Vastgoed - Registreren - Duurtijd - Kostprijs - Maatregelen
onroerend eigendom
ondernemingsgeest
eigendomsverkrijging
registratierecht
belastingadministratie
29/10/2012 | Verzending vraag |
16/4/2013 | Antwoord |
In een internationaal benchmark over het ondernemersklimaat scoort ons land slecht met betrekking tot de termijn die nodig is om vastgoed te registreren en tot de kostprijs van deze registratie.
Hierover de volgende vragen:
1) Voor welke aspecten (o.a. fiscaliteit) is het federaal niveau nog betrokken bij de registratie van vastgoed?
2) Beaamt de minister dat zich hierbij, qua duurtijd en kostprijs, bijzondere problemen stellen, zeker in verhouding tot de praxis hieromtrent in het buitenland?
3) Welke maatregelen plant/overweegt hij om deze zwakke score te verhelpen?
Voorafgaandelijk wil ik opmerken dat in de benchmarkstudie waarnaar de geachte senator verwijst het begrip “registratie van vastgoed” gedefinieerd wordt als “de periode vanaf het inwinnen van vereiste inlichtingen tot de tegenstelbaarheid aan derden en de beschikbaarheid voor vervreemding of hypothecaire aanwending “. Dit begrip is veel ruimer dan de registratieformaliteit “sensu stricto”.
De meeste formaliteiten die onder dit ruime begrip van “registratie van de verkoop” vallen, zijn bedoeld om de verwerver voor te lichten en hem rechtszekerheid te bieden. Heel wat van deze formaliteiten behoren tot de bevoegdheid van de gewesten. Wat de federale formaliteiten betreft, kan ik enkel antwoorden voor deze die betrekking hebben op de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën.
De FOD Financiën is bij de “registratie van vastgoed”, zoals bedoeld in de benchmarkstudie, betrokken bij:
het afleveren van uittreksels uit de kadastrale, registratie- en hypothecaire documentatie ten behoeve van de wereld van de immobiliënberoepen, ten einde deze toe te laten de over te dragen goederen juist te identificeren en een rechtszekere titel op te stellen en een overzicht te bieden van de op het goed wegende hypotheken en voorrechten.
de verplichting tot kennisgeving van de voorgenomen transactie aan de fiscus, teneinde deze toe te laten de lastens de vervreemder nog verschuldigde belastingen te kunnen innen. Deze verplichting geldt tevens ten aanzien van de sector van de sociale zekerheid.
De eigenlijke opname van de transactie in de patrimoniale vastgoeddocumentatie (registratie, hypotheken en kadaster). De opname in de hypothecaire documentatie zorgt voor tegenstelbaarheid aan derden.
Ik betwijfel of in alle landen dezelfde voorlichting en zekerheid aan de verwerver wordt geboden als in ons land. Het is inderdaad zo dat ons systeem van verwerking en aflevering van patrimoniale documentatie aan modernisering toe is. Hiertoe lopen er bij de FOD Financiën tal van moderniseringsprojekten.
Hierbij is het eenvoudiger voor landen waar nog geen degelijk systeem van patrimoniale documentatie bestond om een nieuw modern systeem in te voeren, dan een historisch bestaand en kwalitatief hoogstaand, systeem om te vormen.
Wat de kostprijs voor de “registratie van vastgoed” betreft, behoren de op de onroerende transactie zelf geheven rechten tot de bevoegdheid van de Gewesten.
Binnen de FOD Financiën wordt o.a. via het STIPAD- en DER-project gewerkt aan de geïntegreerde en elektronische aanbieding, verwerking, en aflevering van de patrimoniumdocumentatie.
Deze projecten moeten leiden tot administratieve vereenvoudiging en versnelling van de procedures onder andere door toepassing van het “only once” principe voor wat betreft de (gelijktijdige) elektronische aanbieding ter registratie en hypotheken. De implementatie van het tweede luik van STIPAD (aflevering van patrimoniumdocumentatie) en het DER-project (mogelijkheid tot elektronische aanbieding voor notariële akten) is gepland voor medio 2013.
Teneinde de rechtszekerheid en de kredietverlening te waarborgen, zijn voor wat betreft de aflevering van patrimoniale documentatie, opzoekingen vereist die betrekking hebben op een periode van dertig jaar.
Dit heeft tot gevolg dat ook na de installatie van voormelde geïntegreerde systemen, de opzoekingen in de back offices die betrekking hebben op de periode vóór het jaar 2003, nog een geruime tijd op manuele wijze zullen dienen te gebeuren.
Inzake de fiscale en sociale kennisgevingen en notificaties, wordt, in samenwerking met FedICT, verder gewerkt aan een geïntegreerde en geautomatiseerde gegevensuitwisseling. Hierbij is het de bedoeling om ook de gewestelijke en lokale fiscale actoren te betrekken, hetgeen tot administratieve vereenvoudiging op alle beleidsniveaus zou moeten leiden.