Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7113

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 4 oktober 2012

aan de minister van Justitie

Justitiepaleis Brussel - Gevaarlijke toestand - Klacht van de ambtenarenbonden

openbaar gebouw
veiligheid van gebouwen
arbeidsveiligheid
Regie der Gebouwen

Chronologie

4/10/2012Verzending vraag
7/6/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7113 d.d. 4 oktober 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De klachten over de bedenkelijke en zelfs gevaarlijke staat waarin het Brusselse Justitiepaleis zich bevindt, kunnen moeilijk nieuw of verrassend worden genoemd. In januari jongstleden brak er brand uit, met heel wat schade als gevolg. In maart en juli stortten enkele plafonds naar beneden, waarbij een ambtenaar werd verwond.

Eind september legde het ACV Openbare Diensten, met steun van VSOA en ACOD, een klacht neer bij de FOD Justitie. In deze klacht wordt het actieplan dat werd uitgewerkt, totaal onaanvaardbaar genoemd. De geplande maatregelen worden bestempeld als tijdelijk, onvolledig en vooral bedoeld voor de schone schijn. Een grondige, alomvattende aanpak bestaat volgens de vakbonden niet. De klacht verwijst ook naar de aanbevelingen van de FOD Arbeid die door de FOD Justitie helemaal niet worden gevolgd en gerespecteerd. In de klacht wordt ook heel uitdrukkelijk de aandacht gevestigd op de bedenkelijke stabiliteit van het gebouw, waardoor er fundamentele gevaren voor het personeel kunnen ontstaan.

1) Hoe ernstig schat u de huidige problemen van het Brusselse Justitiegebouw in?

2) Hebben de vakbonden gelijk wanneer zij zeggen dat de aanpak van de bouwkundige problemen geen oplossing biedt voor de wezenlijke problemen van het gebouw en dat de geplande operaties eerder beperkt blijven tot windowdressing?

3) Kan de minister momenteel en voor de nabije toekomst de veiligheid van het personeel ten volle waarborgen en met zekerheid stellen dat er geen acuut gevaar dreigt voor de mensen werkzaam in dit gebouw?

4) Hoe zullen de bouwtechnische problemen, onder andere met betrekking tot de stabiliteit, op korte termijn en grondig worden aangepakt?

5) Wie draagt hier welke verantwoordelijkheid en op welke wijze zal de minister van Justitie hier optreden… of wentelt zij de aansprakelijkheid hieromtrent af op haar collega bevoegd voor gebouwen?

Antwoord ontvangen op 7 juni 2013 :

De dienst “Welzijn op het werk” van de Federale Overheidsdienst (FOD) Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg heeft op 27 april 2012 een rapport gestuurd aan alle werkgevers van het Brusselse Justitiepaleis, waaronder de FOD Justitie als vertegenwoordiger van de federale staat-werkgever van de medewerkers van de gerechtelijke diensten.

De FOD Justitie en de Regie der Gebouwen hebben in onderlinge samenwerking een actieplan uitgewerkt om op de diverse aanbevelingen een afdoend antwoord te geven. Dit actieplan werd tegen de voorziene termijn van 30 september 2012 aan het basisoverlegcomité voor het personeel van de griffies en de parketten van de hoven en rechtbanken van het rechtsgebied van het Hof van Beroep van Brussel en aan het Hoogoverlegcomité sector III van de FOD Justitie voorgelegd en op 27 september 2012 aan de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg bezorgd. Aan enkele bijkomende vragen om verduidelijking van FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (eerst gesteld tijdens een vergadering op 29 november 2012 en schriftelijk bevestigd op 19 december 2012 ) werd door de FOD Justitie en de Regie der Gebouwen eveneens tijdig (op 31 januari 2013) en afdoende geantwoord. De diverse punten van het actieplan zijn ofwel reeds gerealiseerd ofwel in uitvoering of gepland. De opvolging wordt verzekerd door de betrokken administraties van de FOD Justitie en de Regie der Gebouwen. In april 2013 volgt een nieuw inspectiebezoek van de dienst “Welzijn op het werk” van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg.

De vraag naar de stabiliteit van het gebouw maakte niet expliciet deel uit van de opmerkingen van de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg. Voor eventuele verdere vragen over dit aspect verwijs ik u naar mijn collega de Staatssecretaris voor de Regie der Gebouwen en Duurzame Ontwikkeling toegevoegd aan de minister van Financiën, belast met Ambtenarenzaken.