Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7491

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 7 december 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Gezondheidszorg - Informatisering - Kostenbesparingen - Administratiekosten

ziekteverzekering
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering
toepassing van informatica
medisch informatiesysteem

Chronologie

7/12/2012Verzending vraag
12/12/2013Herkwalificatie
13/12/2013Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-4482

Vraag nr. 5-7491 d.d. 7 december 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De informatisering in de gezondheidszorg is volop bezig. Tevens zijn er heel wat mogelijkheden ontstaan in de ziekteverzekering om efficiënter te gaan werken.

Graag had ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Welke specifieke kostenbesparing beoogt u met de bijkomende informatisering in de administratiekosten van de ziekenfondsen, meer bepaald in het domein van de geneeskundige verstrekkingen? Graag had ik een opdeling per type informatisering. Graag voor de jaren 2013 en 2014 voor zover de implementatie van de systemen of de afschaffing ervan vastligt.

2) Welke specifieke kostenbesparing beoogt u met de bijkomende informatisering in de administratiekosten van het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering (RIZIV), meer bepaald in het domein van de geneeskundige verstrekkingen? Graag had ik een opdeling per type informatisering. Graag voor de jaren 2013 en 2014.

Antwoord ontvangen op 13 december 2013 :

Over het algemeen zou de toenemende informatisering in de gezondheidszorg, net als in andere domeinen, ertoe moeten leiden dat de kosten voor administratief beheer dalen en de kwaliteit van de gegevens en van de dienstverlening voor de gebruikers stijgt. In een statische omgeving zou dat zuivere besparingen opleveren. De sector van de gezondheidszorg (en in mindere mate ook die van de uitkeringen) is echter voortdurend in beweging en staat steeds voor nieuwe projecten en uitdagingen, waardoor de vrijgekomen middelen meteen volledig of gedeeltelijk worden toegewezen om die nieuwe behoeften te dekken. Dat is zowel bij de verzekeringsinstellingen als bij het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (RIZIV) het geval. 

Toch hebben de verzekeringsinstellingen op hun administratiekosten moeten besparen voor een totaalbedrag van 112 miljoen euro (43,3 miljoen in 2012; 47,7 miljoen in 2013 en 21 miljoen in 2014). Het is aan de verzekeringsinstellingen, en aan hen alleen, om te bepalen welke impact die besparingen hebben op hun verschillende posten van administratieve uitgaven. 

Net als de andere overheidsinstellingen voor sociale zekerheid (OISZ) kreeg ook het RIZIV besparingen opgelegd: 3.834.000 euro in 2012 (op een totaal van 33 miljoen voor alle OISZ) , 537.106 euro in 2013 (op een totaal van 4,7 miljoen voor alle OISZ) en 555.647 euro in 2014 (op een totaal van 3,992 miljoen voor alle OISZ). 

Het beleid van de Directie van het RIZIV, daarin ondersteund door het Algemeen Beheerscomité, is erop gericht om zo weinig mogelijk aan de personeelskosten te raken en ervoor te zorgen dat er voldoende IT-middelen zijn om de talrijke projecten die in de bestuursovereenkomst zijn opgenomen, te kunnen realiseren. Vooral de gewone werkings- en investeringskosten worden dus gedrukt. 

Ik verwijs u naar de bestuursovereenkomst RIZIV 2013-2015 voor een volledig overzicht van de verschillende projecten met een omschrijving van de Return On Investment (ROI).  

In het kader van de synergiën die gezocht worden tussen de verschillende OISZ en Federale Overheidsdiensten (FOD’s) wordt getracht ook een aantal besparingen te realiseren. Zo heeft het RIZIV een voortrekkersrol in twee van de vijf domeinen in het kader van de Synergiën ICT (Cloud en Virtualisatie, Drukkerij) en werkt zij actief mee aan de andere domeinen. Realisaties worden verwacht in 2014 en besparingen vanaf 2015.  

Het RIZIV stapt ook mee in het transversale ‘Unified Communication Project’ in het kader van Optifed met realisatie in 2014 en verwachte ROI in 2015. 

Hieronder staat een overzicht van de verschillende projecten met ICT ondersteuning.