Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6660

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 3 juli 2012

aan de staatssecretaris voor Leefmilieu, Energie en Mobiliteit, toegevoegd aan de minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen, en staatssecretaris voor Staatshervorming, toegevoegd aan de eerste minister

Energie - Gas - Bevoorradingszekerheid - Risicoanalyse - Actie- en noodplan

aardgas
zekerheid van voorziening
actieprogramma
energievoorziening
energieverbruik

Chronologie

3/7/2012Verzending vraag
13/11/2013Antwoord

Vraag nr. 5-6660 d.d. 3 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

In antwoord op mijn vraag 5-2632 stelde de vorige minister van Energie dat men wereldwijd tegen 2030 een stijging van de gasvraag met 40% voorziet. Dat heeft uiteraard gevolgen voor de energiebevoorrading. De Europese Commissie keurde daarom in 2010 een verordening goed die de lidstaten oplegt een risicoanalyse, een preventief actieplan en een noodplan voor de zekerheid van de gasbevoorrading op te stellen. De minister stelde dat deze risicoanalyse tegen eind 2011 zou klaar zijn.

Hierover de volgende vragen:

1) Is die risicoanalyse intussen voltooid? Wat waren de belangrijkste conclusies? Welke consequenties en scenario's voor de energiebevoorrading koppelt men aan de verwachte stijging van de gasvraag?

2) Stelde de geachte staatssecretaris intussen ook een preventief actieplan en een noodplan op? Zo ja, wat zijn de belangrijkste actiepunten? Zo neen, waarom niet en wanneer denkt hij die plannen te kunnen voltooien?

Antwoord ontvangen op 13 november 2013 :

Ik heb de eer om aan het geachte lid het volgende te antwoorden:

1. De risicoanalyse werd inderdaad al doorgegeven aan de Europese Commissie en is beschikbaar via de website van de Federale Overheidsdienst (FOD) Economie, Kleine en middelgrote ondernemingen (KMO), Middenstand en Energie. De meest voorkomende incidenten op het Belgische gasnet in de afgelopen jaren waren technische verstoringen (bijvoorbeeld omwille van ICT problemen, reducties in de druk op interconnectiepunten, …) waarbij het net op sommige momenten in een N-1 situatie kwam. Omdat er nog voldoende flexibiliteit in het (H-gas) netwerk zit, en de spelers op de gasmarkt hun posities aanpassen aan de incidenten op het net, bleven de gevolgen beperkt. De impact van een incident zal uiteraard sterk variëren naargelang de situatie waarin het zich voordoet (zomer, winter, duur en locatie van de onderbreking, …). Aangezien de incidentmiddelen van Fluxys Belgium beperkt zijn, is het noodzakelijk dat de gasondernemingen snel hun posities kunnen aanpassen naargelang het incident. Aan de hand van simulaties worden de verschillende verstoringen door Fluxys Belgium getest om te zien of het netwerk de verstoring aankan.

Voor het L-gas, afkomstig uit de gasvelden van Groningen in Nederland, waarvan de gasbron enig is en bijna uitgeput is, moet de progressieve conversie van het geheel van de L-gasnetwerken naar H-gasnetwerken, van nu af aan worden uitgevoerd. Voor de specifieke kwesties rond het L-gas werden twee specifieke werkgroepen opgericht binnen de FOD KMO, Middenstand en Energie : het betreft de ENOVER-subgroep “Low/High gas” die de samenwerking moet versterken tussen de gewestelijke overheden en de federale overheid inzake deze problematiek en een ruimere werkgroep, de Task Force L-gas, waarvan de deelnemers alle andere betrokken, pertinente stakeholders zijn, die belang hebben bij de problematiek van de bevoorrading van de zone met L-gas.

De wereldwijde stijging van de jaarlijkse gasvraag komt voornamelijk van de groeilanden. De stijging van de jaarlijkse gasvraag in Europa ligt integendeel veel lager. In de wetenschap dat de behoeften aan een transportinfrastructuur van gas bijna niet worden geconditioneerd door het verbruikte jaarlijkse volume, maar eerder door de dagelijkse behoeften waaraan moet worden voldaan in het kader van een scenario van winterpiek, loopt de identificering van de evolutie van de infrastructuurbehoeften over de monitoring van de evolutie van deze winterse piekbehoeften. In het kader van de laatste monitoring van 2012 inzake bevoorradingszekerheid van aardgas werd het groeipercentage van het dagelijks gasvolume in omstandigheden van winterpiek becijferd op 1,41 % voor het L-gasnetwerk en 1,54 % voor het H-gasnetwerk. Met deze percentages wordt rekening gehouden in de investeringsplannen van Fluxys Belgium.

2. De FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie heeft een preventief actieplan uitgewerkt. Dit plan werd einde 2012 verstrekt aan de Europese Commissie en het is beschikbaar via de internetsite van de FOD Economie,, KMO, Middenstand en Energie. Aangezien het noodplan de juridische vorm aanneemt van een ministerieel besluit, zou het binnenkort kunnen van kracht worden, aangezien de noodzakelijke wettelijke procedure voor de goedkeuring ervan op weg is om gefinaliseerd te worden. De belangrijkste actiepunten van deze plannen zijn het introduceren van bevoorradingsstandaarden, het updaten van het afschakelplan en het vastleggen van alle crisisprocedures.