Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7196

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 24 oktober 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Ladingdiefstallen - Nederland - Preventieve maatregelen - Optreden politie en openbaar ministerie - Stand van zaken in België - Europese aanpak

politie
diefstal
officiële statistiek
misdaadbestrijding
haveninstallatie
lading
bedrijfsvoertuig
wegvervoer

Chronologie

24/10/2012Verzending vraag
7/3/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7196 d.d. 24 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Uit berichtgeving van Nederland blijkt dat het aantal ladingdiefstallen er het afgelopen jaar aanzienlijk gedaald is, zelfs met 50% ten opzichte van 2011.

De resultaten zijn het gevolg van preventieve maatregelen die de sector heeft genomen en door repressief optreden van politie en openbaar ministerie. Sinds begin 2011 is in Nederland een "Snel Interventie Team" inzetbaar dat zich specifiek richt op transportcriminaliteit. De kordate aanpak en de goede samenwerking tussen politie en magistraten zorgden voor een aanzienlijke daling.

Als transitland en met de aanwezigheid van de haven van Antwerpen, is ons land een geliefd doelwit voor ladingdiefstallen. Deze diefstallen kosten het bedrijfsleven een hoop geld. De schade loopt elk jaar in de ettelijke miljoenen.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Hoeveel ladingdiefstallen vonden er plaats in ons land in 2009, 2010, 2011 en in 2012 tot op heden? Graag een opsplitsing per regio. Beschikt u ook over cijfers wat betreft de havens?

2) Welke plaatsen vormen het grootste risico op ladingdiefstal? Waar vinden de meeste diefstallen plaats? Zijn dit voornamelijk snelwegparkings?

3) Welke maatregelen worden nu reeds genomen om de ladingdiefstallen en transportcriminaliteit in het algemeen in te dijken?

4) Overweegt u om een aantal maatregelen vanuit Nederland ingang te laten maken, zoals beveiligd parkeren, het gebruik van locktrucks,…?

5) Hebt u aangaande het fenomeen van ladingdiefstallen vanuit de transportsector klachten, opmerkingen, suggesties,… opgevangen? Hebt u met de sector reeds samengezeten rond concrete maatregelen? Bent u dit van plan?

6) Zijn er plannen om de problematiek van ladingdiefstallen op Europees niveau aan te pakken? Werden hiervoor al stappen ondernomen met de Europese collega's?

Antwoord ontvangen op 7 maart 2013 :

Vraag 1.

Er zijn geen uitvoerige cijfers beschikbaar op centraal niveau binnen mijn departement voor het geheel van het land. Niettemin houdt de federale gerechtelijke politie een overzicht bij van de aangegeven ladingdiefstallen in vachtwagens langs de Belgische autosnelwegen.

Betreffende de ladingdiefstallen langs de autosnelwegen :


2008

2009

2010

2011

aantal ladingdiefstallen langs Belgische autosnelwegen

293

268

342

348

Voor het eerste semester van 2012, tellen wij minstens 204 feiten, en dus minder dan in dezelfde periode van 2011 (221 feiten).

Verdeling per regio van de ladingdiefstallen langs de Belgische autosnelwegen :

ladingdiefstallen langs Belgische autosnelwegen


2008

2009

2010

2011

Regio Vlaanderen

91

106

156

209

Regio Brussel

0

0

0

0

Regio Wallonië

202

162

186

139

Totaal

293

268

342

348

Ik beschik niet over cijfers van ladingdiefstallen gepleegd in de havengebieden.

Vraag 2 :

Wij kunnen geen type locatie definiëren die gunstig zou zijn voor ladingdiefstallen.

De karakteristieken zijn zeer variabel. Zij variëren, bijvoorbeeld in functie van de daders (georganiseerde criminaliteit, opportunisten), van het weer en van de configuratie van de plaats (verlichting, niet druk bezocht).

Betreffende de feiten gepleegd op de Belgische autosnelwegen, zijn de parkings, algemeen gezien, het doelwit van de georganiseerde dadergroepen en de grensregio’s zijn het meest getroffen.

