Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-7003

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 6 september 2012

aan de staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister, en staatssecretaris voor de Regie der gebouwen, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Luik - Nieuw gerechtsgebouw - Gebreken - Stand van zaken

openbaar gebouw
Regie der Gebouwen
griffies en parketten

Chronologie

6/9/2012Verzending vraag
12/2/2013Antwoord

Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-7002

Vraag nr. 5-7003 d.d. 6 september 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Onder de titel "Het Luikse gerechtsgebouw is een Belgenmop" meldt De Standaard (4/9/2012) dat het gloednieuwe Luikse gerechtsgebouw een aantal onverklaarbare gebreken vertoont.

Een bloemlezing uit acht punten, allemaal rechtstreeks aan de veiligheid gelieerd, verduidelijkt deze analyse:

- als elektriciteit uitvalt openen alle elektrische sloten automatisch;

- het spiegelglas/veiligheidsglas is fout gemonteerd, het spiegelende gedeelte bevindt zich aan de verkeerde kant;

- de garagepoort is onvoldoende hoog om alle gevangeniswagens toe te laten;

- de elektronische veiligheidssloten van heel wat burelen werken (nog) niet.

Hierbij de volgende vragen:

1) Bevestigt de geachte minister/staatssecretaris dat het fonkelnieuwe gerechtsgebouw van Luik nog heel wat ernstige veiligheidsgebreken vertoont?

2) Hoe verklaart zij/hij deze gang van zaken en de ernstige fouten die hierbij werden gemaakt? Wie draagt hier de aansprakelijkheid en zal/zullen de schuldigen hierop worden aangesproken?

3) Hoe komt het dat deze euvels - sommigen leken al lang gekend - nu maar eerst formeel of officieel worden opgemerkt?

4) Op welke termijn zullen al deze euvels verholpen zijn?

5) Tot welke meerkost zullen deze aanpassingen leiden en wie zal deze betalen?

Antwoord ontvangen op 12 februari 2013 :

1. De weigering van de Lokale Politie om de detentiepost van de “Annexen” van het Luikse gerechtsgebouw in gebruik te nemen werd inderdaad ingegeven door acht pijnpunten die werden aangekaart door de Korpschef van de Lokale Politie in Luik. Drie ervan worden als essentieel beschouwd voor het gebruik van de post. Het gaat om :      

Wanneer deze drie pijnpunten van de baan zijn, kunnen de politiediensten de Politiepost van de Uitbreidingen van het Justitiepaleis in gebruik nemen.    

De problematiek van het spiegelglas in de veiligheidspost van de politie :

Over dit punt zijn er al heel wat besprekingen en vergaderingen ter plaatse geweest met alle betrokken partijen. Eerst en vooral werd dit type glas gekozen door de Federale Overheidsdienst (FOD) Justitie, die hiermee het rechtstreekse zicht wou wegnemen tussen de cellen voor minder- en meerderjarigen. De hoofdaannemer stelde daarop voor om zogenaamd “spionglas” te gebruiken. Op initiatief van de ontwerper en om een beter idee te krijgen van het effect van dit soort glas, werd er een site bezocht waar dergelijk glas reeds geplaatst was. De Lokale Politie in Luik, werd hierop uitgenodigd en nam deel aan dit bezoek aan de site van de luchthaven van Luik-Bierset. Op basis van de ter plaatse vastgestelde situatie met glas met gelijkaardige kenmerken, ging de politie akkoord om dit glas te plaatsen. Dit zorgde ervoor dat de Regie der Gebouwen de technische fiche van het voorgestelde product goedkeurde, waarop de aannemer groen licht kreeg om het bewuste glas te bestellen bij zijn onderaannemer. De werken werden uitgevoerd op basis van de goedgekeurde technische fiche. Eind december 2011 kondigde de Politiedienst aan niet in de huidige omstandigheden te kunnen werken, want voor een goed zicht op de cellenblokken mag er binnenin het lokaal maar bitter weinig licht branden (in Bierset werd een soortgelijke situatie vastgesteld). Het zou fout zijn om de aannemer en/of de RdG rechtstreeks de schuld te geven van deze materiaalkeuze. Het voorgestelde glas werd immers goedgekeurd door de FOD Justitie en door de toekomstige gebruiker van de lokalen. De RdG vroeg de onderaannemer om een prijsofferte, teneinde het spiegelglas te vervangen door helder glas met dezelfde akoestische kenmerken en in sommige gevallen dezelfde RF-eigenschappen. De leveringstermijn gaat in vanaf de besteldatum en bedraagt 4 tot 6 weken. Het kostenplaatje bedraagt +/- 35 000 euro. De kosten zullen verdeeld worden tussen de FOD Justitie en de Regie der Gebouwen, op basis van meerdere offertes. De laagste offerte zal goedgekeurd moeten worden door de bij de Regie der Gebouwen geaccrediteerde Inspectie van Financiën.

