Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7534

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 december 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

De gevolgen van de tijdelijke onmogelijkheid om nieuwe nummerplaten te identificeren

registratie van een voertuig
politiecontrole

Chronologie

12/12/2012Verzending vraag
20/3/2013Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2354

Vraag nr. 5-7534 d.d. 12 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De aanzet en introductie van de modernisering van de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) mag als problematisch worden bestempeld. Omdat de nieuw uitgereikte nummerplaten nog niet op de juiste wijze en plaats in het computersysteem zijn opgeslagen, kunnen ze ook niet meteen en snel worden geïdentificeerd. Als de politie wagens met deze niet geregistreerde nummerplaten wil verbaliseren, dan loopt dit op een sisser af, want de nummerplaat kan niet meteen aan een eigenaar worden verbonden. De politie kan echter wel telefonisch contact opnemen met de DIV, die hiertoe 24u op 24u bereikbaar is. Via de DIV kan de eigenaar van een nummerplaat worden geïdentificeerd. Indien dit niet gebeurt, volgt een verticaal klassement.

Kan de minister ons garanderen of kan ze - indien het euvel ondertussen is opgelost - ons post factum verzekeren, dat er bij de vaststelling na een overtreding waarbij de nummerplaat niet via de computerdatabank kon worden geïdentificeerd, de politie in alle gevallen telefonisch contact nam met de DIV en via deze weg toch tot een verbalisering kon overgaan?

Zo dit niet in alle gevallen gebeurde, hoeveel vaststellingen bleven er zonder gevolg? Met welke argumenten vergoelijkt de politie het niet telefonisch contacteren van de DIV? Vindt de minister deze aanpak aanvaardbaar of zal zij hieromtrent disciplinair optreden? Pleegde de minister hieromtrent overleg met de staatssecretaris voor Mobiliteit?

Antwoord ontvangen op 20 maart 2013 :

Op 27 april 2012 heeft de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) van het departement Mobiliteit inderdaad een nieuwe databank “DIV NEW” in gebruik genomen.

De politiediensten werden via de Directie van de operationele politionele informatie (CGO) regelmatig op de hoogte gebracht van de vooruitgang van dit dossier.

Dank zij deze actieve en regelmatige follow-up, de vele tests en de dagelijkse contacten met de diensten van de DIV, werd voor een aantal “kinderziekten” geleidelijk aan een oplossing gevonden.

Om die reden werd een specifieke spoedprocedure opgestart, die aan de politiemensen op het terrein moet toelaten om de DIV in ernstige en dringende gevallen permanent te contacteren.

De processen-verbaal, opgesteld tijdens de migratieperiode naar de nieuwe toepassing, werden onverminderd voor verder gevolg overgemaakt aan de gerechtelijke overheden.