Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7207

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 25 oktober 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Gemeentelijke administratieve sancties - GAS-boetes - Toepassing - Uitspraak van een politierechter - Sanctionerende GAS-ambtenaar

geldboete
administratieve sanctie
gemeente

Chronologie

25/10/2012Verzending vraag
4/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7207 d.d. 25 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een vrouw in Beerse gebruikte geen parkeerschijf en kreeg een boete via een gemeentelijke administratieve sanctie (GAS). De advocaat van deze dame stelde echter vast dat het koninklijk besluit van 2001 dat de GAS-boetes regelt, expliciet stelt dat een gemeente bij het eigen personeel een geschikte GAS-ambtenaar moet vinden, ofwel naar de provincie moet stappen met de vraag of er een provinciale ambtenaar kan worden aangesteld. Dat was niet gebeurd voor de parkeerboete in Beerse. De rechter volgde haar advocaat: de vrouw moet haar boete niet betalen. Er blijkt voor de 13 gemeenten van het arrondissement Mechelen maar één sanctionerende ambtenaar, één voor de 7 gemeenten van de politiezone Turnhout en één voor de 8 gemeenten van de politiezones Neteland en Geel te zijn aangesteld. Vierentwintig gemeenten van het arrondissement Antwerpen werken voor GAS-boetes samen via de intercommunale Igean (de stad Antwerpen zelf maakt daarvan geen deel uit). Volgens het vonnis van de Turnhoutse politierechter is er in deze gemeenten - behalve degene waaraan die ene sanctionerende ambtenaar verbonden is, zoals Mechelen of Turnhout - geen wettelijke basis voor het geven van GAS-boetes.

Hierover de volgende vragen:

1) Bevestigt de geachte minister de juistheid van bovenstaand verhaal?

2) Hoe interpreteert en apprecieert zij de uitspraak van de betrokken politierechter? Is deze beslissing rechtsgeldig en bewijst ze daardoor dat de wettelijke regeling van de GAS niet voldoet?

3) Hoe verklaart zij de legistieke onduidelijkheid en onvolkomenheden bij de ontwikkeling van de GAS? Waar ligt de moeilijkheid om dit meteen helder, sluitend en toepasbaar te organiseren?

4) Hoe zal de minister hierop reageren?

Antwoord ontvangen op 4 februari 2013 :

1.   Ik heb kennisgenomen van het vonnis van de Politierechtbank te Turnhout van 16 oktober 2012. Deze rechtbank oordeelde dat uit artikel 1 van het koninklijk besluit van 7 januari 2001 tot vaststelling van de procedure tot aanwijzing van de ambtenaar en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet van 13 mei 1999 betreffende de invoering van gemeentelijke administratieve sancties niet volgt dat een gemeente een ambtenaar van een andere gemeente als sanctionerend ambtenaar mag aanstellen. Als minister van Binnenlandse Zaken dien ik me niet uit te spreken over dit bijzonder geschil.

2.   Ik kan evenwel de interpretatie die door voornoemde rechter gegeven is aan artikel 1 van voormeld koninklijk besluit niet ondersteunen. Dit artikel voorziet welke soort ambtenaren door de gemeenteraad kunnen worden aangeduid om administratieve geldboetes in toepassing van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet op te leggen. Inderdaad, krachtens artikel 1 van voornoemd koninklijk besluit, kunnen de volgende ambtenaren door de Gemeenteraad worden aangewezen :

Zoals mijn voorganger, minister Patrick Dewael, destijds reeds antwoordde op een parlementaire vraag nr. 5636 van de heer Verherstraeten, is er mijns inziens geen beletsel om binnen een meergemeenten-politiezone, een ambtenaar van een andere gemeente aan te stellen om boetes op te leggen voor alle inbreuken die gepleegd worden op het grondgebied van de meergemeenten-politiezone aangezien het Koninklijk besluit uitdrukkelijk stelt dat een ambtenaar met voormeld niveau kan aangeduid worden en niet dat er een ambtenaar van de gemeente zelf dient te worden aangeduid.

3.   Het gaat hier om een interpretatie van een koninklijk besluit door één politierechter. Ik heb geen weet van andere vonnissen waarbij een politierechter dezelfde motivering zou hebben aangehaald.

4.   De werkzaamheden voor het opstellen van een voorontwerp van wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties met het oog op de bestrijding van de overlast zijn volop aan de gang. Daarin wordt voorzien dat de sanctionerend ambtenaar behoort tot een van de categorieën bepaald door de koning, via een in de Ministerraad beraadslaagd besluit. Na het stemmen van de nieuwe GAS reglementering zal dus een discussie plaatsvinden over een nieuw koninklijk besluit.