De deursloten van de wachtcellen in de politiepost :

In tegenstelling tot wat beweerd wordt, gaan de celdeuren dicht en kunnen ze niet geopend worden van binnenuit. Dit systeem met louter mechanische bediening werd gekozen in overleg tussen de onderaannemer en de Lokale Politie met het oog op een minimaal aantal handelingen bij het sluiten van de deuren. Desondanks werd er op 5 september jongstleden een voorstel gedaan voor een bijkomend slotensysteem. De Lokale Politie en de FOD Justitie moeten dit voorstel nog goedkeuren, maar het systeem voldoet hoe dan ook aan de eisen van de betrokken partijen. De aanpassingswerken kunnen op heel korte termijn uitgevoerd worden.De afwezigheid van radiodekking door het ASTRID-netwerk en het geringe gsm-bereik binnenin de nieuwe gebouwen :

Dit probleem gaat de Regie der Gebouwen niet rechtstreeks aan. Meer dan twee jaar geleden bezorgde de Regie de gevraagde documenten met het oog op een specifieke studie. De oorzaak van dit pijnpunt ligt bij de FOD Justitie en de FOD Binnenlandse Zaken.    

De overige, niet-prioritaire pijnpunten zijn :

Wat betreft de minimumhoogte om celwagens door te laten: de toegangspoorten moeten minimaal 4 meter hoog zijn. 

Wat betreft de sloten van de kantoren: op sommige specifieke lokalen na, hebben de kantoren nog geen elektronische sloten (voor toegangscontrole). Bepaalde toegangen tot verdiepingen en gangen zijn uitgerust met een badgelezer voor toegangscontrole. Als de elektriciteit uitvalt, zorgen individuele noodbatterijen ervoor dat alle elektrische sloten normaal blijven werken.Wanneer een brandalarm bevestigd wordt, moeten deze beveiligde toegangen vrijgemaakt worden. Maar op de beveiligde verdieping van de gedetineerden, worden alle deuren zelfs bij een brandalarm in het oog gehouden door het controlelokaal van de Politie. De Politiediensten hebben een speciaal plan opgemaakt voor de evacuatie van de gedetineerden. 

2. De Regie der Gebouwen is niet rechtstreeks bevoegd voor veiligheidskwesties in gerechtsgebouwen. Het spreekt natuurlijk vanzelf dat er veiligheidsnormen werden opgesteld waaraan de Regie zich houdt. De naleving van deze normen wordt gecontroleerd en vervolgens gevalideerd door de FOD Justitie, al naargelang van de specifieke aard van de bouw- of de renovatieprojecten. Voor dit specifieke project werden de FOD Justitie en de Lokale Politie regelmatig geraadpleegd door de Regie. Bovendien namen ze zoals eerder gezegd, deel aan diverse werfvergaderingen. Bijgevolg wordt de schuld voor begane vergissingen of beoordelingsfouten gedeeld tussen de verschillende partijen, zijnde de Regie der Gebouwen, de FOD Justitie, de Lokale Politie en desgevallend de hoofdaannemer van de werken of zijn onderaannemers.

3. Deze problemen raakten pas in laatste instantie bekend, de meeste ervan kwamen pas na het einde van de werken aan het licht. Had men deze pijnpunten nog vóór de afloop van de werken aangekaart, dan zou het mogelijk geweest zijn om nog bij de hoofdaannemer aan te kloppen voor een oplossing. Maar na de oplevering van de werken moeten de verschillende Departementen zelf voor oplossingen zorgen. Dit heeft voor discussies gezorgd. Andere problemen zoals bijvoorbeeld het sluiten van de nooddeuren hebben te maken met geschillen tussen de Regie der Gebouwen en de hoofdaannemer.    

4. Bepaalde termijnen voor bestellingen en administratieve opvolging in acht genomen, heeft de Regie der Gebouwen vanaf september nog zes maanden om de aanpassingen af te ronden.

5. De bijkomende kosten van deze aanpassingen bedragen +/- 75 000 euro inclusief BTW en zullen verdeeld worden onder de verschillende departementen.