De elf meest getroffen parkings zijn :

Rekkem (Kortrijk, West-Vlaanderen)

Aire de Spy (Namur, Namur)

Aire de Froyennes (Tournai, Hainaut)

Minderhout (Turnhout, Antwerpen)

Ruisbroek (Asse, Vlaams-Brabant)

Aire de Verlaine (Huy, Liège)

Marke (Kortrijk, West-Vlaanderen)

Aire du Bois du Gard (Mons, Hainaut)

Barchon (Liège, Liège)

Nivelles (Nivelles, Brabant Wallon)

Jabbeke (Brugge, West-Vlaanderen)

Vraag 3:

Mijn administratie hanteert een integrale en geïntegreerde aanpak.

Zo bestaat er een regelmatig overlegmoment tussen de politiediensten, de Gewesten, de transportsector, de verzekeringssector, teneinde de problematiek van ladingdiefstal op te volgen, probleemsituaties te detecteren, en antwoorden hierop te formuleren.

Wat betreft de federale politie op centraal niveau, hebben de wegpolitie en de federale gerechtelijke politie afspraken betreffende het uitwisselen van informatie, de coördinatie van de politionele aanwezigheid op het terrein en dit in overleg met de gerechtelijke diensten belast met de onderzoeken inzake ladingdiefstallen.

Ook wordt op centraal niveau de beeldvorming rond dit fenomeen, met focus op de ladingdiefstallen op de parkings langs de autosnelwegen, opgevolgd.

Op gedeconcentreerd niveau binnen de federale politie, zijn in de meest getroffen gerechtelijke arrondissementen (Namen, Turnhout, Kortrijk) specifieke maatregelen van toepassing. Deze hebben een permanent karakter of worden in werking gezet in het geval van een epidemie. Ze zijn de vrucht van overleg en een geïntegreerde aanpak tussen de verschillende politionele en gerechtelijke actoren.

Er bestaat op nationaal niveau geen overzicht van alle maatregelen die genomen worden op het niveau van elke lokale politie.

Vraag 4 :

Het beveiligd parkeren is iets waar we in samenspraak met de Gewesten, intussen ruim vijf jaar op werken. Eind 2012 werden deze inspanningen eindelijk beloond met de lancering van een pilootparking in Walhain. Een tweede project zal in de loop van het jaar 2013 in Wetteren worden opgestart. Beide zijn bestaande autosnelwegparkings die deels uitgebreid werden, waar de Gewesten een concessie verlenen aan een private partij, voor de uitbating van een beveiligde betaalparking voor vrachtwagens. Beide projecten zullen het onderwerp uitmaken van voordurende evaluatie naar efficiëntie toe en rendabiliteit. Hierdoor wordt de link met de buitenlandse initiatieven verzekerd.

Het gebruik van loktrucks wordt in België voorlopig niet toegepast. De voornaamste reden hiervoor is de verhouding tussen een investering op het niveau van mankracht en de baten van dergelijk initiatief.

Vraag 5 :

Voor deze vraag verwijs ik het geachte lid naar het antwoord op punt 3.

Vraag 6:

Mijn diensten onderhouden betrekkingen met de andere lidstaten met betrekking tot ladingdiefstallen. Het fenomeen van ladingdiefstal maakte reeds in het verleden onderwerp uit van een onderzoek in opdracht van de Europese Commissie. Tevens schreef de Europese Commissie twee ‘call for proposals’ uit, met als doelstelling de creatie van een aantal proefprojecten van beveiligde parkings, alsook het definiëren van veiligheidscategorieën om het veiligheidsniveau van een bepaalde parking aan te duiden, en de creatie van een platform waarop alle informatie betreffende de Europese parkings en hun veiligheidsniveau te vinden is. Binnenlandse Zaken verzekerde de link met deze projecten en nam hier actief aan deel.

Tijdens het Belgische Europese Unie (EU)-voorzitterschap werd een resolutie aangenomen door de Europese ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken, waarin wordt opgeroepen samen te strijden tegen het fenomeen van ladingdiefstal, en waarin een aantal maatregelen worden opgesomd (Council Resolution on combating and preventing road freight crime and providing secure truck parks 15504/10 Brussel, 27 Oktober 2010). Daarnaast is ook de ITS-Directive 2010/40/EU van belang. Deels wordt hierin hernomen wat reeds in de resolutie aan bod kwam, zij het dat de Directive meer bindend van aard is. Momenteel worden de Delegated Acts die voortvloeien uit de Directive uitgeschreven, waarbij concreet wordt vastgelegd wat de praktische implicaties zijn.