Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6752

van Dirk Claes (CD&V) d.d. 17 juli 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen

Zwemvijvers - Zwemdomeinen - Overtredingen - Sterfgevallen - Zwemverbod - Boetes - GAS-sancties

zwemwater
openbare veiligheid
ongevallenpreventie
geldboete
administratieve sanctie
officiële statistiek
geografische spreiding

Chronologie

17/7/2012Verzending vraag
5/9/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6752 d.d. 17 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Zwemvijvers zijn vooral in de zomer een ideale plek om de vertoeven. Helaas gebeuren er ook elk jaar incidenten en ongevallen.

In het kader van mijn werkzaamheden in de Commissie Binnenlandse Zaken, had ik graag een antwoord gekregen op volgende vragen:

1) Hoeveel zwemvijvers en zwemdomeinen zijn er momenteel waar zwemmen wettelijk toegestaan is? Graag een opdeling per provincie.

2) Hoeveel overtredingen gebeurden er wat betreft het betreden van onbewaakte zones de afgelopen vijf jaar? Graag een opdeling per provincie.

3) Hoeveel sterfgevallen ten gevolge van verdrinking vonden plaats de afgelopen vijf jaar? Graag ontving ik een opsplitsing per jaar, per provincie en per leeftijdscategorie. Graag ook een opsplitsing naar bewaakte en onbewaakte zwemzone en een verdeling naar categorie: bad, vijver, zwembad, zee,…

4) Hoe staat de minister tegenover het idee van de West-Vlaamse gouverneur om redders het recht toe te kennen zwemmers die in onbewaakte delen zwemmen te beboeten, in de hoop zo het aantal incidenten terug te dringen?

5) Heeft de minister nog concrete ideeën om een zwemverbod beter te doen naleven? Zullen de opzichters hierbij gemeentelijke administratieve sancties (GAS) kunnen opleggen? Zullen de opzichters hiertoe een vaststellingsbevoegdheid krijgen?

Antwoord ontvangen op 5 september 2012 :

  1. Mijn diensten beschikken niet over deze cijfers.

  2. idem 1

  3. idem 2

  4. Ik sta niet afkerig van het idee om het zwemmen in onbewaakte zones te laten sanctioneren met gemeentelijke administratieve sancties. De gemeenten kunnen hiervoor gebruik maken van hun gemeentereglement om daarin een bepaling te voorzien die dergelijk gedrag sanctioneert.

  5. In tegenstelling tot hetgeen de vraagsteller voorhoudt, zal het niet aan de opzichter zijn om de gemeentelijke administratieve sanctie op te leggen. Het is immers enkel de sanctionerend ambtenaar die, na een procedure te hebben gevoerd, kan overgaan tot de al dan niet oplegging van een dergelijke geldboete.

    In voorkomend geval kan een opzichter wel vaststellingsbevoegdheid hebben om dergelijke inbreuk vast te stellen. In de actuele bewoordingen van artikel 119bis van de nieuwe gemeentewet kunnen gemeenteambtenaren immers louter administratiefrechtelijk sanctioneerbare gedragingen vaststellen voor zover de opzichter voldoet aan voorwaarden gesteld in het Koninklijk besluit (KB) van 5 december 2004 houdende vaststelling van de minimumvoorwaarden waaraan de gemeenteambtenaren moeten voldoen zoals bepaald in artikel 119bis, 6, tweede lid, 1° van de nieuwe gemeentewet.

    Terzelfdertijd dient men evenwel oog te hebben voor de praktische haalbaarheid van dergelijk idee : een zwemmer-overtreder heeft immers meestal niet zijn identiteitskaart op zak en als deze laatste zou weigeren om vrijwillig zijn identiteit bekend te maken, zal hoe dan ook de politie moeten tussenkomen….