag
18/1/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7599

Vraag nr. 5-7598 d.d. 17 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In het licht van de budgettaire evenwichtsoefening heeft onze federale regering beslist om de belastingvermindering van 30 % van de aankoopprijs van een elektrische wagen niet te verlengen.

Deze eco-fiscale maatregel werd aanvankelijk genomen in het kader van het economisch herstelplan.

De folder van de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën prijst deze maatregel omwille van haar vele voordelen. Men spreekt van een dubbele winst, zowel voor de individuele gebruikers als voor de samenleving. België vormt daarbij het "ideaal" land voor elektrische voertuigen: een hoge bevolkingsdichtheid, een intens verkeersnet en een dichte bebouwing.

Aangezien er nog steeds nood is aan een relance en aangezien we stilaan ook sterk beginnen achterop te hinken op gebied van de klimaatcrisis, valt het moeilijk te begrijpen waarom deze maatregel wordt afgeschaft. Daarenboven kost deze maatregel heel weinig omdat er amper elektrische wagens worden verkocht. Daarentegen betekent het wegnemen van deze steun een extra barrière voor deze pionerende industrie die in zijn embryonale fase juist alle overheidssteun verdient. Daarbij telt ook de vaststelling dat deze sector sterk moet opboksen tegen sterke gevestigde belangen en lobbies.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel elektrische wagens worden er de afgelopen twee jaar in België aangekocht door particulieren? Wat was de kostprijs van deze maatregel gedurende de looptijd in de jaren 2011 en 2012? Wat is de kostprijs voor het verlengen van deze maatregel naar de komende jaren (conservatieve en ruime schatting)?

2) Waarom heeft men beslist deze maatregel niet te verlengen? Gaat de minister dan niet akkoord dat deze pionerende en innovatieve industrie juist alle steun verdient?

3) Is er hieromtrent overleg geweest tussen de minister van Financiën en de staatssecretaris voor Leefmilieu?

Antwoord ontvangen op 18 januari 2013 :

1. Mijn administratie beschikt niet over statistieken met betrekking tot het aantal aangeschafte elektrische voertuigen door particulieren.

Inzake de kostprijs voor 2011, aanslagjaar 2012 beschikt zij nog niet over volledige en definitieve cijfergegevens en met betrekking tot 2012, aanslagjaar 2013 moeten de aangiften personenbelasting nog worden verstuurd, en beschikt zij bijgevolg over geen enkel gegeven.

Gelet op het voorgaande, kan ik U geen antwoord verstrekken op uw laatste vraag.

2 en 3. De ecofiscale maatregelen in het algemeen, werden genomen in het kader van het economisch herstelplan en waren geldig van 1 januari 2010 tot 31 december 2012.

Met betrekking tot de belastingvermindering voor de aankoop van de beoogde voertuigen, beschikken de Gewesten momenteel reeds over de bevoegdheid om hun beleid in praktijk te brengen.

Op pagina 54 van het Regeerakkoord staat uitdrukkelijk vermeld: “om inmenging van de Federale Overheid te vermijden over aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Gewesten behoren, kan de Federale Overheid vanaf de begroting 2012 de op haar niveau bestaande stimulansen ter zake beëindigen”.

De desbetreffende bepalingen zullen dan ook niet worden verlengd.