Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6691

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 4 juli 2012

aan de staatssecretaris voor Ambtenarenzaken en Modernisering van de Openbare Diensten, toegevoegd aan de minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Selor - Selecties - Opkomst - Werkloosheidsuitkering - Website Selor - Kostprijs

SELOR
aanstellingsexamen
banenaanbod

Chronologie

4/7/2012Verzending vraag
19/7/2012Antwoord

Vraag nr. 5-6691 d.d. 4 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Blijkbaar daagt de helft van de ingeschreven sollicitanten niet op voor de selecties bij Selor. Volgens de staatssecretaris schrijven steeds meer landgenoten zich enkel in voor overheidsexamens om hun werkloosheidsuitkering niet te verliezen. Hij plant overleg met de RVA en ook de VDAB en de Brusselse en Waalse tegenhangers Actiris en Forem, om aan deze bedenkelijke praktijken paal en perk te stellen.

Er dient opgemerkt dat solliciteren bij Selor erg laagdrempelig kan verlopen. Eenmaal een profiel aangemaakt kan men eenvoudigweg met één muisklik op zowat alle vacatures solliciteren, zonder ook maar één blik te werpen op de inhoud ervan. Dit maakt solliciteren tot een gemakkelijk ritueel, indien het wordt gewenst met bewijslast.

Hierover de volgende vragen:

1) Welke aanwijzingen heeft de staatssecretaris om te stellen dat steeds meer mensen zich inschrijven, maar niet komen opdagen om hun werkloosheidsuitkering niet te verliezen? Heeft hij hieromtrent concrete indicaties en cijfers?

2) Heeft hij hierover al overleg gepleegd met de federale en gewestelijke ministers van Werk?

3) Wat is de gemiddelde kost voor Selor voor een sollicitant die niet komt opdagen?

4) Is de staatssecretaris zich bewust van de wel zeer laagdrempelige wijze waarop men kan solliciteren bij Selor? Kan men niet een beperkte drempel inbouwen zodat die ene muisklik toch enigszins bedacht en weloverwogen gebeurt? Zou het ook geen goed idee zijn om, bijvoorbeeld een week voor de proef, nog een bevestiging of een validatie te vragen aan de sollicitanten?

Antwoord ontvangen op 19 juli 2012 :

Ik heb de eer het geachte lid het volgende antwoord te geven:

1. Ten eerste wil ik het geachte lid meedelen dat een selectie procedure meestal twee stappen inhoudt, namelijk eerst een computergestuurde test waar generieke competenties worden gemeten en nadien, met de geslaagden van deze eerste test, een meer specifiek gedeelte. Het is precies op het eerste gedeelte dat we vaststellen dat het afwezigheidspercentage hoog is en bovendien toeneemt, de laatste jaren tot soms 50 % . Het percentage afwezigen op de tweede proef, die dichter aansluit bij de vacante betrekking, ligt met gemiddeld 15% beduidend lager en is vergelijkbaar met andere sectoren. Uit de monitoring ter zake kan men vaststellen dat een deel van die afwezigen op de eerste test de status van werloze (volledig uitkeringsgerechtigd) of werkzoekende heeft.

Andere vaststellingen uit de monitoring :

Logischerwijze mag men aannemen dat dit percentage zich doorzet in de echte sollicitaties en tevens in de afwezigheden. Verder onderzoek moet deze werkhypothese bevestigen en onderbouwen. Het zou maatschappelijk fout zijn en getuigen van het niet opnemen van politieke verantwoordelijkheid om hieraan voorbij te gaan. Ik heb ten gevolge van deze vaststellingen aan de betrokken overheidinstellingen gevraagd om hun data te kruisen.

2. Ik heb terzake nog geen overleg gevoerd met federale of gewestelijke collega’s . Ik sluit dit overleg vanzelfsprekend niet uit, maar het zal moeten worden gevoerd op basis van geverifieerde data als gevolg van het kruisen van alle gegevens van de betrokken instanties.

