Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6688

van Louis Ide (N-VA) d.d. 4 juli 2012

aan de staatssecretaris voor Asiel en Migratie, Maatschappelijke Integratie en Armoedebestrijding, toegevoegd aan de minister van Justitie

de erkenning van niet-geregulariseerde vreemdelingen als gehandicapten

buitenlandse staatsburger
gehandicapte
politiek asiel
invaliditeitsverzekering
bevolkingsregister
asielzoeker

Chronologie

4/7/2012Verzending vraag
13/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2279
Ook gesteld aan : schriftelijke vraag 5-6687

Vraag nr. 5-6688 d.d. 4 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Artikel 9 ter van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen, stelt dat een aanvraag voor een verblijf van langer dan drie maanden in België kan worden ingediend indien de persoon op zodanige wijze lijdt aan een ziekte dat deze ziekte een reëel risico inhoudt voor zijn leven of fysieke integriteit of een reëel risico inhoudt op een onmenselijke of vernederende behandeling wanneer er geen adequate behandeling is in zijn land van herkomst of het land waar hij verblijft.

Het Grondwettelijk Hof velde onder staatssecretaris Julie Fernandez-Fernandez een arrest dat stelde dat wie in het bevolkingsregister is ingeschreven (dus ook niet geregulariseerden), niet meer mag worden uitgesloten van tegemoetkomingen. Dit impliceert dat bijvoorbeeld gehandicapte vreemdelingen ook recht hebben op tegemoetkomingen voor gehandicapten als ze zijn ingeschreven in het bevolkingsregister.

Er duiken echter geregeld verhalen op dat in de praktijk deze erkenning tot een handicap gebruikt wordt om via artikel 9 ter van de vreemdelingenwet een regularisatie te bekomen.

Ik had dan ook graag een antwoord gehad op de volgende vragen:

1) Hoeveel niet-geregulariseerden werden er de afgelopen jaren in ons land erkend door de DG Personen met een handicap?

2) Ontvangen deze personen een invaliditeitsuitkering?

3) Hoeveel regularisaties gebeurden de afgelopen jaren (2007-2011) via artikel 9 ter op basis van een bewijs van invaliditeit?

4) In hoeveel van de gevallen werd eerst een asielaanvraag op basis van artikel 9 ter ingediend en werd daarna een aanvraag bij het DG Personen met een Handicap ingediend voor de jaren 2007-2011?

5) In hoeveel gevallen werd eerst een aanvraag bij de DG Personen met een Handicap gedaan en werd vervolgens gebruik gemaakt van dit statuut om een aanvraag te doen op basis van artikel 9 ter?

6) Hoe wordt er nagegaan - in geval de tegemoetkoming wordt toegekend en op basis hiervan een regularisatie 9 ter wordt verleend - of de handicap niet kan behandeld worden in het land van herkomst? Bestaan er lijsten van de geschiktheid van de medische zorgen per aandoening in de landen van herkomst?

Antwoord ontvangen op 13 juli 2012 :

Het geachte lid vindt hieronder het antwoord op zijn vragen.

Ik herinner er aan dat artikel 9ter van de Vreemdelingenwet niet doelt op handicaps, maar wel op ziekten in een dergelijk stadium van ernstige ontwikkeling dat zij een onaanvaardbaar humanitair risico inhouden in geval van verwijdering van de betrokken vreemdeling.

De parameter die desgevallend een machtiging tot verblijf op basis van artikel 9ter Vreemdelingenwet wettigt, is de aanwezigheid van dit risico en bijgevolg niet de nomenclatuur (m.a.w. de identificatie) van de ziekte zelf.

Om deze reden houdt de Dienst vreemdelingen zaken (DVZ) geen statistieken bij over de ingeroepen ziekten, noch bij de indiening van de aanvraag noch bij de administratieve beslissing.

Voor de vragen die betrekking hebben op de werking van het DG Personen met een handicap, verwijs ik naar mijn collega van Sociale Zekerheid.