Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6646

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 3 juli 2012

aan de vice-eersteminister en minister van Financiën en Duurzame Ontwikkeling, belast met Ambtenarenzaken

Het debacle bij de Brusselse btw-administratie

BTW
belastingadministratie
toepassing van informatica
elektronische overheid
elektronisch document
scanner

Chronologie

3/7/2012Verzending vraag
8/10/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2317

Vraag nr. 5-6646 d.d. 3 juli 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

Soms overtreft de realiteit de fictie. De Brusselse btw-ambtenaren ontvingen einde december het heuglijke nieuws dat hun dossiers zouden worden geïnformatiseerd, door ze in te scannen. Dat vergde uiteraard voorbereidende werken, onder meer de verwijdering van alle nietjes. Toen bleek dat er geen dozen waren om de niet geniete documenten te verzenden. Even later bleek dat het computerprogramma om de verpakte documenten te kunnen traceren niet of nauwelijks werkte. Het vergde ongeveer tien minuten om één btw-nummer in te voeren… en dat met 200 dossiers per doos! Uiteindelijk vertrokken de eerste dozen einde januari naar de scanningscentra in Namen en Mechelen. Na de informatisering zouden de ambtenaren hun dossiers op het scherm moeten kunnen raadplegen, maar ook hier kwam een kink in de kabel. Na drie maanden lukt dat nog steeds niet en ondertussen vertrok al 70% van de dossiers naar de scanningscentra. De btw-ambtenaren verzeilen ondertussen in een hopeloze situatie, want ze moeten controles doen zonder dossiers. De kritiek is dan ook bikkelhard: waarom is niet gestart met een beperkte test alvorens het systeem grootschalig toe te passen?

Bevestigt de minister het debacle bij de Brusselse btw-diensten, dat wordt veroorzaakt door een onbeheersbare en blijkbaar ook mislukte informatisering? Beaamt de minister dat de betrokken btw-ambtenaren, achtereenvolgens werden geconfronteerd met tal van euvels, maar momenteel in grote mate hun werk moeten doen zonder dat ze hun dossiers kunnen raadplegen? Wie zal en kan de minister hiervoor aansprakelijk stellen, want deze fundamenteel slecht georganiseerde operatie veroorzaakt niet alleen frustraties bij de ambtenaren, maar ze leidt vooral ook tot een inefficiënte inning van de belastingen en tot een derving van inkomsten. Hoe kan het dat dergelijke gevoelige processen zonder testcases ineens in Brussel worden toegepast? Kan de minister een raming maken van de kosten van die mislukking, zowel qua tijdsverlies, qua derving van inkomsten als qua kosten voor de aanpassing van de systemen?

Mogen we ervan uitgaan dat de verantwoordelijken hiervoor zullen worden gestraft? Kan de minister dat met stelligheid bevestigen?

Hoe zal de minister ervoor zorgen dat de mislukking binnen de kortste keren wordt rechtgezet en dat de Brusselse btw-ambtenaren snel weer hun werk naar behoren zullen kunnen volbrengen? Welke timing en methode stelt de minister voor?

Antwoord ontvangen op 8 oktober 2012 :

Om het unieke digitale dossier van elke belastingplichtige te vervolledigen, werd beslist de essentiële papieren documenten, dat het permanente dossier van elke belastingplichtige bevat, te digitaliseren. Een dossier heeft twee delen: een permanent dossier (de historiek) en een deel taxatie. De scanning betreft alleen het permanent dossier. De diensten kunnen dus wel hun werk doen – met het taxatiedossier – maar het is juist, dat in sommige gevallen, het permanent dossier geraadpleegd moet worden.

Een proefproject voor deze digitaliseringsoperatie werd op touw gezet in de loop van 2011. De gekozen methode werd getest en waar nodig verbeterd. De scanning van de permanente dossiers startte effectief begin februari 2012.

Het klopt dat enkele technische problemen (snelheid van consultatie en toegangsrechten) zich voordeden van 29 maart 2012 tot 25 april 2012 waardoor het gescande dossier niet consulteerbaar waren. Om die problemen op te lossen, heeft de Federale Overheidsdienst (FOD) Financiën een crisiscel ingesteld die de betrokken diensten omvat (zowel ICT als fiscaal) met als doel de oorzaken, de gevolgen en de risico's te analyseren en oplossingen uit te werken. Het probleem is trouwens inmiddels rechtgezet.

Op 30 juni 2012 werd al 80 % gedigitaliseerd van het geheel van de dossiers die voorzien waren om te worden gescand. Bovendien is het leeuwendeel van de gegevens die nodig zijn voor de controle en invordering van de btw nu al elektronisch beschikbaar. Niets weerhoudt de diensten ervan om hun dossiers te beheren en te controleren. De scanningwerkzaamheden hebben geen rechtstreekse impact gehad op de diensten inning en invordering van de btw, noch op het indienen van aangiften en het betalen van verschuldigde bedragen.