Daartoe werden er reeds contacten gelegd op niveau van de instellingen met name Selor, de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA), Le Forem, Actiris, de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB), de Duitstalige dienst voor arbeidsbemiddeling...

Selor heeft in deze het voortouw genomen en is gestart met de uitbouw van Selorpunten bij de betrokken instellingen met onder andere als doel het delen van gegevens, kruispuntbanken, datamining, …

3. Het grootste percentage afwezigheden situeert zich zoals hierboven reeds gezegd tijdens de computergestuurde testen. De afwezigheid tijdens interviews en assessments ligt veel lager. De kost is daar groter, meer arbeidsintensief, omdat hier interne en externe assessoren moeten worden ingezet.)

Uit historische gegevens over de selectieomgeving houdt Selor rekening met 20-25 % afwezigheid,wat de norm is in vergelijkbare sectoren. De selectiecontext wordt opgezet rekening houdende met deze voorspelbare afwezigheid. Zij veroorzaakt geen bijkomende kost. Met een verhoogd afwezigheidspercentage staat Selor voor een nieuwe uitdaging om de kost ervan op te vangen of te vermijden. Het zoeken naar de oorzaak en het hierop ingrijpen is één van de pistes. Het aanbieden van de vrijgekomen capaciteit via een “last minute” principe is een andere piste.

Vanuit deze vaststelling heeft Selor trouwens al heel wat investeringen gedaan om de kost zo laag mogelijk en aldus de organisatie beheersbaar te houden: de automatisering en informatisering en het continu aanbieden van selectieplaatsen. Destijds, toen de megaselecties op de Heizel paleizen plaatsvonden, betekende een dergelijk afwezigheidspercentage inderdaad een groot verlies op het vlak van zaalhuur en inzet van menselijke capaciteit.

Vandaag ligt het grootste verlies in de sfeer van de opportuniteits- en efficiëntiekost:

Ter illustratie kan ik het geachte lid melden dat Selor een kost van slechts 10 euro aanrekent aan een betalende opdrachtgever voor elke afwezige kandidaat.

Mijns inziens ligt de kost eerder op het vlak van het imago van de overheid en op maatschappelijk vlak wanneer mensen die werk nodig hebben gewoon niet komen opdagen wanneer ze opportuniteiten aangeboden krijgen.

4. Ik kan het geachte lid bevestigen dat ik perfect bewust ben van deze laagdrempeligheid. Meer nog, ik kan stellen dat zij deel uitmaakt van mijn beleid .Laagdrempeligheid is gewild en noodzakelijk en wordt door de sollicitanten op deze snel veranderende arbeidsmarkt verwacht. De strijd om het talent verplicht Selor inderdaad snel op de bal te spelen en er voor te zorgen dat solliciteren geen administratieve rompslomp is. De sollicitant moet het gevoel krijgen dat de selectieverantwoordelijke heel nauw bij hem staat en hem een individuele behandeling geeft, geen anonieme. Ook dat staat symbool voor een moderne en performante overheid waarvoor ik in mijn beleid ijver.

Bovendien heeft Selor sinds jaren de expertise ontwikkeld om met grote groepen om te gaan. Er wordt rekening gehouden met een toch wel structurele uitval van 25 % in de eerste selectiestadia, zeker wanneer het over meer generieke profielen gaat. Het komt er op aan in dit eerste stadium de niet geschikte profielen uit te sluiten. Niet gemotiveerde kandidaten zijn evenmin geschikt en dagen niet op. Het zou verkeerd zijn drempels in te bouwen die er net voor zouden zorgen dat goede kandidaten afhaken wegens een vermoeden van administratief formalisme. Een verwijt dat menigeen de overheid toeschrijft. Het in kaart brengen van niet gemotiveerde kandidaten die om andere redenen zich in een selectie inschrijven daarentegen is een echte noodzaak en daar zal ik werk van maken.