Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7531

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 december 2012

aan de minister van Overheidsbedrijven, Wetenschapsbeleid en Ontwikkelingssamenwerking, belast met Grote Steden

Trein Brussel Amsterdam - Fyra - Stiptheid - Stand van zaken

Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
vervoersduur
officiële statistiek
grensoverschrijdend vervoer
Nederland
snelvervoer

Chronologie

12/12/2012Verzending vraag
28/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7531 d.d. 12 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Eerder deelde ik de minister mijn teleurstelling mee over de afschaffing van de zogenaamde Amsterdammer. De trein tussen Brussel en Amsterdam was op het uur, aan de gewone tarieven en met stopplaatsen onder andere in Mechelen, gemakkelijk toegankelijk. De vervanging, de Fyra zou weliswaar veel sneller maar ook veel duurder, met minder stopplaatsen en enkel via reservering toegankelijk zijn.

Op zondag 9 december 2012 startte de nieuwe verbinding. Van bij aanvang liep het grondig mis. Maandag 10 december was een dag vol vertragingen en verplaatste eindstopplaatsen. Die problemen kunnen uiteraard gekoppeld zijn aan een nieuwe praktijk.

Hierover de volgende vragen:

1) Hoeveel vertragingen liep de Fyra op dagelijks sinds de start op 9 december tot op het moment van het schrijven van het antwoord op deze vraag?

2) Hoe omvangrijk waren deze vertragingen?

3) Hoe lang deed de Fyra er gemiddeld over om het traject Brussel-Zuid tot Amsterdam-Centraal af te leggen?

4) Hoe vaak werd een eindstation gewijzigd (bijvoorbeeld Brussel-Noord of Schiphol)?

5) Waardoor werden deze vertragingen vooral veroorzaakt?

6) Wanneer kan de minister garanderen dat de Fyra systematisch klokvast, zoals de reizigers "normaal" mogen verwachten, zal rijden ?

Antwoord ontvangen op 28 maart 2013 :

1. en 2. Sinds de start van de Fyra op 9 december 2012 tot 20 december 2012 9u00 hebben er in totaal 218 treinen gereden.

Het aantal treinen met vertraging en de omvang van de vertraging zijn als volgt :

Categorieën vertraging

Aantal treinen

%

Cumul

0’:00’’ – 5’:59’’

113

52%

52%

6’:00’’ – 15’:59’’

27

12%

64%

16’:00’’ – 29’:59’’

41

19%

83%

30’:00’’ – 59’:59’’

19

9%

92%

60’+

8

4%

95%

Opgeheven (geheel of gedeeltelijk)

11

5%

100%

3. De gemiddelde vertraging bedraagt 13 minuten en 57 seconden. Dit betekent een gemiddelde rijtijd van 2 uur en 15 minuten om van Brussel naar Amsterdam met de Fyra te sporen.

4. Er werden elf ritten geheel of gedeeltelijk opgeheven.

5. Volgende categorieën kunnen als voornaamste oorzaken vermeld worden:

Materieeldefecten waaronder deurproblemen, software die de tractie beïnvloedt, verwarming, verlies van trein-baan communicatie, foutgevoelige testprocedure van de remproef bij vertrek.

Diversen waaronder :

Voor elk van deze punten werden maatregelen tot verbetering aangenomen die meteen verbetering aangetoond hebben (onder andere extra zendmasten langsheen de infrastructuur, aangepaste software, nieuwe procedure voor de korte remproef, coaching van bestuurders door instructeurs in gemengde ploegen en bijsturing door helpdesk, inzet van deurspecialisten, …)

6. Gezien de vastgestelde problemen werd de constructeur aangemaand om een antwoord te geven op de betrouwbaarheidsproblemen van de V250-treinstellen. In functie van de antwoorden die op de technische problemen geboden zullen worden, zullen de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) en haar Nederlandse collega samen bepalen in welke mate het gepast is om de Fyra-verbinding tussen Brussel en Amsterdam opnieuw op gang te brengen.