Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7036

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 20 september 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Luchthaven van Zaventem - Bijzonder luidruchtige vliegtuigen - Maatregelen

luchthaven
lawaai

Chronologie

20/9/2012Verzending vraag
21/2/2013Antwoord

Vraag nr. 5-7036 d.d. 20 september 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op donderdag 13 september 2012 , iets voor 23 uur, steeg op de luchthaven van Zaventem een bijzonder luidruchtig vliegtuig op via baan 25R. Via een scherpe bocht naar rechts vloog dit toestel rakelings over de huizen en veroorzaakte een uitzonderlijk hevig lawaai. Dit toestel steeg als laatste op, net voor het nachtregime in werking trad. Vele, zeker de wat oudere omwonenden van de luchthaven, onder andere in Haren, Diegem, Neder-Over-Heembeek, Koningslo en de Noordrand, werden uit hun slaap gewekt.

Graag kreeg ik antwoord op volgende vragen:

1) Over welk toestel ging het hier? Welk type toestel en welke vliegtuigmaatschappij?

2) Wat was de bestemming van dit toestel?

3) Waarom maakte dit toestel zulke scherpe bocht, zodat het slechts zeer langzaam kon opstijgen?

4) Wat was de qc (quota count) van dit toestel?

5) Wat waren op dat ogenblik de windkracht en windrichting? Werden de windnormen gerespecteerd en vloog men tegen de wind in?

6) Vloog het toestel rechtstreeks naar bestemming of werd een omleidingsroute gevolgd en zo ja, waarom?

7) Vindt de geachte staatssecretaris het normaal dat zulke lawaaierige toestellen nog opstijgen vanop Zaventem? Moet dit soort toestellen niet worden verboden?

Antwoord ontvangen op 21 februari 2013 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag.  

1) Het enige toestel met een QC hoger dan 8.0 dat opgestegen is van piste 25R op 13 september rond 23u00 is vlucht SQ7371 van Singapore Airlines. Deze stond gepland om 22u10, heeft zijn standplaats verlaten om 22u40 en is opgestegen om 22u54.

Deze vlucht werd uitgevoerd met een Boeing 747-412F immatriculatie 9V-SFM (Serienummer 32898). 

2) De bestemming van deze vlucht was Singapore Changi Airport (ICAO code WSSS) 

3) Vlucht SQ7371 kreeg van de luchtverkeersleiding vertrekprocedure SOPOK5Z toegewezen. 

Dit is een procedure die beschikbaar is ‘s nachts tussen 23u00 en 5u59, ongeacht het type vliegtuig. Gezien de vertraging van deze vlucht is het zeer goed mogelijk dat de verkeersleiding een nachtprocedure toegewezen heeft zonder erbij stil te staan dat het toestel nog voor 23u00 kon opstijgen. 

Procedure SOPOK5Z vereist een bocht naar rechts (van ±46°) op een hoogte van 700 voet heading 291, teneinde radiaal 044 van de VOR van Chièvres (CIV) te onderscheppen middels een linkse bocht (van ±67°). Het toestel mag hierbij niet voorbij radiaal 278 van de VOR van Brussel (BUB) vliegen. 

De verwachtte bochten zijn standaard bochten.

De klimgraad opgelegd door de AIP bedraagt 7 % tot aan 3200 voet. Volgens het vluchtprofiel gehaald uit het ANOMS systeem van Brussels Airport bedroeg de klimgraad van vlucht SQ7371 op 3200 voet 10,9 %, wat zeker hoger is dan de minimale vereiste. 

4) De luchtvaartinspectie beschikt over een geluidscertificaat van dit toestel dat afgeleverd werd door de Civil Aviation Authority van Singapore ; document N°AWN/054 d.d. 21 augustus 2003.

Dit document geeft aan dat de QC voor vertrek 22.1 bedraagt, en de QC voor aankomst 8.1.

Volgens de gegevens op het geluidscertificaat waarover wij beschikken, voldeed deze vlucht aan artikel 4 § 1 4° van het Ministerieel Besluit dat betrekking heeft op het beheer van de lawaaihinder op Brussel-Nationaal luchthaven.  

5) Op het ogenblik van vertrek werd de PRS toegepast, en dit sedert 16u02: opstijgen vanaf 25R en landen op 25L/R.

Uit meteorologische observatierapporten van de luchthaven blijkt dat om 22u50 de gemiddelde wind over 10 minuten west-zuid-west was, 250°, 4 knopen, zijnde perfect in de as van piste 25.

Na 23u werd de configuratie gewijzigd conform de PRS; opstijgen vanaf 25R/20, landen op 25R/L. In die configuratie wordt piste 25R gebruikt voor het verkeer via ELSIK, NIK, HELEN, DENUT, KOK en CIV; piste 20 wordt gebruikt voor het verkeer via LNO, SPI, SOPOK, PITES en ROUSY; toestellen met een maximale opstijgmassa van meer dan 200 ton moeten gebruik maken van piste 25R, ongeacht hun bestemming. 

Om 23u20 draaide de wind naar zuid-zuid-west, 190~200° en bleef rond 5 knopen.

De normen met betrekking tot de wind werden bijgevolg gerespecteerd. 

METAR EBBR 131920Z 30003KT CAVOK 13/08 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 131950Z 27003KT CAVOK 12/10 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132020Z VRB01KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132050Z 25004KT CAVOK 12/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132120Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1019 NOSIG=

METAR EBBR 132150Z 19004KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132220Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132250Z 20005KT CAVOK 11/09 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132320Z 20005KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG=

METAR EBBR 132350Z 22006KT CAVOK 10/08 Q1018 NOSIG= 

6) Het horizontale vluchtprofiel van vlucht SQ7371 verkregen via het ANOMS systeem van Brussel Airport vertoont geen enkele afwijking van de standaard vertrekprocedure. 

7) Dit toestel met zijn vertrek-QC van 22.1 behoort tot de minst lawaaierige Boeing 747s in gebruik op Brussels Airport. Het Ministerieel Besluit betreffende het beheer van de lawaaihinder op de luchthaven Brussel-Nationaal van 3 mei 2004 laat overdag (tussen 07u00 en 20u59) het opstijgen toe van toestellen met een QC tot 48.0, en gedurende de avond (tussen 21u00 en 22u59) van toestellen met een QC tot 24.0. Bovendien mogen alle toestellen die over een « Grandfather Right » beschikken opstijgen tussen 07u00 en 22u59 en dit tot 24 oktober 2014.