Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6791

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 24 juli 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Dienst voor inschrijvingen van voertuigen - Nieuwe nummerplaat - Wachttijden - Aanvraag via het internet

registratie van een voertuig

Chronologie

24/7/2012Verzending vraag
28/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6791 d.d. 24 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Op maandag 16 juli 2012 stonden ruim 100 mensen aan het kantoor van de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) in Kontich aan te schuiven om een nieuwe nummerplaat te verkrijgen. Blijkbaar zijn de al veel eerder gesignaleerde problemen met de databank nog steeds niet onder controle.

De woordvoerder van de DIV reageerde erg laconiek op deze situatie. Volgens hem had meer dan de helft van de aanschuivende mensen een aanvraag kunnen doen via het internet en in 95 % van de gevallen zou de nummerplaat per post zijn bezorgd.

Hierbij de volgende vragen:

1) In welke mate zorgden de problemen met de databank van de DIV tot medio juli nog voor problemen, waarbij nogal wat mensen veel tijd verloren door aan te schuiven?

2) Op welke moment zal de toestand terug helemaal normaal zijn?

3) Worden mensen die om diverse redenen niet over internet beschikken door deze aanpak niet benadeeld?

Antwoord ontvangen op 28 september 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vraag:

  1. De antennes van de DIV beschikken over beperkte ploegen van enkele mensen; traditioneel vormt de zomer- en schoolvakantieperiode een uitdaging om de continuïteit van de dienst aan de burgers te kunnen verzekeren. Meermaals heeft de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) de vroegere jaren antennes moeten sluiten wegens onderbezetting van de loketten; voor veiligheidsredenen kan men ook niet vragen aan één ambtenaar om een antenne alleen open te doen.

    Gezien de achterstand te wijten aan de technische problemen bij de overgang naar een nieuwe toepassing, heeft de DIV verkozen om haar mensen te hergroeperen in bepaalde geografische zones, om continu een dienstverlening te verzekeren met een voltallig team. Dit was uiteraard in eerste instantie bestemd voor de aanvragers die hun inschrijving niet per web kunnen laten uitvoeren, nl voor ingevoerde voertuigen. Hiervoor wordt echter nog steeds de aanwezigheid van een douanebeambte vereist en deze aanwezigheid is enkel twee à drie dagen per week.

    In casu werd een dergelijke “duo” voorzien met de antennes van Harelbeke en Zwijnaarde: op de douanedagen van de ene antenne zijn alle ambtenaren aanwezig en de andere antenne gesloten en omgekeerd. Dit “duo”-systeem werd tevens voorzien voor Eupen/ Grâce-Hollogne, Neufchâteau/Namur en Mons/Charleroi.

    Deze tijdelijke uurregeling werd op voorhand geafficheerd aan de ingang van de betrokken antennes en aangekondigd op de website van de Federale Overheidsdienst (FOD). In de eerste weken van juli heeft dit op bepaalde dagen voor files gezorgd, maar er is geen enkele onvoorziene sluiting van loketten gebeurd en stapsgewijs heeft dit stelsel toegelaten om de achterstand in te halen.

  2. De operationele doelstellingen van de DIV luiden als volgt: de inschrijvingsaanvragen voor ingevoerde voertuigen dienen binnen de twee dagen te worden uitgevoerd; de gewone inschrijvingen (die via web hadden kunnen gebeuren) binnen de vijf dagen. Voor deze laatste is de doelstelling intussen weer behaald; voor de ingevoerde voertuigen echter blijft er een vertraging van enkele dagen. De volledige achterstand zou ingehaald zijn tegen begin september.

  3. Iedere aanvrager moet eerst zijn voertuig verzekeren vóór dat hij de inschrijvingsaanvraag indient. Voor de gewone aanvragen kan dit onmiddellijk door de verzekeraar (of makelaar) gebeuren; men moet dus niet over een toegang tot internet beschikken. Om een concrete gelijkheid van behandeling te verzekeren (nl om de plaat zeer vlug te bezorgen) dient de DIV dus voorrang te geven aan de aanvragen die, voor technische redenen, nog niet via het web kunnen gebeuren.