Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6776

van Elke Sleurs (N-VA) d.d. 18 juli 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid, belast met Beliris en de Federale Culturele Instellingen

De integratie van het Fonds voor medische ongevallen bij het Rijksinstituut voor ziekte- en invaliditeitsverzekering

Fonds voor medische ongevallen
Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering

Chronologie

18/7/2012Verzending vraag
1/8/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2443

Vraag nr. 5-6776 d.d. 18 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Met de wet van 31 maart 2010 betreffende de vergoeding van schade als gevolg van gezondheidszorg werd het Fonds voor medische ongevallen opgericht.

Artikel 6 van die wet bepaalt dat het Fonds een aparte openbare instelling met eigen rechtspersoonlijkheid wordt.

Niettemin werd ondertussen besloten om het Fonds te integreren in het RIZIV (als extra kerndienst).

Graag kreeg ik een antwoord op de volgende vragen:

1) Waarom wordt het Fonds uiteindelijk geen aparte instelling met een een eigen rechtspersoonlijkheid ?

2) Waarom werd gekozen voor de integratie bij het RIZIV en niet bij de FOD Volksgezondheid ?

Antwoord ontvangen op 1 augustus 2012 :

Het Fonds voor de Medische Ongevallen is krachtens artikel 6 van de wet van 31 maart 2010 opgericht als instelling van openbaar nut van de categorie B. Diezelfde wet bepaalt in artikel 11 de aanleuning van het Fonds bij het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeits-verzekering (RIZIV), evenals de financiering van het Fonds vanuit het budget voor de administratiekosten van het RIZIV.

Het was de bedoeling om het fonds vlotter en sneller van start te laten gaan, en het van de schaalvoordelen dankzij de steun van het RIZIV te laten profiteren.

Sinds de afkondiging van de wet bereidt een projectteam van RIZIV-ambtenaren de effectieve start van het fonds voor. Ondanks de lopende zaken kon de raad van bestuur op 23 september 2011 worden aangesteld. Hij werkt sindsdien nauw en positief met het projectteam en het RIZIV samen.

Na analyse en achteraf bekeken, maakt het verschil in statuut tussen het RIZIV - een openbare instelling van sociale zekerheid - en het Fonds - een instelling van openbaar nut van de categorie B - het moeilijker om het aanleuningsmechanisme toe te passen. Dat heeft bij het invoeren van de verschillende structuren van het Fonds een negatieve invloed op de verwachte schaalvoordelen en verhoopte soepelheid. De eigen rechtspersoonlijkheid van het Fonds brengt een reeks verplichtingen met zich mee inzake personeelsmanagement en financieel beheer (begroting, rekeningen, enz.) die de oprichting en het beheer van het Fonds aanzienlijk verzwaren. Terwijl dat eigenlijk niet nodig is om de opdrachten van het Fonds te verwezenlijken.

Op basis van die vaststellingen heeft de administrateur-generaal van het RIZIV mij kort na het aantreden van de huidige regering voorgesteld om het Fonds in het RIZIV te integreren, wat ik gezien de vastgestelde praktische problemen heb aanvaard.

Ik heb echter benadrukt dat de raad van bestuur van het Fonds, die één van de beheercomités van het RIZIV zal worden, zijn onafhankelijkheid moet behouden en dat men ervoor moet zorgen dat het Fonds snel aan het werk kan gaan.

Ik ben in dat verband erg blij dat het Fonds vanaf aanstaande september zijn eerste dossiers zal kunnen beginnen behandelen.

Wat de integratie van het Fonds in het RIZIV aangaat, zal die vanaf 1 januari 2013 van kracht worden, onder voorbehoud van de goedkeuring van deze maatregel door het Parlement in het kader van het gezondheidswetsontwerp dat ik na de vakantie zal indienen.