Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-696

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 27 december 2010

aan de minister van Binnenlandse Zaken

Prioritaire voertuigen - Sirenes - Eventuele paniekeffecten

voertuigverlichting
eerste hulp
ziekentransport
brandbestrijding
politie
geluidsniveau

Chronologie

27/12/2010Verzending vraag
21/3/2011Antwoord

Vraag nr. 5-696 d.d. 27 december 2010 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Recent werd de bestuurder van een Londense brandweerwagen in beschuldiging gesteld van roekeloos gedrag en onopzettelijke doodslag. Door het geluid van de aanstormende brandweerwagen sloegen de koeien van de landbouwer Harold Lee op hol en verpletterden hem dodelijk.

Misschien lijkt dit feit uitzonderlijk, maar het vaak afschrikwekkende en dikwijls totaal verrassende geluid van de sirene van prioritaire voertuigen kan niet alleen bij dieren, ook bij andere verkeersgebruikers, paniek veroorzaken. Paniek vormt vaak de oorzaak van pijnlijke tot dodelijke gevolgen.

Dit feit noopt mij tot de volgende vragen:

1. Aan welke criteria dienen geluidssignalen van prioritaire voertuigen te voldoen en hoe wordt de toepassing ervan gecontroleerd.

2. Beschikt de minister over studies of gegevens die de mogelijke paniekeffecten van geluidssignalen van prioritaire voertuigen op mens en dier beschrijven?

3. Zijn feiten bekend van paniekeffecten op het geluid of het verschijnen van prioritaire voertuigen? Zo ja welke gevolgen werden hieraan gegeven?

4. Wat vindt zij van de overweging om de geluidssignalen van prioritaire voertuigen eenvormig te maken, zodat in elk geval mensen deze herkennen en kunnen plaatsen?

Antwoord ontvangen op 21 maart 2011 :

Het geachte lid kan hieronder het antwoord vinden op zijn vraag:

1) De geluidssignalen van de prioritaire voertuigen van de brandweer en de Civiele Bescherming dienen te beantwoorden aan de norm NBN 549 die een geluidsintensiteit voorschrijft van maximum 130 dB op een afstand van twee meter van het voertuig. Er kan worden vastgesteld dat wat betreft commandowagens en dergelijke gebruikt door de niet-politionele hulpdiensten men meer en meer overgaat tot het plaatsen van elektronische sirenes die een lagere geluidsintensiteit hebben. Inzake ambulances, PIT en MUG zijn de sirenes niet aan die norm onderworpen. Voor de politievoertuigen wordt in het bestek een minimum geluidsniveau van 105 dB gevraagd voor de politiesirene en wordt geen maximum opgelegd

2+3) Er zijn mij geen studies of feiten bekend inzake de mogelijke paniekeffecten van geluidssignalen van prioritaire voertuigen op mens en dier.

4) Zoals hierboven reeds vermeld bestaat er reeds een eenvormige benadering van de geluidssignalen van de prioritaire voertuigen van de brandweer en Civiele Bescherming. Indien verdere reglementering nodig wordt geacht zal de Federale Overheidsdienst (FOD) Mobiliteit ingeschakeld dienen te worden. Hieraan dient toegevoegd te worden dat bepaalde brandweerkorpsen stillere nachtsirenes plaatsen op hun voertuigen.