Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6909

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 24 augustus 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Brievenbussen - Huisnummer - Zichtbaarheid - Hulpdiensten

ziekentransport
brandbestrijding
verblijfplaats
eerste hulp
plaatselijke overheid
postdienst
bewustmaking van de burgers

Chronologie

24/8/2012Verzending vraag
26/10/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6909 d.d. 24 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In verscheidene krantenartikels van vorige maand roepen de Vlaamse ambulanciers de inwoners op om hun huisnummer op hun brievenbus aan te brengen. Ook de Vlaamse Vereniging Brandweer Verpleegkundigen beaamde dat, zeker 's nachts, de huisnummers moeilijk leesbaar zijn en aldus kostbare tijd verloren gaat bij het zoeken naar de juiste interventielocatie.

Een consequente en logische toekenning van de huisnummering kan ertoe bijdragen dat een woning gemakkelijk te vinden is. Dit is niet alleen in het belang van de bewoner van het pand zelf, maar evengoed van de politie, de brandweer en de gezondheidsdiensten.

1) Op plaatsen waar de gevel van woning of gebouw niet aan de openbare weg paalt, verdient het aanbeveling het toegekende nummer op de postbus te herhalen. Acht de minister het opportuun om samen met de gemeentebesturen hierover een campagne te voeren om dit duidelijk te communiceren?

2) Werd de minister reeds in het verleden gecontacteerd door gemeentebesturen die meedeelden dat er problemen zijn bij de huidige wetgeving rond toekenning van huisnummers? Welke problemen brengen de gemeenten naar voren? Achten zij zelf verbeteringen mogelijk?

3) Vindt de minister het nodig om de gemeentebesturen te wijzen op hun verantwoordelijkheid inzake duidelijke huisnummering en aldus enkele suggesties te doen? Welke initiatieven wil de minister hiertoe nemen?

4) Werd de minister reeds in het verleden gecontacteerd door veiligheidsdiensten (politie, brandweer, ziekenwagens,…) om de problematiek van slecht zichtbare huisnummers aan te kaarten? Welke pijnpunten werden gesignaleerd? Werden er reeds actiepunten naar voren geschoven om hieraan tegemoet te komen?

5) Gemeenten kennen soms nieuwe straatnamen toe of veranderen de huisnummering. Voor een snel en vlot verloop van noodinterventies moeten hulpdiensten beschikken over de meest actuele informatie.

a. Worden de hulpdiensten tijdig op de hoogte gebracht van gewijzigde straatnamen en dergelijke?

b. Bestaan er procedures voor de melding van deze wijziging door de gemeentebesturen aan de hulpdiensten?

c. Worden ze goed nageleefd? Hebben de hulpdiensten klachten over de procedures?

d. Is er gepland dat de hulpdiensten proefritten organiseren om de nieuwe toestand ter plaatse te leren kennen?

Antwoord ontvangen op 26 oktober 2012 :

1. Ik bevestig wat het geachte lid zegt over het belang van een goede zichtbaarheid van de huisnummers. Een huisnummer dat goed leesbaar is van op de openbare weg, vermijdt tijdverlies bij dringende interventies van de hulpdiensten.

De wijze van nummeren van woningen is een bevoegdheid van de gemeenten. Vanuit de federale overheid wordt gevraagd dat zij rekening houden met een aantal richtlijnen die zijn vervat in de algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkingsregisters, opgesteld door de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de Federale Overheidsdienst (FOD) Binnenlandse Zaken. In deze onderrichtingen staat onder meer:

Over woningen die niet aan de openbare weg zijn gelegen, zeggen de algemene onderrichtingen van de FOD Binnenlandse Zaken: “wanneer een gebouw niet langs de openbare weg gelegen is, dient aan de hoofdtoegang van het terrein waarop dat gebouw opgericht is een duidelijk zichtbaar huisnummer te worden aangebracht.”

Bovenstaande algemene onderrichtingen zijn door de FOD Binnenlandse Zaken verspreid onder alle gemeenten en kunnen ook worden geraadpleegd op de website van het Rijksregister, www.ibz.rrn.fgov.be

Voor de volledigheid wil ik aanstippen dat ook de post gelijkaardige richtlijnen hanteert voor wat betreft de zichtbaarheid van het huisnummer. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in het artikel 1, §4, van het ministerieel besluit van 20 april 2007 houdende de reglementering van de particuliere brievenbussen. Hierin lees ik onder meer: “ingeval het huisnummer niet leesbaar is van op de plaats waar de brievenbus zich bevindt, dient het huisnummer duidelijk leesbaar vermeld te worden op of nabij de brievenbus. Indien aan één huisnummer meerdere busnummers zijn toegekend, moeten de busnummers duidelijk zichtbaar en leesbaar vermeld worden op of nabij de overeenkomstige brievenbus."

