Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6952

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 29 augustus 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

Fonds voor medische ongevallen - Start - Statuut van de ingediende dossiers

officiële statistiek
geografische spreiding
Fonds voor medische ongevallen

Chronologie

29/8/2012Verzending vraag
18/10/2012Herkwalificatie
10/12/2012Antwoord

Geherkwalificeerd als : vraag om uitleg 5-2564

Vraag nr. 5-6952 d.d. 29 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Voor het zomerreces kondigde u aan dat de activiteiten van het Fonds voor medische ongevallen (FMO) vanaf 1 september 2012 effectief zullen worden aangevat en dat de eerste dossiers behandeld zullen worden.

1. Wat dienen we te verstaan onder de aangekondigde start ?

Welke acties worden concreet ondernomen vanaf deze datum ?

2. Starten vanaf 1 september 2012 de termijnen voor de behandeling van de aanvraag respectievelijk het verstrekken van het advies (zoals omschreven in artikelen 15 en 21 van de wet van 31 maart 2010) ?

3. Ontvingen de personen die sinds april 2010 een aanvraag indienden bij het Fonds een ontvangstmelding en een verklaring voor de vertraging in de behandeling van hun aanvraag ? Zo ja, hoeveel ontvangstmeldingen werden er reeds verstuurd ? Graag een uitsplitsing tussen het aantal Nederlandstalige en Franstalige dossiers en volgens gewest op basis van de woonplaats van de patiënt.

4. Werd er al bijkomende informatie opgevraagd over concrete dossiers aan de indieners of de betrokken zorgverleners ? Zo ja, voor hoeveel dossiers ? Graag een uitsplitsing tussen het aantal Nederlandstalige en Franstalige dossiers en naar gewest op basis van de woonplaats van de patiënt.

5. Werden er al dossiers kennelijk ongegrond verklaard ? Zo ja, hoeveel dossiers ? Graag een uitsplitsing tussen het aantal Nederlandstalige en Franstalige dossiers en naar gewest op basis van de woonplaats van de patiënt.

6. Krachtens artikel 9 van de wet van 31 maart 2010 moet het FMO over een personeelsformatie beschikken die de nodige deskundigheid heeft om haar medische en juridische opdrachten te vervullen. Beschikt het FMO over een personeelsformatie die aan deze vereisten voldoet met het oog op de opstart op 1 september 2012 of zal er eventueel in een eerste fase een beroep gedaan worden op de deskundigheid van externen ? Kan u toelichting geven bij de grootte en deskundigheid van de personeelsformatie ?

7. Momenteel heeft het FMO nog geen eigen rechtspersoonlijkheid. Welke juridische status zullen beslissingen van het FMO hebben (in afwachting van de aangekondigde integratie bij het RIZIV op 1 september 2013) ?

Antwoord ontvangen op 10 december 2012 :

In antwoord op uw vraag, deel ik u mede dat de vooraf aangekondigde activiteiten van het Fonds voor medische ongevallen (FMO), meer bepaald de behandeling van de dossiers, effectief zijn aangevat vanaf 1 september 2012.

  1. De start betekent concreet dat, gelet op het koninklijk besluit van 25 augustus 2012 tot vaststelling van de datum van de inwerkingtreding van de wet van 31 maart 2010, het FMO de bevoegdheid heeft om daadwerkelijk dossiers te behandelen en dat bijgevolg vanaf dag één de procedures worden gevolgd zoals in de wet beschreven.

  2. De inwerkingtreding van desbetreffende artikelen, betekent echter niet automatisch dat de termijnen voor het verstrekken van een advies een aanvang nemen. Van zodra de aanvraag volledig is (gelet op artikel 12 van voornoemde wet), wordt er binnen de maand een ontvangstbevestiging verstuurd van de aanvraag en begint de indicatieve termijn van zes maanden, voor het verstrekken van een advies, te lopen.

  3. Ieder persoon die een aanvraag had ingediend voor 1 september 2012, heeft een ontvangstmelding ontvangen. Sinds het operationeel zijn van het FMO, werd de procedure voor desbetreffende aanvragers opgestart. Verder zullen er jaarlijks, overeenkomstig art. 8, §2 van de wet van 31 maart 2012, statistische gegevens worden bekendgemaakt via een activiteitenverslag.

  4. Elk dossier wordt volgens dezelfde procedure behandeld. In een eerste fase wordt, indien nodig, de aanvrager verzocht om, overeenkomstig het artikel 12 van de voormelde wet, het desbetreffende dossier te vervolledigen. In deze fase is het nog te voorbarig om aan de betrokken zorgverleners inlichtingen te vragen. Er wordt eerst nagegaan of de aanvraag “administratief” ontvankelijk is.

  5. Tot op heden werden er nog geen dossiers “kennelijk” ongegrond verklaard.

  6. Op basis van de functiebeschrijvingen opgesteld door de HR dienst van het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeits-verzekering (RIZIV) en goedgekeurd door de Raad van bestuur van het Fonds werden er interne medewerkers, met de nodige ervaring, aangeworven. Dit team zal op basis van het organogram verder worden uitgebreid. Voor de externe experten, zoals beroepsbeoefenaars en advocaten/juristen werden er op 3 september overheidsopdrachten gelanceerd. De procedure is weliswaar nog niet afgerond.

  7. Overeenkomstig art. 6 van voornoemde wet is het duidelijk dat het FMO, in afwachting van de integratie bij het RIZIV, een openbare instelling is met rechtspersoonlijkheid, die ingedeeld wordt in de categorie B bepaald bij wet van 16 maart 1954 betreffende de controle van sommige instellingen van openbaar nut.