Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6730

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 12 juli 2012

aan de minister van Justitie

Justitiehuizen - Werkstraffen - Besparingen - Gevolgen

vervangende straf
rechtsbijstand

Chronologie

12/7/2012Verzending vraag
19/12/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6730 d.d. 12 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Het positieve effect van werkstraffen (in plaats van gevangenisstraffen) staat buiten kijf. Onderzoeken bewijzen dit, maar ook vanuit ethische, maatschappelijke en zelfs criminologische oogpunten, lijkt deze aanpak in de juiste omstandigheden en indicaties uiterst succesvol.

De besparingen op de Justitiehuizen vormen evenwel een bedreiging voor de verdere ontwikkeling van de werkstraffen.

Hierover de volgende vragen:

1) Bevestigt de minister de positieve evaluatie van het systeem van de werkstraffen? In welke mate(n) kan zij dit uitdrukken?

2) Welk beleid zal zij voeren op het vlak van de werkstraffen?

3) Kan de minister garanderen dat de geplande besparingen op de Justitiehuizen geen negatief effect zullen hebben op het aantal en de noodzakelijke toename van het aantal werkstraffen?

Antwoord ontvangen op 19 december 2012 :

  1. Ik sluit me volledig aan bij de positieve evaluatie van de werkstraf. De positieve resultaten van de werkstraf blijken ook uit de praktijkervaringen van de justitiehuizen. Van de werkstrafdossiers die in 2011 werden afgesloten, bedroeg het slaagpercentage 76,59 % (cijfers DG Justitiehuizen 24 februari 2012). Uit de praktijk blijkt niet alleen dat het aantal opgelegde uren doorgaans worden gepresteerd, daarnaast is er bovendien in veel gevallen sprake van een win-win-situatie voor alle betrokken partijen, met name de veroordeelde, het slachtoffer en de samenleving. Door zijn straf in de samenleving uit te voeren en hiervoor erkenning en waardering te ontvangen, verhoogt de veroordeelde zijn kansen op re-integratie. Ook de samenleving heeft daadwerkelijk baat bij de vrijwillige prestaties van de werkgestrafte en het slachtoffer maakt meer kans om vergoed te worden doordat de werkgestrafte zijn normale werkzaamheden verder kan zetten.

  2. Het kwantitatief succes van de werkstraf heeft geleid tot een wachtlijst in een beperkt aantal arrondissementen. Het is een prioriteit in mijn beleid om deze wachtlijsten weg te werken zodat de werkstraf zo snel mogelijk na de veroordeling kan worden opgestart. Daarnaast moet de volledige doorlooptijd korter en efficiënter worden georganiseerd. De rol van de verschillende partners in deze keten wordt herbekeken en geoptimaliseerd. De samenwerking met de prestatieplaatsen is aan herwaardering toe. Waar nodig, zal worden ingezet op meer capaciteit, vooral weekend- en avondwerk. Ook kwalitatief zullen er verbeteringen worden aangebracht. De omkadering ter plaatse van de werkbegeleiders is essentieel voor het welslagen van een werkstraf. Controle van de werkgestraften en evaluatie van de omkaderingsdiensten en prestatieplaatsen zullen extra aandacht krijgen. De vooropgestelde maatregelen hebben tot doel er voor te zorgen dat de werkstraf een belangrijke plaats in het straffenarsenaal behoudt.

  3. Ter ondersteuning van het beleid van de werkstraffen, heeft deze regering intussen extra middelen vrijgemaakt. Het gaat vooral om initiatieven die de wachtlijsten moeten wegwerken. Een actieplan werd in dit verband opgesteld. Deze initiatieven worden momenteel geïmplementeerd en zullen nauwgezet worden opgevolgd.