De gemeenten leveren reeds heel wat inspanningen om hun reglementering inzake huisnummers te doen naleven. Via lokale informatiekanalen sensibiliseren ze hun burgers voor het belang van een goed zichtbaar huisnummer, ze schakelen de wijkagenten in om bewoners van een pand met een moeilijk zichtbaar huisnummer aan te spreken, en soms voorzien ze in een gemeentelijke administratieve sanctie voor eigenaars van woningen met een onvoldoende zichtbaar huisnummer. Ik heb ook weet van recente initiatieven waarbij de gemeente alle woningen op het grondgebied heeft voorzien van een nieuwe huisnummer, met een voldoende groot cijfer op een reflecterende achtergrond.

Binnenkort start de FOD Binnenlandse Zaken een sensibiliseringscampagne rond het correct gebruik van de noodnummers 100, 101 en 112. Op de website waarnaar deze campagne verwijst, zal aandacht worden besteed aan wat een burger kan doen om de hulpdiensten snel de exacte locatie te laten vinden. Het gaat dan bijvoorbeeld om het doorgeven van accurate informatie aan de noodcentrale, het buiten opwachten van de hulpdiensten, het ontsteken van de lichten of openzetten van de voordeur wanneer niemand buiten kan wachten, enz…

Ook zal de klemtoon worden gelegd op het belang van een zichtbaar huisnummer.

2. Alle gemeenten beschikken over een duidelijke procedure ter bepaling van de straatnamen en huisnummers. Zoals aanbevolen door de FOD Binnenlandse Zaken wordt deze procedure vaak neergeschreven in een gemeentelijk reglement. De voorbije jaren ontving de FOD Binnenlandse Zaken vanwege de gemeenten geen opmerkingen betreffende het toekennen van huisnummers. Wel waren er een tijd geleden vragen en opmerkingen van bewoners van appartementsgebouwen betreffende de wijze van nummeren van de wooneenheden in deze appartementsgebouwen. In antwoord hierop hebben de diensten van het Rijksregister via omzendbrief van 17 maart 2006 een uniforme regeling voor de nummering van appartementen voorgesteld.

3. en 4. De hulpdiensten bevestigen dat ze bij hun interventies sporadisch gehinderd worden door zowel slecht leesbare huisnummers als een slechte of afwezige straataanduiding. Beide aspecten vallen onder de bevoegdheid van de gemeenten. Na overleg met de regio’s wil ik de nieuwe burgemeesters via een schrijven herinneren aan hun verantwoordelijkheid op dat vlak.

Gelijktijdig wil ik hen dan wijzen op het belang van het snel doorgeven aan de hulpdiensten van wijzigingen in straatnamen, huisnummers of de verkeerssituatie.

5. De hulpdiensten worden door de lokale overheid rechtstreeks op de hoogte gebracht van wijzigingen van straatnamen en nummers, evenals van wijzigingen in de verkeerssituatie. De gevolgde procedure kan van gemeente tot gemeente verschillen en vaak is ze opgenomen in het gemeentelijke reglement inzake de toekenning en wijziging van de straatnamen en huisnummers. Zoals boven aangestipt, wil ik de gemeenten herinneren aan het belang hiervan.

De gemeenten zijn er eveneens toe gehouden om alle aanpassingen aan straatnamen en huisnummers door te geven aan het Nationaal Geografisch Instituut en de diensten van het Kadaster. Dat is belangrijk voor de provinciale meldkamers van de politie (CIC) en de noodoproepcentra 100/112, die voor de lokalisatie van een oproep gebruik maken van de gegevens van deze instellingen. Men heeft mij op dat vlak geen problemen gemeld.

De brandweerdiensten voeren geregeld zogenaamde verkenningen in hun zone uit. Dat met het oog op het evalueren van de toegankelijkheid van straten en wijken voor hun voertuigen. Ze doen deze verkenningen ook wanneer ze op de hoogte worden gebracht van nieuwe verkeerssituaties.