Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7195

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 24 oktober 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Online toepassing "Police-on-web" - Gebruik - Evaluatie

officiële statistiek
gemeentepolitie
elektronische overheid
politie
internetsite
diefstal

Chronologie

24/10/2012Verzending vraag
3/1/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7195 d.d. 24 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Via de online applicatie Police-on-web kunnen burgers online klacht indienen voor een aantal kleine misdrijven zoals fietsdiefstal, bromfietsdiefstal, winkeldiefstal, diverse beschadigingen en graffiti. Via de applicatie kan men ook een bericht van afwezigheid instellen en een alarmsysteem aanmelden.

Identificatie kan via elektronische identiteitskaart, burgertoken of account op het federale portaal.

Graag had ik een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Hoeveel keer werd voor de jaren 2010, 2011 en tot op heden in 2012 klacht ingediend via police-on-web voor respectievelijk fietsdiefstal, bromfietsdiefstal, winkeldiefstal, beschadigingen en graffiti?

2) Hoeveel keer werd voor de jaren 2010, 2011 en tot op heden in 2012 een bericht van afwezigheid ingesteld?

3) Hoeveel keer werd voor de jaren 2010, 2011 en tot op heden in 2012 een alarmsysteem aangemeld?

4) Hoeveel politiezones hebben op hun lokale websites een link geplaatst naar police-on-web?

5) Bent u, gelet op het aantal gebruikers, tevreden over het gebruik van police-on-web door de bevolking? Bent u van mening dat er maatregelen moeten worden genomen om police-on-web bij het grote publiek meer bekend te maken?

6) Is het de bedoeling om de categorie van misdrijven die via police-on-web kunnen worden gemeld, uit te breiden? Is de politie hiervoor vragende partij? Aan welke misdrijven of aanmeldingen denkt u dan?

7) Heeft er reeds een evaluatie van het systeem en de communicatie hierrond plaatsgehad? Zo ja, wanneer en wat waren de bevindingen?

8) Bent u van mening dat een nieuwe evaluatie van police-on-web wenselijk is? Welke actoren zullen hierbij betrokken worden?

Antwoord ontvangen op 3 januari 2013 :

1) Zie bijlage nummer 1. 

2) Zie bijlage nummer 2. 

3) Aantal aangemelde alarmsystemen :

2010 : 72 518

2011 : 12 922

2012 : 10 902 (1 januari 2012 – 29 oktober 2012) 

4) Er zijn hierover geen gegevens beschikbaar. 

5) Het totaal aantal aangemelde alarmsystemen op 29 oktober 2012 is 128 931, wat in de lijn ligt van het vooropgestelde aantal.  

6) Hierbij verwijs ik naar de vraag om uitleg VOU 5-2574 van senator G. Deprez (bijlage nummers. 6, 7 en 8).

7) Voor de aangifte van de alarmsytstemen wordt het systeem maandelijks geëvalueerd samen met FEDICT en de federale politie. Elke erkende beveiligingsonderneming werd in het bezit gesteld van een info-folder met onder meer informatie over de aangifte van een alarmsysteem. De erkende beveiligingsondernemingen zijn wettelijk verplicht hun klanten in te lichten over de aangifte van het alarmsysteem.  

Elke nieuwe versie van de front office van police-on-web wordt volledig nagezien op de verwachte functionaliteiten en technische kwaliteit. Voorts worden de grootschalige versies bij gelegenheid tevens onderworpen aan een veiligheidsanalyse en aan prestatietests. Met behulp van al die evaluaties van technische aard kunnen wij de afstemming van het systeem op de behoeften nagaan.  

8) Hierbij verwijs ik naar de vraag om uitleg VOU 5-2574 van senator G. Deprez. Voor wat betreft de aangifte van een alarmsysteem is er geen bijkomende evaluatie nodig (bijlage nummers. 6, 7 en 8).