Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6904

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 augustus 2012

aan de minister van Landsverdediging

NH 90-helikopters - Actieradius

gevechtshelicopter
krijgsmacht
defensieuitgaven

Chronologie

24/8/2012Verzending vraag
28/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6904 d.d. 24 augustus 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Reeds eerder ondervroeg ik de minister (schriftelijke vraag nr. 5-6788) over de actieradius van de NH 90- helikopters. Enkele experts claimen dat deze tuigen te zwaar zijn en dat daardoor hun actieradius te beperkt is.

De minister antwoordde dat uit contacten met andere gebruikers van de NH 90-helikopter blijkt dat ze wel over een voldoende actieradius beschikken om de voorziene opdrachten uit te voeren.

Recent verschenen enkele mediaberichten waarin staat dat Portugal en Noorwegen overwegen om (een deel van) hun orders voor NH-90's te annuleren.

Hierover wil ik de volgende vragen aan de geachte minister stellen:

1. Wat is de actieradius volgens de producent/verkoper van de NH 90-helikopter?

2. Welke andere gebruikers van NH 90-helikopters werden er gecontacteerd en welke actieradius (met operationele uitrusting) geven zij respectievelijk door?

3. Wat is de actieradius van respectievelijk de Seaking-helikopters en de Agusta-helikopters?

4. Welke minimale actieradius is er vereist om de voorziene opdrachten uit te voeren?

5. Is de minister ervan op de hoogte dat Portugal en Noorwegen overwegen (een deel van) hun orders voor NH 90's te annuleren? Is het de minister bekend of dit een reële mogelijkheid is? Wat zijn de redenen om af te zien van deze order? Wat is het oordeel van de minister over deze redenen? Wat zijn hiervan de gevolgen voor het NH 90-programma? Wat is hiervan het gevolg voor de levering van de Belgische NH 90's (leveringstijd, kosten,…)?

Antwoord ontvangen op 28 september 2012 :

Het geachte lid, gelieve hierna het antwoord te willen vinden op de door hem gestelde vragen.

  1. Op basis van de gegevens van de constructeur beschikt de helikopter NH90 over een autonomie van ongeveer 4 u30. In functie van zijn configuratie kan de helikopter een afstand tot 1000 km overbruggen. De hieraan verbonden actieradius is dus ongeveer 460 km voor de SAR (Search And Rescue)- en de troepentransportconfiguratie, rekening houdend met het feit dat het toestel naar zijn vertrekbasis terugkeert.

  2. Tot op heden zijn 115 NH90 toestellen geleverd aan tien landen. Frankrijk beëindigt momenteel de operationele evaluatiefase en de huidige resultaten tonen duidelijk aan dat de capaciteiten van de NH90-helikopter versie Tactical Transport Helicopter (TTH) goed overeenstemmen met de verwachtingen. Nederland beschikt momenteel over de NH90-helikopter versie NATO Frigate Helicopter (NFH) in een tussenliggende configuratie. De prestaties van deze helikopter duiden voorlopig niet op een beperking betreffende de actieradius.

  3. De actieradius voor een SEAKING-helikopter in SAR uitrusting is 300 km. De A109-helikopter beschikt over een actieradius van ongeveer 200 km.

  4. Om de SAR opdracht uit te voeren, moet de helikopter kunnen tussenkomen in de Belgische verantwoordelijkheidszone. De nodige actieradius bedraagt 300 km. Voor de steunopdracht aan de marine is niet de actieradius belangrijk, maar eerder de autonomie, om de bewakingsopdracht gedurende drie uren, op een afstand van ongeveer 75 km van het schip, uit te kunnen voeren. Ten slotte, dient de NH90-helikopter versie TTH in staat te zijn troepen te verplaatsen over een afstand van 285 km. De autonomie van de NH90-helikopter laat de uitvoering van deze voorziene opdrachten dus toe.

  5. Portugal heeft, omwille van budgettaire besparingen, beslist om te verzaken aan haar aankoop van tien NH90 helikopters. De gevolgen van de Portugese beslissing om zich terug te trekken uit het NH-90 project worden momenteel onderzocht. Gezien de relatief beperkte omvang van de Portugese bestelling in verhouding tot het totale aantal helikopters, zullen, in dat geval, de eventuele gevolgen voor het NH90 programma echter eerder beperkt zijn. De levering van de Belgische toestellen wordt hierdoor in ieder geval niet beïnvloed. Noorwegen heeft zijn bezorgdheid geuit over de vertraging van de levering van de helikopters en heeft gedreigd zijn bestelling van NH90 helikopters geheel of gedeeltelijk te annuleren indien er geen verbetering wordt vastgesteld. Defensie is niet bekend met de inhoud van het Noorse contract en is dus niet in staat om te oordelen of een gedeeltelijke of gehele annulering mogelijk is, noch kan de eventuele impact op de levering van de Belgische NH90’s becijferd worden. Op dit ogenblik, is een dergelijke annulering vanwege Noorwegen nog niet officieel aan de orde.