Tweetalige printerversie Eentalige printerversie

Schriftelijke vraag nr. 5-6613

van Bert Anciaux (sp.a) d.d. 29 juni 2012

aan de minister van Justitie

het transport van gedetineerden met taxi's

gedetineerde
overbrenging van gedetineerden
taxi

Chronologie

29/6/2012Verzending vraag
12/7/2012Antwoord

Herkwalificatie van : vraag om uitleg 5-2340

Vraag nr. 5-6613 d.d. 29 juni 2012 : (Vraag gesteld in het Nederlands)

De media berichtten recent dat er dagelijks heel wat gedetineerden met een taxi van de gevangenis naar de rechtbank en terug, of naar andere gevangenissen worden getransporteerd. Zo zouden er quasi dagelijks taxi's gevangenen vanuit Gent naar bijvoorbeeld Lantin of Charleroi overbrengen. Deze praktijken werpen heel wat vragen op, onder andere over de kostprijs en zeker ook de veiligheid. Hierover bevraagd, bevestigde Gevangeniswezen deze praktijken, maar stelde dat het nooit gaat over gevaarlijke, vluchtgevoelige gevangenen. Ook de gesloten instelling Everberg schakelt veel taxi's in. Voor 2007 bedroeg de factuur aan taxivergoedingen 200.000 euro. Ook Mol en Ruiselede kiezen regelmatig voor deze transportmogelijkheden en in Namen riskeert een taxibedrijf in vereffening te gaan, omdat het voor de helft van zijn inkomsten afhankelijk was van gevangenistransport, waarvoor de factuur niet tijdig werden of worden betaald.

1) Bevestigt de minister het veelvuldig inschakelen van gewone taxi's voor het transport van gedetineerden en jongeren uit gesloten instellingen? Kan de minister een omvang van de praktijken geven, dit zowel absoluut in aantal ritten, gereden kilometers en kostprijs, maar deze praktijken ook relatief situeren? Hoe verklaart de minister dit fenomeen?

2) Deelt de minister de analyse van Gevangeniswezen dat deze vorm van gevangenentransport relatief goedkoop is? Zo ja, omwille van welke redenen?

3) Bevestigt de minister het antwoord van Gevangeniswezen dat door de keuze van gevangenen deze praktijk ongevaarlijk is? Wie zorgt er voor de begeleiding? Is de begeleiding meer of minder personeelsintensief dan het eigen transport?

4) Vermoedt de minister dat deze praktijk gewoon zal doorlopen, dat deze ondertussen behoort tot het normale en aanvaardbare in het geheel van het gevangenenbeleid? Of plant de minister hieromtrent bijzondere maatregelen? Zo ja, welke en wanneer?

Antwoord ontvangen op 12 juli 2012 :

De penitentiaire administratie gebruikt sinds jaren taxi’s om gedetineerden te vervoeren. Taxi’s worden dus gebruikt in combinatie met de celwagens waarover de inrichtingen beschikken.

Er vinden dagelijks tientallen ritten plaats: naar andere gevangenissen, naar justitiepaleizen, naar politiekantoren, naar artsen, enz. Het gebruik van taxi’s is dus bijkomend aan het vervoer door celwagens.

Elke gevangenis bepaalt zelf haar noden en die zijn afhankelijk van bijvoorbeeld de aard van de gevangenis. Zo zal een arresthuis veel meer transport organiseren dan een strafhuis gezien de gedetineerden zeer regelmatig naar het justitiepaleis moeten vervoerd worden. Maar ook de grootte van de gevangenis of lokale bijzonderheden kunnen een rol spelen. Sommige gevangenissen gebruiken dus taxi’s op een vrij intensieve manier, anderen bijna niet.

De begeleiding gebeurt op dezelfde manier als voor een celwagen, namelijk met inzet van politie of veiligheidskorps.

Inzake veiligheid is het echter duidelijk, de gevaarlijke gedetineerden worden op andere manier vervoerd maar om veiligheidsredenen zal ik niet in de details treden.

Tenslotte wat uw verwijzingen naar Everberg, Mol en Ruiselede betreft. Het gebruik van taxi’s in Everberg moet gesitueerd worden in een andere perspectief aangezien de wet vereist dat de minderjarigen volledig anoniem vervoerd worden. Wij kunnen dan ook een cel- of politiewagen niet gebruiken.

Mol en Ruiselede daarentegen zijn instellingen die onder de Vlaamse Gemeenschap vallen. Ik kan mij dus niet uitspreken over hun werking.