Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6912

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 27 augustus 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Politie - Valse klachten tegen agenten - Remedies - Overleg met de politievakbonden

politie
gemeentepolitie
gerechtskosten
ambtenarenvakbond
tenlastelegging

Chronologie

27/8/2012Verzending vraag
24/12/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6912 d.d. 27 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Een oud zeer voor vele agenten is hun blootstelling aan valse klachten. Vaak dienen personen tegen agenten een klacht in wanneer ze zich onheus behandeld voelen. Dit is vanzelfsprekend hun goed recht en moet als dusdanig altijd mogelijk zijn. Het leidt echter bij agenten tot frustraties wanneer de klager een onterechte klacht indient louter en alleen om de agent te koeioneren.

Deze onterechte klachten komen meer en meer voor. Indien de klacht manifest onterecht blijkt, kunnen de agenten op hun beurt een klacht indienen tegen de indiener van de onterechte klacht. Dit is een goede zaak, maar heel vaak volgt er geen vervolging. Het gevolg voor de agenten in kwestie is dat zij daarop vaak met een torenhoge rekening van gerechtskosten achterblijven. Ook tasten dergelijke klachten ten onrechte hun reputatie aan. Zo wordt aan het einde van de rit de onterecht aangeklaagde agent vaak het slachtoffer.

De agenten zouden beter tegen deze onterechte klachten beschermd moeten worden. Dit kan op verschillende manieren. Men kan manifest onterechte klagers aanpakken door hen een administratieve geldboete op te leggen. Ook zou men de gerechtskosten van de onterecht aangeklaagde politieagenten kunnen vergoeden, bijvoorbeeld op basis van artikel 51 van de wet op het Politieambt.

Graag had ik de volgende vragen aan de minister gesteld:

1. Is zij op de hoogte van de problematiek van de valse klachten tegen politieagenten?

2. Heeft zij hieromtrent reeds overleg gehad met de politievakbonden?

3. Is zij van mening dat de politieagenten beter beschermd moeten worden tegen deze valse klachten? Zal zij hieromtrent initiatieven nemen? Welke initiatieven heeft zij hiertoe in gedachten?

Antwoord ontvangen op 24 december 2012 :

1) Ik heb inderdaad kennis van het feit dat vele klachten tegen politiemensen ongegrond zijn. Trouwens, de cijfers die in de jaarverslagen van het Comité P verschenen bevestigen dit. Deze problematiek ligt trouwens aan de oorsprong van een aanpassing van de wet van 18 juli 1991, zoals gewijzigd bij de wet van 3 mei 2003, tot regeling van het toezicht op de politie- en inlichtingendiensten. Het 3de lid van artikel 10 van voornoemde wet stelt inderdaad dat het Vast Comité P kan beslissen geen gevolg te verlenen aan een klacht of een aantijging die klaarblijkelijk niet gegrond is.

2) Tijdens een eerste vergadering van de werkgroep “Geweld tegen politie”, op 6 september 2012 onder mijn voorzitterschap, hebben de vakbonden dit item aangekaart. Het zal dan ook in het ruimere debat binnen deze werkgroep worden onderzocht, van dewelke ik tegen eind 2012 conclusies verwacht.