Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7530

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 december 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Haven van Antwerpen - Houtimport - Illegaal hout - Controles

belastingadministratie
zwarte handel
tropisch hout
houtproduct
haveninstallatie
invoerbeperking
douanecontrole

Chronologie

12/12/2012Verzending vraag
29/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7530 d.d. 12 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Volgens Lieselot Bisschop, die hieromtrent recent een doctoraatsthesis schreef, is naar schatting vijftien tot dertig procent van het hout dat de Europese Unie binnenkomt, ofwel gekapt in beschermde bossen, ofwel behorend tot een beschermende houtsoort dat zonder de nodige vergunningen gekapt werd.

De Antwerpse haven is een belangrijke draaischijf van de Europese houtimport. Elk jaar komt er bijna 200 000 ton hout aan, onder meer van uit de Congobekken, het Amazonebekken en Zuid-Oost Azië. Dat zijn plaatsen waar ook enorm veel illegaal wordt gekapt.

Nochtans is er de voorbije vijf jaar in de haven van Antwerpen, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Rotterdam, geen enkele lading illegaal hout in beslag genomen. Volgens Bisschop is dit helemaal geen prioriteit voor de Belgische overheden. Controles zouden zelfs worden afgeraden omdat de expertise bij de douane ontbreekt om dit soort zaken af te handelen.

Hierover de volgende vragen:

1) Kan de minister bevestigen dat het afgelopen jaar in de haven van Antwerpen geen enkele lading illegaal hout in beslag werd genomen? Zo ja, hoe verklaart hij dit? Zo neen, hoeveel ton illegaal hout werd de afgelopen vijf jaar jaarlijks in beslag genomen in de Antwerpse haven? Kan hij garanderen dat de invoer van illegaal hout in België afdoende wordt gecontroleerd?

2) Klopt het dat de Belgische overheden, meer bepaald de douanediensten, niet voldoende expertise hebben om met dit soort smokkelpraktijken te kunnen omgaan? Hoeveel personen bij de douane zijn voltijds bezig (VTE) met de controle op de invoer van illegaal hout? Hoeveel werken er hiervan in de haven van Antwerpen?

3) België heeft dit jaar in augustus de Internationale Overeenkomst van 2006 inzake tropisch hout (Genève op 27 januari 2006) bekrachtigd en afgekondigd. Is de minister het ermee eens dat België de internationale verplichtingen moet nakomen? Beaamt hij mijn opvatting dat een correcte controle op de import van hout een cruciaal aspect vormt in de strijd tegen de illegale houtkap?

4) Wat zal hij ondernemen, op welke termijn, om de controles op houtsmokkel drastisch te verbeteren en op te drijven?

Antwoord ontvangen op 29 maart 2013 :

1) Uit de beschikbare gegevens bij de douane kan niet worden bepaald hoeveel ton illegaal hout in beslag werd genomen, aangezien dergelijke inbeslagnames onder de bevoegdheid van FOD Justitie vallen.

2) Alle expertise om hout te verifiëren binnen de douane is welkom. De douane kan ook voor haar controletaken de hulp inroepen van de bevoegde autoriteit. Een dergelijke procedure voor de controle op hout is nu ook opgestart met de bevoegde autoriteit, de Federale Overheidsdienst (FOD) Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, opdat de douane in geval van twijfel bij de verificatie van goederen, beroep zou kunnen doen op de aanwezige expertise van de mensen bij deze FOD. De controles op de invoer van hout kaderen in de algemene controles die door de douane worden uitgevoerd.

3) Daar de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu, in deze de bevoegde autoriteit is, wordt het geachte lid verzocht deze vraag te richten aan deze FOD.

4) Zoals eerder gesteld, gebeurt de controle op de invoer van hout op dezelfde wijze als de controles op andere goederen die in het vrije verkeer worden gebracht, uiteraard rekening houdend met de bijzondere specificiteit van de verschillende Europese Verordeningen en nationale wetgevingen. Met de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu wordt een samenwerkingsakkoord voorbereid om te komen tot meer verfijndere en meer geoptimaliseerde controles.